Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خبر داد:

اجرای عملیات بیابان‌زدایی در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بیابانی سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیابان زدایی در استان سمنان به روش‌های نهال‌کاری با گونه های مقاوم، احداث بادشکن و پروژه کنترل هرز آب به همراه بذر پاشی و قرق صورت پذیرفت و در حال حاضر حیات اکولوژی در بخشی از بیابان های استان که در آنها عملیات بیابان زدایی انجام شده در جریان است.

اجرای عملیات بیابان‌زدایی در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بیابانی سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اجرای عملیات بیابان‌زدایی در دو هزار هکتار از اراضی بیابانی این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، علی اصغر جلالی با بیان این مطلب که ۲۰ منطقه به‌عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است، افزود: کاهش سطح بیابان های استان سمنان و احیاء آنها به طرق مختلف همواره یکی از برنامه های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است که این برنامه برای سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: عملیات بیابان زدایی در استان سمنان به روش‌های نهال‌کاری با گونه های مقاوم، احداث بادشکن و پروژه کنترل هرز آب به همراه بذر پاشی و قرق صورت پذیرفت و در حال حاضر حیات اکولوژی در بخشی از بیابان های استان که در آنها عملیات بیابان زدایی انجام شده در جریان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر ضرورت ادامه عملیات بیابان زدایی در استان، این پروژه را برای حفاظت خاک، مهار ریزگردهایی که منشاء داخلی دارند وحتی چرخش سالم زندگی در شهرها و روستای‌های استان بسیار ضروری دانست.

جلالی با بیان اینکه استان سمنان ۱۶ درصد مساحت بیابان های کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد مساحت استان را بیابان تشکیل می دهد و سمنان به عنوان سومین استان بیابانی کشورمحسوب می شود که به‌ شدت با این معضل درگیر بوده و پروسه فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن هر ساله خسارت بسیار زیادی را به تأسیسات اقتصادی و منابع زیستی آن وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: از حدود یک هزار و ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان که تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند، حدود ۴۷۷ هزار و ۷۹۱ هکتار آن در ۲۰ منطقه به‌عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در سطح استان شناخته شده است.

وی یادآور شد: طی سال‌ جاری در همه بخش ها اعتبارات نسبتاً خوبی در سفر ریاست جمهوری و اقتصاد مقاومتی مصوب شده است که انتظار می رود با تخصیص به موقع آنها شاهد اجرای پروژه های خوبی باشیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در پایان خاطرنشان ساخت: این پروژه ها در
بخش های بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی و گیاهان دارویی با هدف احیای جنگل‌های مخروبه، مراتع و
بیابان های استان و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زدایی و ذخیره نذولات آسمان، توسعه فضای سبز، افزایش پوشش گیاهی سطح خاک و نفوذ نزولات آسمانی به سفره های آب زیرزمینی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید