Iranian Agriculture News Agency

رکنی، در مراسم رونمایی از سامانه معاملات صنعت زنبورداری مطرح کرد:

ادعای ارگانیک بودن، تنها برای عسل قابل دفاع است/ کشاورزان ایرانی هنوز زیر بار قاعده جهانی کندوداری نرفته اند!

وزارت جهاد کشاورزی، تنها محصول عسل را در برخی مناطق کشور ارگانیک می‌داند.

ادعای ارگانیک بودن، تنها برای عسل قابل دفاع است/ کشاورزان ایرانی هنوز زیر بار قاعده جهانی کندوداری نرفته اند!


وزارت جهاد کشاورزی، تنها محصول عسل را در برخی مناطق کشور ارگانیک می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، امروز در مراسم رونمایی از سامانه معاملات صنعت زنبورداری کشور گفت: با وجود اینکه ادعای ارگانیک بودن در مورد محصولات مختلف کشاورزی،‌ نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه در کشور وجود داشته باشد، اما در حال حاضر برخی مناطق ایران، عسل ارگانیک واقعی تولید می‌کنند.

حسن رکنی با اشاره به اینکه عسل را می‌توان به‌طور کلی جزو محصولات سبز دانست، افزود: تولیدکنندگان نباید به تک‌محصولی کندوها اکتفا کنند و در این راستا بهتر است به تولیدات دیگری چون گرده، موم و ژل رویال نیز توجه شود.

وی درباره ژل رویال خاطرنشان کرد: تا چند سال گذشته، کل تولید این محصول در کشور در پایین‌ترین سطح قرار داشت و پرداختن به آن موضوعیتی برای زنبورداران پیدا نکرده بود، اما اکنون با همت و تلاش دست‌اندرکاران، برخی از واحدها تولید ژل رویال را به بالای 20 کیلوگرم رسانده‌اند.

به گفته رکنی، هرچند این مسئله بسیار مطلوب است، اما باید برای استمرار در افزایش تولید و استفاده در جنبه‌های دارویی و صادراتی، تلاشی مضاعف داشت. زیرا ژل رویال بین 300 تا 500 دلار یا به عبارتی هفت تا هشت میلیون تومان در هر کیلوگرم قیمت دارد و این می‌تواند از نظر اقتصادی سودآوری بالایی برای صاحب سرمایه داشته باشد.

وی ادامه داد: برای همین منظور به‌نظر می‌رسد پرداختن به موضوع دانش و ارتقای سطح علمی تولیدکنندگان از ضروریاتی است که اتفاقاً معاونت امور دام وزارتخانه نیز به شدت آن را دنبال می‌کند. البته این موضوع، به جز مواردی مانند نهاده است که این معاونت، تأمین آن را بر عهده دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور چین، از هر کندو تا 10 کیلوگرم ژل رویال استحصال می‌شود، تصریح کرد: ایران حدود هفت میلیون کلونی زنبور دارد که از این منظر، رتبه چهارم دنیا در اختیار ماست، اما در تولید عسل که به 80 هزار تن در سال می‌رسد، در ردیف هفتم جهان قرار می‌گیریم. این نشان می‌دهد با اینکه چهار تا پنج درصد تولید دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم، ولی متوسط تولید هر کلونی ما نسبت به کشورهای دیگر پایین است.

رکنی یادآور شد: برای رسیدن به حد مطلوب، لازم است فرهنگسازی قوی و مستمر انجام گیرد تا زنبوردار، برای کوچ کندوها با مشکل مواجه نشود. برای مثال، بیشتر کشورهای دنیا به زنبوردار پول می‌دهند تا کندوی خود را به مزرعه آنها بیاورد. این در حالی است که ما حدود هشت سال است با همکاران خود بحث می‌کنیم تا به آنها ثابت شود که زنبور نه‌تنها برای منابع طبیعی زیانی ندارد، بلکه مفید است و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، وقتی توانسته‌ایم طول پرورش مرغ را از 14 هفته به پنج هفته کاهش دهیم و از طرف دیگر تولید شیر را از 12 کیلو در واحدها به طور میانگین، به بالای 30 کیلوگرم برسانیم، چرا در زنبور نتوان بهره‌وری را افزایش داد؟

رکنی در پایان تأکید کرد: در سال 92 ضریب خوداتکایی در محصولی مانند گندم، 67 درصد بود، اما این عدد در سال زراعی گذشته با پنج میلی‌متر بارندگی کمتر به 102 درصد رسید. این در صورتی است که میزان آسیب‌پذیری در گندم بسیار بیشتر از زنبور است و بنابراین می‌توان به راحتی بهره‌وری را در این بخش افزایش داد. رسیدن به این هدف، تنها به همت و تلاش تولیدکنندگان مربوط است.

شایان ذکر است، در مراسم رونمایی از سامانه معاملات صنعت زنبورداری کشور، با موضوع هم‌اندیشی درباره برنامه‌ها و اقدامات حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، دو نفر از تولیدکنندگان موفق ژل رویال در حضور رؤسای اتحادیه‌های استانی معرفی و تقدیر شدند./

V-950710-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید