Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل :

صرفه جویی 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب با اجرای آبیاری تیپ در مزارع سیب زمینی

نتایج تحقیقات محققان نشان می دهد که متاسفانه مواد آلی خاک های حاصلخیز کشور به سرعت در حال از بین رفتن است.

صرفه جویی 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب با اجرای آبیاری تیپ در مزارع سیب زمینی


رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با اجرای آبیاری تیپ در مزارع سیب زمینی کشور می توان 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد.

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات استان با اعلام این مطلب افزود: تمامی سعی و اهتمام محققان و کارشناسان اجرایی می بایست براین اصل استوار باشد که جلوی از بین رفتن پایداری تولید محصولات کشاورزی را در سطح ملی بگیرند. نتایج تحقیقات محققان نشان می دهد که متاسفانه مواد آلی خاک های حاصلخیز کشور به سرعت در حال از بین رفتن است.

وی گفت: یکی از عوامل مؤثر در این خصوص سوزاندن کاه و کلش است. می بایست مروجان کشاورزی اهمیت مضرات سوزاندن کاه و کلش را به کشاورزان آموزش دهند و کشاورزان را ترغیب به برگرداندن بقایای مواد آلی به خاک نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یادآور شد: از جمله عوامل دیگری که پایداری تولید را به شدت تهدید می کند، فرسایش خاک است که انواع فرسایش های آبی و بادی را شامل می شود. شخم مناسب زمین در اراضی شیب دار و استفاده از بادشکن ها به منظور جلوگیری از فرسایش بادی می بایست توسط مروجان در روستاها تبلیغ شود تا بیش از پیش شاهد از بین رفتن خاک به عنوان سرمایه ملی نشویم .

کربلایی در ادامه به شوری زمین های کشاورزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در طی سال های گذشته با بحران آب رو به رو هستیم که همین امر نیز به طبع آن شوری خاک را به همراه دارد. یکی از مؤثر ترین و کارآمد ترین
روش هایی که می توانیم با تبلیغ آن به زارعان با شوری خاک مبارزه کنیم، مسئله بسیار مهم و کلیدی تناوب مناسب در انواع محصولات کشاورزی است.

وی خاطر نشان ساخت: کشاورزان می توانند با قرار دادن زراعت کلزا در تناوب با غلات ضمن اینکه به حاصلخیزی خاک و اصلاح ساختمان آن کمک کنند، مسئله شوری خاک را نیز با همین روش بهزراعی از بین ببرند. فرهنگ کاشت کلزا برای مبارزه با شوری می بایست به بهترین نحو ممکن در بین زارعان تبلیغ شود؛ زیرا با این روش نه تنها مانع آسیب به بافت خاک می شویم، بلکه با حفظ حاصلخیزی خاک میزان تولید دانه های روغنی در کشور و به طبع آن قطع وابستگی به بیگانگان نیز کلید می خورد.

این مقام مسئول افزود: تمامی سعی و اهتمام محققان در تهیه و تنظیم طرح ها می بایست با رویکرد جلوگیری از مصرف بی رویه آب و بهره وری از آب و بهترین روش آبیاری و تأمین نیازهای آبی گیاه با حداقل آب مصرفی و رعایت مقوله بهره وری در مصرف آن باشد.

کربلایی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید می بایست در برنامه ششم توسعه 11 میلیارد مترمکعب آب در سفره های زیر زمینی کشور صرفه جویی کنیم، افزود: این واقعیت را بپذیریم که درحال حاضر کشورمان با 130 میلیارد متر مکعب کمبود آب کشاورزی رو به روست و این وظیفه محققان و ترویج کشاورزی است که با اتخاذ راهکارهای مناسب این نقیصه را رفع کنند.

وی در پایان یادآور شد: برآورد محققان و متخصصان در این زمینه نشان می دهد که اگر در مزارع سیب زمینی کشور روش آبیاری «تیپ» را بتوانیم به خوبی و با موفقیت اجرا نماییم، سالانه قادر هستیم 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کنیم که اگر این کار در عمل پیاده شود، مسلماً قدم مؤثر و مفیدی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید