Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

باید تلاش شود کود و سم بهینه و درست مصرف شود

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در بای کلای شهرستان نکا ۱۰ هکتار زمین کشاورزی بدون استفاده از یک گرم کود و سم زیر کشت برنج رفت و میانگین عملکرد آن نیز در اندازه استاندارد بود.

باید تلاش شود کود و سم بهینه و درست مصرف شود

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تمام تلاشمان این است که کود و سم بهینه و درست مصرف شود.

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، مجید بهادری با اشاره به اینکه در کشت ارگانیک نباید از نهاده‌های شیمیایی همچون کود، سم و مواد هورمونی استفاده شود، از راهکار آسان‌تری همچون کشت سالم نام برد و افزود: در تولید محصول سالم، کشت محصول ارگانیک آسان‌تر است؛ زیرا در این روش می‌توان از مواد شیمایی طبق نظر کارشناس مصرف شود، مگر آنکه استاندارد آن در تولیدهای گیاهی رعایت شود .

وی افزود: در برنج نیز می‌توان تولید سالم را نهادینه کرد و به جای استفاده از مواد شیمیایی، مواد بیولوژیک به کار برد .

بهادری با بیان اینکه کشاورزان تصور می‌کنند تولید محصولات با کود و سم انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر کشاورزان بدانند آفت چه زمانی به گیاه حمله می‌کند، می‌توانند زنبور تریکوگراما را در مزرعه رها کنند و همچنین فرمون‌های اخلالگر جنسی و نیز از سموم زیستی مانند BT استفاده کرد .

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی مازندران گفت: کارشناسان در مرکز خدمات جهاد کشاورزی مسقر هستند و کشاورزان می‌توانند به آنان مراجعه کنند و برنامه‌ مربوط به تولید محصول سالم را فرا گیرند .

این مسئول با اشاره به اینکه کسانی که گواهی‌های استاندارد دریافت می‌کنند، می‌توانند تولیدات خود را در اندازه استاندارد و در مناطق خاص عرضه کنند، خاطرنشان ساخت: این اطمینان به کشاورزان داده می‌شود که آنان می‌توانند برنج سالم و ارگانیک، بدون استفاده از کود و سم هم تولید کنند، به شرط آنکه بر اساس نظر کارشناسان باشد .

بهادری یادآور شد: در بای کلای شهرستان نکا ۱۰ هکتار زمین کشاورزی بدون استفاده از یک گرم کود و سم زیر کشت برنج رفت و میانگین عملکرد آن نیز در اندازه استاندارد بود .

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگان است، گفت: هر فردی موظف است در هر مقام و جایگاهی محیط زیست خود را حفظ کند، زیرا مصرف بی‌رویه مواد سمی برای انسان و محیط زیست مضر است .

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تمام تلاشمان این است که کود و سم بهینه و درست مصرف شود، توصیه کرد: کشاورزان توجه کنند زمانی که خسارت به اندازه بحران و غیر قابل جبران رسید، باید اقدام به سم‌پاشی شود. بنابراین با نگرش کشاورزی دانش محور به پیش برویم تا محصولات سالم‌تر را به جامعه عرضه کنیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید