Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

اجرای طرح انتخاب ارقام ذرت دانه‌ای به روش مشارکتی در اراضی شمالی اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هدف از اجرای طرح انتخاب ارقام ذرت دانه ای به روش مشارکتی، مقایسه سازگاری و عملکرد در واحد سطح است و امیدواریم در سال آتی با انتخاب بهترین ارقام شاهد افزایش چشمگیری در واحد سطح در تولید ذرت دانه ای در استان باشیم.

اجرای طرح انتخاب ارقام ذرت دانه‌ای به روش مشارکتی در اراضی شمالی اردبیل


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح انتخاب ارقام ذرت دانه ای به روش مشارکتی با همکاری دو شرکت بزرگ کشت و صنعت مغان و پارس در اراضی شمالی این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، میر جمال الدین پور پیغمبر بااعلام این خبر افزود: در راستای افزایش سطوح کمی و کیفی تولید و تنوع بخشی به ارقام ذرت دانه ای با پتانسیل بالا و همچنین به منظور اجرای طرح انتخاب ارقا م به روش مشارکتی توسط جهاد کشاورزی پارس آباد مغان و کارشناسان اجرایی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و شرکت کشت و صنعت پارس در اراضی شمالی استان به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به میزان ارقامی که در این طرح مورد مقایسه قرار گرفته اند، افزود: 107 رقم ذرت دانه ای که عمدتاً از تولیدات شرکت های معتبر خارجی و داخل هستند، در اجرای این طرح مورد آزمایش قرار گرفته اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: هدف از اجرای طرح مقایسه سازگاری و عملکرد در واحد سطح است و امیدواریم در سال آتی با انتخاب بهترین ارقام شاهد افزایش چشمگیری در واحد سطح در تولید ذرت دانه ای در استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به مزایای انتخاب مشارکتی ارقام افزود: ارزیابی سازگاری خصوصی ارقام جدید در مناطق بیشتر و در مقیاس وسیعتر و در در شرایط زارعان در این طرح امکانپذیر است و بهترین روشی محسوب می شود که به واسطه آن می توان در فرآیند ترویج و تجاری شدن ارقام ذرت دانه ای قدم برداشت.

پور پیغمبر یا بیان اینکه با اجرای این طرح میزان پذیرش کشاورزان در انتخاب ارقام به دلیل مشارکت خود کشاورزان بالا می رود و با افزایش تنوع کشت ارقام در سطح مزارع طبیعتاً ریسک کاهش تولید نیز کم می شود، خاطر نشان ساخت: با اجرای این طرح همچنین از میزان خسارت آفات و بیماری ها به نحو قابل ملاحظه ای کاسته
می شود و به راحتی می توان با اجرای این طرح ارقام و الاین هایی را که سازگار با شرایط آب و هوایی هر میکروکلیما است، شناسایی کرد.

وی در پایان گفت: یکی از شاخصه های مهم اجرای این طرح در این است که می توان به واسطه اجرای موفقیت آمیز آن به افزایش و پایداری تولید ذرت دانه ای با متنوع شدن ارقام دست یافت.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید