Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها به ایانا خبر داد:

بارورسازی ابرها یک ماه به تأخیر افتاد/ بارورسازی ابرها در جهان، از ارزان‌ترین قیمت‌های استحصال آب

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از تأخیر یک ماهه در بارورسازی ابرها به‌دلیل مساعد نبودن شرایط بارش‌های مهرماه خبرداد.

بارورسازی ابرها یک ماه به تأخیر افتاد/ بارورسازی ابرها در جهان، از ارزان‌ترین قیمت‌های استحصال آب


مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از تأخیر یک ماهه در بارورسازی ابرها به‌دلیل مساعد نبودن شرایط بارش‌های مهرماه خبرداد.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: عملیات بارورسازی ابرها از 10 آبان‌ماه در کشور اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌‌های سازمان هواشناسی نشان می‌داد امسال پاییز پربارانی نخواهیم داشت به همین دلیل برنامه عملیات بارورسازی که باید از ابتدای مهرماه انجام می‌شد، اندکی به تأخیر افتاد.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اشاره به عدم اختصاص بودجه به این مرکز در سال جاری، گفت: مسئولان قول مساعد داده‌اند که اعتبارات لازم را به موقع تخصیص دهند. نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری نوشتیم و اسحاق جهانگیری نیز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد که بودجه به‌موقع برای عملیات بارورسازی اختصاص یابد.

جوادیان‌زاده درباره هزینه‌های تولید آب با روش بارورسازی ابرها عنوان کرد: هر بار پروازی که انجام می‌شود بین 100 تا 120 میلیون تومان هزینه دارد. این هزینه شامل هزینه‌های پروازی و خرید یدید نقره است.

وی ادامه داد: پروازهای بارورسازی ابرها گران قیمت بوده و در ارتفاع 4.5 تا 6.5 کیلومتر در داخل ابرها انجام می‌شود. اصولاً به‌طور متوسط شش ماه در سال عملیات داریم و 100 تا 120 پرواز در فصل بارورسازی ابرها انجام می‌شود.

جوادیان‌زاده خاطرنشان عنوان کرد: مطالعات اقتصادی درباره هزینه تولید آب با روش بارورسازی ابرها نشان می‌دهد، هر مترمکعب آب قابل استحصال در این روش، 200 ریال برای کشور هزینه دارد.

وی یادآور شد: روش محاسبه آب قابل استحصال با حذف تلفات از بارش‌ها بدست می‌آید. یعنی آبی که در اثر بارش به زمین رسیده و پشت سدها ذخیره شده یا در زمین نفوذ کرده را به عنوان عملکرد بارورسازی ابرها در نظر می‌گیریم. این آب حدود 30 تا 40 درصد کل آب تولیدی در بارورسازی ابرها است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها افزود: مطالعات اقتصادی در نقاط دیگر جهان هم نشان می‌دهد که بارورسازی ابرها در جهان یکی ار ارزان‌ترین قیمت‌های استحصال آب است.

جوادیان‌زاده تأکید کرد: اگر بودجه به موقع به عملیات بارورسازی ابرها اختصاص نیابد کار متوقف می‌شود، زیرا هواپیماهای به کار گرفته شده در این روش مربوط به بخش خصوصی بوده و آستانه تحمل این بخش در غیاب بودجه نیز حدود یک تا دو ماه است.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به قول‌های مساعد مسئولان، آمادگی داریم امیدوارانه در آبان‌ماه عملیات بارورسازی را آغاز کنیم./

L-950714-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید