Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات آب در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

آب کارستی منبع جدیدی نیست

رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: منابع آب کارستی منابع جدیدی نیستند که به‌تازگی در زیر زمین آنها را شناسایی کرده باشیم، بلکه در حال حاضر نیز به اشکال مختلف از آن استفاده می‌کنیم.

آب کارستی منبع جدیدی نیست


رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: منابع آب کارستی منابع جدیدی نیستند که به‌تازگی در زیر زمین آنها را شناسایی کرده باشیم، بلکه در حال حاضر نیز به اشکال مختلف از آن استفاده می‌کنیم.

مرتضی افتخاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر بیان کرد: منابع کارستی در قالب چشمه‌ها از زیر زمین ظاهر شده و سپس روی زمین جاری می‌شوند. به این ترتیب منبع تغذیه رودخانه‌ها هستند. همچنین گاهی این منابع در زیر زمین هم دبی پایه آبخوان‌های ما را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از این ظرفیت خوب آب کارستی، جزء منابع آب کشور بوده و استفاده می‌شوند. در واقع این منابع در حال حاضر نیز درگیر چرخه آب کشور هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب در واکنش به اظهاراتی که درباره انتقال منابع آب کارستی از طریق آبراهه‌های زیر زمین به خلیج فارس، گفت: ما هم شنیده‌ایم که بخشی از منابع آب کارستی به‌صورت چشمه از کف خلیج فارس بیرون می‌آید و مردم بومی از آن قسمت از دریا، آب شیرین برداشت می‌کنند. بومیان منطقه به این مسئله باور دارند و مرکز تحقیقات کارست وابسته به این مؤسسه نیز مطالعاتی در این باره انجام داده است.

افتخاری افزود: این مطالعات به‌صورت جزئی و محلی بوده و اطلاعات من در این باره کامل نیست.

کارشناسان محیط زیست هرگونه برداشت و کنترل منابع آب کارستی را بسیار حساس توصیف می‌کنند، افتخاری نیز هرگونه دخل و تصرف در این منابع را نیازمند تکمیل مطالعات دانست.

وی ادامه داد: اگر قبل از مطالعه و تحقیق هر اقدامی روی منابع کارستی انجام شود، حتما تبعاتی خواهد داشت. در واقع در هیچ کجای دنیا بر مبنای شواهد و اظهارات مردم محلی، روی استخراج منابع آب کارستی اقدامی انجام نمی‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب بیان کرد: باید عمق، کیفیت و حجم منابع آب کارستی را استخراج تا بدانیم که انجام عملیات روی این منابع اقتصادی است یا خیر.

افتخاری اضافه کرد: مطالعات کارست بسیار سیستماتیک، پیچیده و دراز مدت است جاهای مختلف دنیا که بحث کارست در آنها مهم است، یک مرکز تحقیقات کارست ایجاد کردند تا ابعاد مختلف قضایای مرتبط با این پدیده زمین‌شناسی را بررسی کند. زیرا روش‌های به کار گرفته شده در سایر آبرفت‌ها در کارست کاربرد ندارند.

ویدر پاسخ به این پرسش که آیا روی منابع آب کارست در ایران مطالعات مناسبی انجام شده یا نه، گفت: در مطالعه نیازمند این هستیم که اعتبارات خوبی به آن تخصیص دهیم. تاکنون متناسب با اعتبارات اختصاص یافته، مطالعه انجام داده‌ایم که در زمان خود، بد نبوده است اما برای اینکه پاسخ پرسش‌های مطرح شده در زمینه منابع آب کارستی را دقیق بدهیم، نیازمند مطالعات دقیق‌تری هستیم./

L-950713-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید