Iranian Agriculture News Agency

استاندارد مشاغل سبز به منظور بهبود شاخص‌های اقتصاد سبز تدوین می‌شود

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت اجرایی شدن توسعه پایدار و اقتصاد سبز در دستگاه ها گفت: استاندارد مشاغل سبز به منظور بهبود شاخص‌های اقتصاد سبز تدوین می‌شود

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت اجرایی شدن توسعه پایدار و اقتصاد سبز در دستگاه ها گفت: استاندارد مشاغل سبز به منظور بهبود شاخص‌های اقتصاد سبز تدوین می‌شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، زهرا جواهریان در حاشیه نهمین کنفرانس آموزش شیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال 2012 که اجلاس سران برگزار شد و 193 کشور در آن شرکت داشتند بحث اقتصاد سبز به عنوان کلید رسیدن به توسعه پایدار مطرح شد .
وی با اشاره به اینکه بحث اهداف توسعه پس از 15 سال اجرا در کشورهای مختلف موفیت‌آمیز نبود ابراز کرد: اهداف توسعه پایدار جای آن را گرفت و قرار است از 2016 تا 2030 همه کشورها به سمت اجرایی کردن اهداف اقتصاد سبز بروند و سندی هم تحت این عنوان به نام سند 2030 نوشده شده که روی سایت سازمان محیط زیست قرار دارد .
مدیرکل توسعه پایدار، آمار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برای توسعه پایدار 17 هدف کلان، 169 هدف خرد و 230 شاخص شده که در طول 15 سال همه کشورها باید این شاخص‌های را اجرایی کنند و گرنه شرایط فعلی کره زمین که به سمت آن پیش می‌رود قطعا نابودی کرده زمین را خواهد داشت .
وی موضوع تغییر اقلیم را یکی از مهم‌ترین بحث‌های توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: اگر ما به همین نسبت گازهای گلخانه‌ای را تولید کنیم سال 2100 دمای زمین 5.3 درجه زمین افزایش می‌یابد و این به معنی آب شدن یخ‌های قطبی، از بین رفتن جزایر و نابودی کره زمین است .
جواهریان ابراز کرد: برای جلوگیری از این موضوع همه کشورها موظف هستند در ارتباط با اهداف توسعه پایدار این سند را اجرایی کنند ما هم در ایران این کار را از سال گذشته دنبال می‌کنیم و همه دستگاههای اجرایی درگیر شدند .
وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی توسعه پایدار زیر نظر رئیس جمهور که 15 دستگاه عضو آن هستند گفت : این 17 هدف به 12 دستگاه سپرده شده و خود آنها با تشکیل کمیته‌های تخصصی و دعوت از سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی و دانشگاهها دعوت باید روی شاخص‌ها کار کنند .
مدیرکل توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد : اگر شاخصی عدد و رقم آن در کشور موجود باشد روی بهبود آن تلاش می‌کنند و اگر موجود نباشد نیاز به پژوهش دارد و باید با همکاری دانشگاهها به سمت پژوهش برویم تا با استخراج اطلاعات پایه هر سال یا در برنامه‌های پنج ساله شاخص‌ها را 25 درصد بهبود بخشیم .
وی با اشاره به مشخص کردن ربته‌بندی توسعه پایدار کشورهای دنیا خاطرنشان کرد : ایران در جایگاه 79 قرار دارد و با برنامه‌ریزی پنج ساله می‌توانیم رتبه کشور را ارتقا دهیم و این نیازمند کمک دانشگاهها، بخش خصوصی، دانشگاه ها و، سازمان ها مردم‌نهاد و دستگاههای اجرایی است .
جواهریان سعی داریم کشور را به سمت اقتصاد سبز، توسعه پایدار و مشاغل سبز ببریم و هر شغلی را ایجاد می‌کنیم محیط زیست را در کنار آن ببینیم که علاوه بر دارا بودن رشد اقتصادی محیط زیست را هم حفظ کنیم .
وی ابراز کرد: اقتصاد سبز با دستور کار قرار دادن آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای آشنایی با مشاغل سبز گام بر می‌دارد و به عنوان مثال در حوزه کشاورزی باید تولید محصولات با کمترین میزان مصرف سم و کود شیمیایی باشد یا در حوزه گردشگری در محیط‌های مورد نظر پس از گردش فقط رد پای انسان باقی بماند و به محیط زیست آسیبی وارد نشود .
مدیرکل توسعه پایدار، آمار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست بیان کردک بر اساس اعلام سازمانهای جهانی مشاغل سبز باید پایدار، دارای منابع درآمدی کافی، بهداشت و بیمه مناسب داشته باشد و در حال حاضر با همکاری انجمن کارآفرینی در حال تربیت آموزشگر برای معرفی مشاغل سبز از جمله مشاغل مرتبط با انرژی خورشیدی هستیم .
وی با اشاره به شناسایی 4 هزار شغل در کشور عنوان کرد: استاندار شغلی این 4 هزار عنوان شغل مشخص می‌شود تا چطور به مشاغل سبز تبدیل شوند و برای آن نیاز به فرهنگ‌سازی داریم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید