Iranian Agriculture News Agency

گدایی٨٠ میانماری با ویزای گردشگری/استاندار تهران جزییات تازه‌ای را از متکدیان پایتخت اعلام کرد


شهروند| مسئولان شهری برای «ساختن تهران عاری از متکدی» چنان مصمم‌اند که تنها در ١٠ روز نخست اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان، ۷۰۰ متکدی را از نقاط مختلف شهر تهران جمع‌آوری کردند. در بین عده‌ای که جمع‌آوری شده‌اند، ۳۲۳ متکدی مرد حرفه‌ای، ۲۳۳ متکدی مرد بی‌خانمان، ٤٥ نفر متکدی زن حرفه‌ای، ۸۷ متکدی زن بی‌خانمان و ٢٠ متکدی خارجی بوده‌اند. در این میان گروه تازه‌ای هم به متکدیان اضافه شده است: متکدیانی با ویزای گردشگری!استاندار تهران دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «بسیاری از اتباع کشورهای خارجی با ویزای گردشگری در تهران به گدایی مشغول هستند» وی همچنین خبر داد که ٨٠ گردشگر «میانماری» در تهران به تکدی‌گری مشغول بوده‌اند. این ماجرا از زبان حسین‌ هاشمی تنها به گفتن این ختم شد که «اخیرا ٨٠ متکدی اهل کشور «میانمار» را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کردیم که اغلب آنها دارای ویزای گردشگری بودند ولی با استفاده از این نوع روادید به تکدی‌گری در تهران مشغول بودند.» او گفت :شمار چشمگیری از متکدیان شهر تهران اتباع کشورهای پاکستان و هندوستان هستند و درباره این گردشگران متکدی جزییات دیگری نگفت.
اطلاعاتی از شمار گردشگران نداریم
ماجرا از این قرار است که در این سال‌ها با افزایش متکدیان در سطح شهر، بارها از سوی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران طرح‌هایی برای مقابله با این «ناهنجاری اجتماعی» داده شده، اما این‌بار با اجرای طرح تازه‌ای که از مردادماه آغاز شده، مسئولان شهری به پاک کردن شهر از متکدیان کمر بسته‌اند.
در این میان پیدا نیست که این ٨٠ گردشگر متکدی، در طول چه مدتی جمع‌آوری شده‌اند و آیا در فهرست آماری متکدیان جمع‌آوری‌شده در طول این طرح جای می‌گیرند یا خیر؟ اردشیر اروجی، کارشناس گردشگری معتقد است که «نظارت بر گردشگران اصلا دقیق نیست» و به «شهروند» می‌گوید: «ما هیچ پایگاه آماری نداریم که جزییات آمار سه حوزه گردشگری، ورودی، خروجی و داخلی را ارایه دهد. اصلا نمی‌دانیم چند نفر آمده و چند نفر رفته‌اند.» به گفته او، این درحالی است که «نیاز است پایگاهی اینترنتی که عموم مردم به آن دسترسی دارند، آماری فصلی را گزارش کند.» اما «آماری که اعلام می‌شود تنها در مصاحبه‌ها می‌آید»، به‌طوری که «مثلا گفته شد که‌ سال ٩٤، پنج‌میلیون و ٢٠٠‌هزار ورودی داشته‌ایم که به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از این میزان ٥٠‌درصد گردشگران زیارتی بودند و مابقی تفریحی.» با این حال «یا آمار نیست یا وقتی هست کارشناسی و دقیق نیست؟»این کارشناس گردشگری اضافه می‌کند: «با این شرایط ورود گردشگران فقیری از کشور میانمار که معلوم نیست چه نوع ویزایی گرفته‌اند، چقدر ایران بوده‌اند و کی برای تکدی‌گری به تهران آمده‌اند هم چندان عجیب نیست.»
متکدیانی با روزمزد ٥٠٠‌هزار ریال
استاندار تهران در گفته‌های خود، به بررسی میدانی که به تازگی در محدوده پل پارک وی انجام شده اشاره کرد که براساس نتایج آن، متکدیان این محدوده در قبال دریافت مزد روزانه ٥٠٠‌هزار ریالی، برای دیگران اقدام به گدایی می‌کنند. به گفته او در برخی تقاطع‌ها و چهارراه‌های شهر تهران، درآمد گدایان در ماه از ٣٠ تا ٧٠‌میلیون ریال متغیر است و در بسیاری از موارد متکدیان «به‌صورت کاملا سازمان‌یافته» در نقاط شهر توزیع می‌شوند و حتی متکدیانی هستند که در قبال دریافت مزد روزانه برای افرادی دیگر اقدام به تکدی‌گری می‌کنند. هاشمی از تشکل ستادی با حضور ارگان‌هایی چون بهزیستی، علوم پزشکی، بهداشت و درمان، ستاد مبارزه با موادمخدر، دستگاه قضائی و... در تهران برای جمع‌آوری معتادان خیابانی، خبر داد و گفت: «اکنون برای نگهداری هشت‌هزار و ٥٠٠ معتاد خیابانی در روز فضا ایجاد شده و هر روز بین ٥٠٠ تا ٧٠٠ معتاد هم از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شوند.» چندی پیش محمد باصری، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، در گزارشی از طرح جمع‌آوری متکدیان از سطح پایتخت گفت: «۷۰۰ متکدی از نقاط مختلف شهر جمع‌آوری شده‌اند.» او از پشت پرده تلخ تکدی‌گری حرف زد و «گروه‌های مافیایی» که با بکارگیری و استثمار کودکان، زنان و مردان نیازمند سعی در درآمدزایی دارند و خبر داد که حتی سرشاخه‌های تکدی‌گری ماهیانه بین ۳ تا ۵‌میلیون از این طریق درآمد دارند و روزانه بین ۲۰ تا ۳۰‌هزار تومان به افراد تحت نظر خود حقوق تکدی‌گری پرداخت می‌کنند. براساس گزارش ١٠ روز نخست طرح جمع‌آوری متکدیان، از تاریخ ۹ تا ۱۹ مردادماه، ۲۵۱ واحد گشت شهرداری در خیابان‌های تهران فعال بوده و با همکاری نیروی انتظامی حدود ۷۰۰ متکدی جمع‌آوری شده‌اند که این تعداد شامل ۳۲۳ متکدی مرد حرفه‌ای و ۲۳۳ متکدی مرد بی‌خانمان می‌شود. افزون بر این، ۴۵ متکدی حرفه‌ای خانم «که بارها سابقه جمع‌آوری داشته‌اند»و ۸۷ متکدی بی‌خانمان خانم نیز در میان افراد جمع‌آوری شده حضور داشتند. علاوه بر این حدود ۲۰ متکدی خارجی نیز در این مدت جمع‌آوری شدند و به گفته مسئولان به وضع آنان رسیدگی شد. از میان ۲۰ متکدی خارجی ۹ نفر به سامانسرای لویزان منتقل و ۱۱ نفر با اخذ تعهد تحویل خانواده شدند. البته اداره کل اتباع خارجی هم آمادگی خود را برای تحویل این قشر از متکدیان و رد مرز آنان اعلام کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید