Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران به ایانا خبر داد:

اختصاص تنها پنج میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای پرواربندی دام‌های عشایر/ عشایر توان پرداخت تسهیلات با سود 18 درصدی را ندارند

قرار بود که یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی به جامعه عشایری اختصاص یابد که تنها مبلغ پنج میلیارد تومان برای پرواربندی تخصیص یافت.

اختصاص تنها پنج میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای پرواربندی دام‌های عشایر/ عشایر توان پرداخت تسهیلات با سود 18 درصدی را ندارند


قرار بود که یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی به جامعه عشایری اختصاص یابد که تنها مبلغ پنج میلیارد تومان برای پرواربندی تخصیص یافت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: به لحاظ قانون، تأمین نهاده‌های مورد نیاز دام‌های عشایر بر عهده اتحادیه مرکزی است، اما مشکلاتی وجود دارد که لازم است حمایت‌های بیشتری از سوی دولت اعمال شود.

سیدجلیل میرزاهد افزود: گران بودن نهاده‌ها و پایین بودن سرمایه عشایر، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این جامعه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مصرف محصولات داخلی طی سه ماه اخیر 20 هزار تن جوی دامی از بورس کالا توسط اتحادیه مرکزی خریداری شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران ادامه داد: اتحادیه مرکزی و استانی در حد توان مالی اقدام به خرید نهاده‌ها کردند و با تأمین بهای آن، اقدامات لازم دیگر برای تأمین مابقی نهاده‌ها انجام خواهد شد.

میرزاهد تصریح کرد: متأسفانه وام‌هایی که به عنوان تسهیلات برای عشایر در نظر گرفته می‌شود، دارای سودهای 18 تا 20 درصدی است که مناسب جامعه فوق نیست.

وی یادآور شد: برای پرواربندی دام‌های عشایری، مبلغی در حد پنج میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که تنها بخشی از دام‌های عشایری را پوشش داد.

میرزاهد تأکید کرد: مطابق آمار، حدود 21 میلیون رأس دام سبک در جامعه عشایری وجود دارد، اما مبلغی که از محل صندوق اختصاص یافت پنج میلیون دام سبک را پوشش می‌داد و مابقی دام‌ها از محل وام‌های با بهره‌های بالای 15 تا 18 درصدی تحت پوشش قرار گرفت.


نیازمند 150 هزار تن جو برای دام‌های عشایری هستیم

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران اظهار داشت: قیمت جوی داخلی در سال جاری 720 تومان است،‌در حالی که در سال گذشته حداکثر 680 تومان بود.

وی همچنین گفت: تا پایان سال و در مدت حضور عشایر در مناطق قشلاقی، نیاز به 150 هزار تن جو برای دام‌ها داریم که امیدواریم به مرور این نهاده از منابع داخلی و وارداتی تأمین شود.

میرزاهد در ادامه افزود: در سال گذشته، صندوق حمایت از توسعه دامپروری و محصولات دامی کشور نهاده‌های مورد نیازی چون جو، سویا و یوجه را با قیمت مناسب خریداری و در اختیار دام‌های عشایر گذاشت که امیدواریم امسال نیز چنین اتفاقی بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از این جامعه لازم است ثبات قیمت نهاده‌ها اتفاق بیفتد و واردات از انحصار خارج شود تا بنیه ناچیز جامعه عشایری، پاسخگوی خرید نهاده‌های مورد نیاز باشد.

میرزاهد ادامه داد: آبرسانی به جامعه عشایری در گذشته دارای بودجه اختصاصی بود، اما در حال حاضر با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم و هزینه‌های آن باید از منابع دولتی و خصوصی تأمین شود.

وی در پایان تصریح کرد: امسال مشکل خاصی از لحاظ آبرسانی سیار برای جامعه عشایری پیش‌بینی نمی‌شود./

M-950629-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید