Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم در حاشیه گردهمایی آغاز فصل زراعی 96 - 95 به ایانا اعلام کرد:

برداشت 12 تن گندم در هکتار در برخی مناطق/ در انتقال یافته‌های تحقیقی به مزارع، کوچک‌ترین درنگ جایز نیست

نماینده بخش خصوصی گندم‌کاران از افزایش بهره‌وری گندم در سال جاری خبر داد.

برداشت 12 تن گندم در هکتار در برخی مناطق/ در انتقال یافته‌های تحقیقی به مزارع، کوچک‌ترین درنگ جایز نیست


نماینده بخش خصوصی گندم‌کاران از افزایش بهره‌وری گندم در سال جاری خبر داد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم امروز در واکنش به صحبت‌های معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر برنامه‌ریزی برای افزایش هفت تنی گندم داخلی به خبرنگار ایانا که در سالن حجاب حضور دارد، گفت: اکنون نه‌تنها به تولید هفت تنی گندم در هکتار دست پیدا کرده‌ایم، بلکه برخی مزارع گندم آبی بیش از 12 تن در هکتار برداشت کرده‌اند.

علی خان‌محمدی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین اهداف بنیاد ملی توانمندسازی گندم افزایش تولید در کشور است، افزود: اگر بتوان دانش آبیاری و توان فنی و علمی کشاورز را ارتقاء داد، مطمئناً سطح برداشت از این مقدار نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین باید کشاورزان پیشرو را نسبت به ترویج و انتقال یافته‌هایشان در مزارع دیگر تشویق کرد.

وی درباره ارقام جدیدی که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: متأسفانه اگرچه تولید ارقام جدید در بطن خبرها بسیار عنوان می‌شود، اما نتایج آنها به دست کشاورزان نمی‌رسد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد بیشتر کشاورزان با یافته‌های تجربی و اندوخته‌های علمی خود به نتایج مطلوب دست پیدا می‌کنند. به عبارتی برای آنها تغذیه مناسب و مدیریت توانمند بیشتر از تحقیقات مثمر ثمر بوده است.

به اعتقاد خان‌محمدی، تنها چیزی که می‌تواند کشاورز را قانع نگه دارد، سود منطقی است که آن نیز با افزایش تولید قابل دسترس خواهد بود؛ بنابراین انتظار می‌رود که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارقام جدید را به‌گونه‌ای پوشش دهد که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و مصرف کمتر آب در ارتقاء تولید نیز مؤثر باشد.

به گفته وی، اکنون بذرهایی که در مزارع استفاده می‌شود مربوط به چندین سال گذشته است؛ در حالی که ماهیت پژوهش در به‌هنگام بودن آن خلاصه می‌شود، یعنی نباید در انتقال یافته‌ها از بخش تحقیق به بستر مزرعه کوچک‌ترین درنگی کرد. این امر محقق نمی‌شود، مگر با خصوصی شدن تحقیقات!/

V-950620-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید