Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مطرح کرد:

اعلام جزئیات طرح توسعه روستایی به‌زودی/ خرید تضمینی مشروط برای خرما و کشمش

سازمان مرکزی تعاون روستایی، از تصویب طرح توسعه روستایی خبر داد.

اعلام جزئیات طرح توسعه روستایی به‌زودی/ خرید تضمینی مشروط برای خرما و کشمش

سازمان مرکزی تعاون روستایی، از تصویب طرح توسعه روستایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جمع خبرنگاران گفت: اکنون جزئیات طرح طرح توسعه روستایی در کمیسیون‌ها بررسی شده و به‌زودی نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

حسین صفایی افزود: هفته گذشته کلیات طرح یک فوریت توسعه روستایی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه ساختار دولتی مرتبط با توسعه روستایی باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: در قوه مجریه، وزارتخانه‌های متعددی در حوزه روستا دخیل هستند که احتیاج به هماهنگی بین آنها به‌شدت احساس می‌شود؛ بنابراین طرحی که بتواند بین آنها هماهنگی ایجاد کرده و از مسائل و مشکلات چندوجهی بودن بکاهد، کمی دشوار است.

صفایی درباره خرید تضمینی خرما و کشمش ادامه داد: در نظر داریم این دو محصول را به‌صورت مشروط خریداری کنیم، البته سال گذشته محصول کشمش به صورت پایلوت و در یک منطقه محدود اجرا شد و قرار است این فرایند در سال جاری توسعه یافته و برای بیشتر استان‌ها عملی شود.

وی درباره توضیح خرید تضمینی مشروط تصریح کرد: به عنوان مثال، کشاورزان کالای خود را بعد از برداشت در انبارها نگهداری کرده و بخشی از دستمزد خود را از سازمان تعاون روستایی می‌گیرد تا نیاز به عرضه فوری به بازار نداشته و قیمت‌ها را نشکند. بعد از چند ماه اگر محصول مورد نظر فروش رفت، حساب خود را با سازمان تسویه می‌کند. در غیر این صورت، سازمان مکلف است کالایش را به صورت تضمینی خریداری کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: مناطق ‌تاکستان، آذربایجان غربی، همدان، خراسان رضوی و شمالی از جمله مراکز تولید کشمش هستند.

صفایی با اشاره به اینکه دولت سومین سال خرید تضمینی شیرخام را سپری می‌کند، تأکید کرد: تاکنون حدود 80 هزار تن شیرخام از دامداری‌های 10 استان با متوسط قیمت بیش از یک‌هزار و 200 تومان در هر کیلوگرم خریداری شده و همگی به خامه و شیرخشک تبدیل شده است.

به گفته وی، از دیروز شیرخشک تولید شده در بورس عرضه و این محصول تنها با هدف صادرات به فروش می‌رسد./

V-950617-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید