Iranian Agriculture News Agency

با حضور اساتید برجسته استانی و کشوری آغاز شد

برگزاری دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق خشک و نیمه‌خشک

دبیر علمی دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه‌خشک از برگزاری دومین کنفرانس هیدرولوژی مناطق خشک و نیمه‌خشک در سنندج خبر داد.

برگزاری دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق خشک و نیمه‌خشک


دبیر علمی دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه‌خشک از برگزاری دومین کنفرانس هیدرولوژی مناطق خشک و نیمه‌خشک در سنندج خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، سیدمختار هاشمی با اعلام این خبر گفت: دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق خشک با حضور اساتید برجسته استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نیازهای آبی و آلودگی آب‌های موجود باعث شده تا جوامع انسانی با استفاده از بررسی‌های علمی، پژوهش‌های کاربردی و برنامه‌ریزی، فردای بهتری را برای خود ترسیم کنند؛ بنابراین لزوم هم‌فکری صاحب‌نظران و متخصصان در عرصه ملی و بین‌المللی برای تحول در زمینه پژوهش‌های کاربردی در منابع آب در ایران همگام با پیشرفت‌های جهانی ضروری است.

دبیر عملی دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، نایده گرفتن علم هیدرولوژی چالش‌های زیادی را در سیستم حکمرانی منابع آب به‌وجود آورده است که از آن‌جمله می‌توان به نادیده گرفتن حقابه محیط زیستی رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها و حداقل نیاز اکوسیستمی آنها، توسعه بی‌رویه منابع آب با کم‌رنگ بودن علم هیدرولوژی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی و تخصیص منابع آب با وجود عدم قطعیت‌ها در پتانسیل منابع آب موجودی و تخصیص ناپایدار آب با نادیده گرفتن تغییرات/ نوسانات اقلیمی (عدم وجود برنامه تخصیص انطباقی) و مدیریت تقاضا اشاره کرد.

به گفته هاشمی، یک نکته راهبردی در مباحث مرتبط با آب این است که به ارزیابی علمی (هیدرولوژی) مستقل، بر اساس داده‌های دقیق و قابل اعتماد توجه شود. همچنین مرور دقیق اطلاعات پایه هیدرولوژی و اقلیمی برای رفع عدم قطعیت‌ها در زمینه سیستم حکمرانی منابع آب شامل برنامه‌ریزی، تخصیص و مدیریت منابع آب یک نیاز مبرم است.

وی ادامه داد: کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه‌خشک در نظر دارد تا با جمع‌آوری و پردازش یافته‌های محققان و صاحب‌نظران علوم آب کشور در زمینه‌های مورد نظر، تصویری واقعی را از هیدرولوژی کشور به‌دست آورده و از آنها در برنامه‌ریزی، تخصیص و مدیریت آتی استفاده کند.

به گفته هاشمی، در این همایش همچنین دو کارگاه آموزشی و یک نشست تخصصی نیز برگزار می‌شود. کارگاه آموزشی ابتدا با عنوان "فصل مشترک علم - سیاستگذاری: فرهنگ سیاسی و حکمرانی خوب در فرایند تصمیم‌گیری در سطح محلی با توجه به منابع عمومی مشترک: آب" در ساعت 14 - 16 روز سه شنبه 27 مهرماه برگزار می‌شود.

کارگاه آموزشی دوم نیز با عنوان "ارزیابی و برنامه‌ریزی منابع آب به کمک مدل ویپ WEAP " در ساعت 14 - 16 روز چهارشنبه 28 مهرماه ارائه می‌شود.

دبیر عملی دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی اظهار داشت: در روز دوم کنفرانس نشست تخصصی با عنوان "فصل مشترک علوم فنی و سیاستگذاری: نقش علم هیدرولوژی در برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب زیرزمینی با توجه به طرح تعادل‌بخشی" با حضور مسئولان ملی و استانی با حضور مشاور معاون آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی علیرضا پرستار برگزار می‌شود. خانه کشاورز استان و نظام صنفی کارهای کشاورزی استان هم در این جلسه به‌عنوان ذی‌نفعان شرکت دارند. هدف جلسه تدوین راهبردی برای حل معضل آب‌های زیرزمینی با توجه به اجرای طرح تعادل بخشی است. این جلسه در روز دوم روز چهارشنبه 28 مهرماه ساعت ساعت 14 - 16 برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه ساعت 8:30 امروز سه‌شنبه در آمفی‌تئاتر سازمان برنامه و بودجه استان در خیابان پاسداران برگزار می‌شود. از تعداد مقالاتی که به دبیرخانه ارسال شده، 22 مقاله برای ارائه شفاهی و 16 مقاله به‌عنوان پوستر انتخاب شده اند./

L-950727-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید