Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران به ایانا خبر داد:

برداشت بیش از 9000 تن میگو در کشور/ واردات مولد میگو داریم، اما بچه‌میگو نه/ سالانه نیازمند دو میلیارد قطعه بچه‌میگو هستیم

در حالی که برداشت میگو تا اواخر مهرماه ادامه دارد، تاکنون 9 هزار و 100 تن محصول برداشت شده است.

برداشت بیش از 9000 تن میگو در کشور/ واردات مولد میگو داریم، اما بچه‌میگو نه/ سالانه نیازمند دو میلیارد قطعه بچه‌میگو هستیم


در حالی که برداشت میگو تا اواخر مهرماه ادامه دارد، تاکنون 9 هزار و 100 تن محصول برداشت شده است.

مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برداشت میگو در هشت استان کشور تاکنون معادل 9 هزار و 100 تن است و تا اواخر مهرماه نیز ادامه خواهد داشت.

وحید معدنی افزود: استان بوشهر با بیشترین تولید شش‌هزار و 50 تن میگو و گلستان با کمترین مقدار 501 میگو تولید کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولید میگو در سیستان و بلوچستان به پایان رسیده و بیش از 540 تن محصول آن راهی بازار شده است.

معدنی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت به رقم 20 هزار تن نزدیک شویم.

وی تصریح کرد: به‌صورت رسمی از سوی سازمان دامپزشکی کشور شیوع مجدد بیماری در هیچ‌یک از سایت‌های پرورش میگو گزارش نشده است.

معدنی با اعلام اینکه پنج استان وارد فاز تولید دوباره یا کشت دوم می‌شوند، یادآور شد: استان هرمزگان کشت دوم را در حال انجام دارد و در حالی که قابلیت کشت دوم در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، اعلام آمادگی از سوی تولیدکنندگان نشده است که شاید دلیل آن برخورد با هوای سرد و احتمال شیوع بیماری باشد.


پرورش میگو در قفس مقرون به صرفه نیست

مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران درباره امکان کشت میگو در قفس تأکید کرد: تجربه جهانی برای تولید میگو در قفس وجود ندارد، چون میگو از آبزیانی است که کف‌زی بوده و اگر در قفس بخواهد پرورش پیدا کند، باید با پراکنش محدود باشد که این امر مقرون به صرفه نیست.

وی اظهار داشت: ورود هیأت‌های مختلف خارجی به کشور در بخش میگو مربوط به استفاده از تولیدات ایران در بازارهای بین‌المللی بوده است.

معدنی همچنین گفت: انتقال دانش فنی در همایشی که در گذشته در ایران برگزار شد، تبادل شد و در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان باید به مسئله تکثیر، پرورش، بهداشت و پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنند، چون در کنار حمایت‌های دولت، موفق بودن تولید، به عملکرد پرورش‌دهندگان مربوط است.

معدنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توسعه منابع انسانی در تولید مغفول‌مانده و لازم است، رعایت شرایط فوق از سوی تولیدکنندگان انجام شود.


ورود شش تا 10 هزار جفت مولد میگو از کشورهای مطرح دنیا

مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران درباره استفاده از مولدهای خالص در کشور ادامه داد: در راستای افزایش ذخیره ژنتیکی و استفاده از مولدان خالص و با مقاومت بالا با وجود آنکه مولدسازی در برخی مراکز انجام می‌شود، سالانه حدود شش تا 10 هزار جفت مولد وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه به دو میلیارد قطعه بچه‌میگو نیاز داریم که تمامی آن در داخل کشور، تکثیر می‌شود و هیچ‌گاه وارداتی در این بخش نداشته‌ایم.

معدنی در پایان حل نشدن مشکل بیمه میگوکاران را گوشزد کرد و اظهار داشت: اگر به‌زودی صندوق بیمه محصولات کشاورزی حمایت‌های لازم را نکند، شاهد کناره‌گیری میگوکاران از تولید خواهیم بود./

M-950719-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید