Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان غربی خبر داد:

ایجاد زنجیره‌های تولید عسل در آذربایجان غربی / آغاز فعالیت رسمی اتحادیه تولیدکنندگان عسل

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: عسل‌های تولیدی مازاد استان علاوه بر مصرف داخلی، به سایر استان‌های کشورمان و کشورهای همجوار نیز صادر می‌شود.

ایجاد زنجیره‌های تولید عسل در آذربایجان غربی / آغاز فعالیت رسمی اتحادیه تولیدکنندگان عسل


معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان غربی گفت: این استان نخستین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است.

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، سید فضل‌اله قریشی با بیان این مطلب، افزود: بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته در سال 94، استان با داشتن بیش از یک میلیون کندوی مدرن و بومی و با تولید بیش از 20 هزار تن (27 درصد) عسل کشور چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است .

وی یادآور شد: آذربایجان غربی به لحاظ در اختیار داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید .

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: علاوه بر مصرف داخلی، عسل‌های تولیدی مازاد استان به کشورهای همجوار و یا به سایر استان‌های کشورمان صادر می‌شود .

تولید 48 درصد عسل آذربایجان غربی در خوی

وی با بیان اینکه شهرستان خوی با داشتن بیش از 350 هزار کندو و با تولید بیش از 9/9 هزار تن عسل مقام اول استان را با بیش از 48 درصد عسل تولیدی استان به خود اختصاص داده، افزود: شهرستان پلدشت با داشتن یک هزار و 679 کلنی زنبور عسل و با تولید 27 هزار و 17 کیلوگرم عسل کمترین تولید را به خود اختصاص داده است .

قریشی تصریح کرد: 14تعاونی زنبورداری فعال در استان و یک اتحادیه در راستای تهیه و توزیع انواع نهاده‌ها و لوازم و تجهیزات زنبورداری در استان فعالیت می‌کنند .

وی یادآور شد: با راه‌اندازی صندوق توسعه ملی و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور و با عضویت تشکل‌های زنبورداری در صندوق توسعه ملی و همچنین عضویت در صندوق توسعه زنبورداری کشور ، بیشترین سهام مربوط به آذربایجان غربی است .

قریشی به تولید عسل ارگانیک و بدون سموم شیمیایی در استان اشاره کرد و افزود: فصل بهار زمان گلدهی گیاهان بهترین زمان استفاده زنبورعسل از طبیعت بوده به همین خاطر هیچگونه سمپاشی بر روی درختان انجام نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت زنبوران به هرگونه سم و عدم تمایل به نشستن بر روی گلی که سمپاشی شده باشد، ادامه داد: عمده‌ترین وجود بقایای سموم شیمیایی در عسل‌ها ناشی از عدم آگاهی زنبورداران از نحوه تجویز داروهای مبارزه با انواع بیماری‌های زنبور عسل مخصوصاً در فصل تابستان زمان جمع‌آوری شهد گل ها است و اکنون با تولید داروهای ارگانیک و با آموزش زنبورداران در نحوه تجویز داروهای رایج این مشکل برطرف شده است .

قریشی با بیان اینکه آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است، ادامه داد: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبورعسل، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل فعالیت می‌کنند .

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 14 تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد فعالیت می کنند .

وی بر ضرورت خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آن‌ها و یا نبود زیرساخت لازم برای جذب آن‌ها از ابتدای سال 95 جلسات تخصصی با فعالان بخش و تشکل‌های ذیربط به منظور تولید و جذب این محصولات تشکیل شد و اثرات این فعالیت بر روی اقتصاد زنبوردار و ایجاد صنایع مربوطه و نقش آن در صادرات و ارزآوری مورد بررسی قرار گرفته است .

وی گفت: اگر شرایط لازم برای تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل را برای زنبورداران فراهم کنیم می‌توان سالانه به غیر از تولیدعسل، 2 میلیون و 825 هزار ریال درآمد حدود 1.5 برابر درآمد ناخالص حاصل از تولید عسل از سایر محصولات داشته باشیم .

قریشی افزود: این امر با ایجاد و فراهم نمودن زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی و تخصیص اعتبارات لازم به بخش زنبورعسل میسر خواهد شد. در ضمن فعلاً بره موم در استان به قیمت 85 هزار تا 110 هزار تومان، گرده به قمیت هر کیلوگرم 150 هزار تومان و ژل رویال هر سی سی 10 هزار تومان به فروش می‌رسد .

آغاز فعالیت رسمی اتحادیه تولیدکنندگان عسل آذربایجان غربی از سال 95

مدیر امور طیور معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به تشکیل اتحادیه جدید زنبورداران به نام اتحادیه تولیدکنندگان عسل آذربایجان غربی، گفت: اتحادیه زنبورداران استان به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی بیش از 15 سال غیرفعال و بلاتکلیف مانده بوده و در این مدت به رغم دارا بودن مقام اول تولید عسل کشور پیگیری مطالبات و نیازهای اصلی زنبورداران از اتحادیه سراسری و صندوق توسعه زنبورداری کشور و سایر نهادهای دولتی امکان‌ناپذیر بود .

وی افزود: پس از مذاکرات و رایزنی‌ها مختلف و پیگیری‌های مکرر اتحادیه به رغم داشتن مشکلات مالی و بانکی فراوان منحل و اتحادیه جدید به نام اتحادیه تولیدکنندگان عسل استان تشکیل و در سال 95 رسما فعالیت خود را آغاز کرد .

یوسفی رضایی تشکیل اتحادیه جدید با نام تولیدکنندگان عسل آذربایجان غربی، تشکیل حلقه‌های زنجیره تولید در زنبورداری از مزرعه تا مصرف‌کننده، تشکیل ستاد گرده افشانی زنبورعسل اولین بار در استان، صادرات کندوهای با جمعیت و بره موم از بازارچه‌های مرزی استان به کشورهای ترکیه و عراق و... را از جمله توانمند‌ی‌ها و ظرفیت‌های استان در پرورش زنبور عسل اعلام کرد .

این مسئول با اشاره به چالش‌ها، مشکلات و تنگناهای بخش زنبورعسل، تصریح کرد: رفع مشکلات مربوط به صنایع بسته‌بندی و صنایع تبدیلی فرآورده‌های زنبور عسل خصوصاً کارخانه‌های پاستوریزاسیون عسل به شکل نوین، پرداخت به موقع غرامت به خسارت‌دیدگان که بتوانند بخشی از خسارت‌های وارده را جبران کنند، تخصیص تسهیلات و اعتبارات کافی و سرمایه در گردش برای بخش زنبورعسل و رفع مشکلات مربوط به فرهنگ مصرف عسل و سایر فرآورده‌های زنبور عسل در توسعه و رونق بخشیدن به صنعت زنبورداری مؤثر است .

وی گفت: ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه و اشتغال‌زایی این صنعت، به منظور خارج کردن از تولید تک محصولی و تولید عسل ارگانیک، بدون سموم و ایجاد انگیزه برای زنبورداران در تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله زهر زنبورعسل، ژله رویال، گرده، موم و بره موم صورت گیرد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید