Iranian Agriculture News Agency

تغییر "مزه" انسان ها، روش جدید مبارزه با مالاریا

تحقیقات گروهی از محققان از دانشگاه جان هاپکینز نشان داده که مغز پشه ها برای تمایل به نیش زدن افراد به ترکیبی از بو و مزه مطلوب نیاز دارد.

تغییر "مزه" انسان ها، روش جدید مبارزه با مالاریا

تحقیقات گروهی از محققان از دانشگاه جان هاپکینز نشان داده که مغز پشه ها برای تمایل به نیش زدن افراد به ترکیبی از بو و مزه مطلوب نیاز دارد.


به گزارش ایانا از Tec shot این گروه اظهار کرده اند که استفاده از موادی که بتواند میل پشه ها به "مزه انسان ها" را کاهش دهد می تواند از حدود 450 هزار مورد ابتلا به مالاریا در سراسر جهان در هر سال ممانعت کند.


بنا بر یافته های این تحقیق که در ژورنال Nature Communications منتشر شده، تمامی پشه ها شامل پشه مالاریا میزبان مناسب خود را با استفاده از حس بویایی پیدا می کنند. کریستوفر پاتر از اعضا این تیم، گفت که در این مطالعه از پشه ها برای مطالعه مزه هایی که حشرات را از انسان دور نگه می دارند استفاده شده است.


پشه ها از سه جفت عضو موسوم به "خرطوم" برخوردارند که شامل دو فک بالایی، دو شاخک و دو لب هستند. فک های پایینی بسیار ضخیم بوده و از بخش پایینی سر پشه به بیرون برجستگی دارند و به موازات پوزه پشه قرار می گیرند که لب در راس آن قرار گرفته است. در قسمت لب دو منطقه وجود دارد که شامل نورون های چشایی و بویایی هستند که می توانند مزه و بو را تشخیص دهند.


گروه محققین برای یافتن انتهای اعصاب بویایی در مغز پشه ها، از تکنولوژی ژنتیکی پیشرفته ای استفاده کردند که با استفاده از آن اعصاب مورد نظر به رنگ سبز می درخشند. در نتیجه این آزمایشات مشخص شد که نورون های بویایی فک های پایینی و شاخک ها به محلی مشابه در مغز مگس ها می رسند، اما نورون های بویایی با منشا لبی به محدوده زیر مری ختم می شود که در هیچیک از حشرات دیگر دیده نشده است. این منطقه در سایر حشرات به حس چشایی مرتبط است.


نتایج این مطالعه نشان می دهد که پشه ها نه تنها بوی انسان ها را دوست دارند بلکه مزه انسان نیز مورد علاقه پشه هاست. بوهایی که توسط لب های خرطوم جذب می شوند حس چشایی پشه را تحت تاثیر قرار می دهند و پشه را به نیش زدن انسان ترغیب می کنند. فک های پایینی و شاخک ها در دریافت سیگنال های راه دور و لب ها در دریافت بو در مجاورت میزبان نقش دارند.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید