Iranian Agriculture News Agency

اجرای بسیج ملی «خطرسنجی سکته‌ و سرطان» به‌زودی


معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای «بسیج ملی خطرسنجی سکته قلبی، مغزی و سرطان» در هفته‌های آتی خبر داد. علی‌اکبر سیاری در همایش معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ایران گفت: «طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران ٨٠‌درصد جمعیت کشور را تحت پوشش همگانی سلامت قرار داده است. یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت نیز رساندن این رقم به ٩٠‌درصد است.» او افزود: «امروز ٩٩‌درصد از زایمان‌های کشور توسط افراد دوره‌دیده انجام می‌شود. همچنین ٩٠‌درصد جمعیت تحت پوشش همگانی بیمه قرار گرفته‌اند و وضع تغذیه نیز تا ٩٠‌درصد بهبود یافته است.»
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از کاهش نرخ مرگ زودرس، مرگ مادر و نوزاد هنگام زایمان، بهبود وضع بیماری‌های عفونی گرمسیری و قابل کنترل با واکسن و کمبود فقر آهن در زنان باردار خبر داد.
به گفته او، با توجه به غنی‌سازی آرد با آهن از‌ سال ١٣٧٦ نرخ فقر آهن در زنان باردار امروز به ١٤‌درصد رسیده است.
به گزارش ایسنا، سیاری در ادامه صحبت‌های خود به ادغام برنامه ژنتیک اجتماعی در سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: «تا امروز از تولد ١٠‌هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شده است، همچنین ٨٠٠‌هزار زوج از آغاز اجرای این برنامه غربالگری شده‌اند. در برنامه ژنتیک اجتماعی ١,٥‌میلیون نوزاد غربالگری شدند و سیستم پیشرفته‌ای در زمینه تشخیص ژنتیک راه‌اندازی شده است.»
معاون وزیر بهداشت بیماری‌های مزمن و غیرواگیر را یکی از چالش‌های مهم نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: «بیماری‌های مزمن عامل مرگ ٣٨‌میلیون نفر در دنیا است. ٧٦‌درصد موارد مرگ‌ومیر در ایران نیز به علت ابتلا به این بیماری‌ها اتفاق می‌افتد. طبق آمارهای رسمی ١٧,٥‌میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سکته قلبی، ٨.٣‌میلیون نفر به علت ابتلا به سرطان و ١.٥‌میلیون نفر به دلیل مبتلا شدن به بیماری دیابت در ‌سال فوت می‌کنند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید