Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان امور عشایر در گفت‌وگو با ایانا:

ورود ماهانه 500 هزار رأس دام عشایر به بازار، کمبود گوشت را مرتفع می‌کند/ نیاز آبرسانی سیار تنها به 20 میلیارد تومان اعتبار

با ورود ماهانه 400 تا 500 هزار رأس دام پرواری تولیدشده توسط جامعه عشایری، بخشی از نیاز تأمین گوشت بازار کشور مرتفع می‌شود.

ورود ماهانه 500 هزار رأس دام عشایر به بازار، کمبود گوشت را مرتفع می‌کند/ نیاز آبرسانی سیار تنها به 20 میلیارد تومان اعتبار


با ورود ماهانه 400 تا 500 هزار رأس دام پرواری تولیدشده توسط جامعه عشایری، بخشی از نیاز تأمین گوشت بازار کشور مرتفع می‌شود.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره مشکل خرید دام در برخی استان‌ها همچون اردبیل گفت: پرواربندی دام‌های عشایر در سال جاری همچون برنامه پیش رفت و ورود دام به بازار نیز به تبع آن هر ماه ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که ماهانه حدود 400 تا 500 هزار رأس دام پرواری و غیرپرواری وارد بازار می‌شود.

میرولی صفرزاده افزود: به مناسبت ایام محرم پیش‌بینی شده بود که 80 تا 100 هزار رأس دام به بازار وارد شود تا کمبودی به‌وجود نیاید که البته هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده، اما در روزهای فوق کمبودی از لحاظ میزان گوسفند و گوشت آن در بازار گزارش نشد.

وی خاطرنشان کرد: عشایر تبریزی نیز در حال حاضر دام‌های پرواری خود را به مرور به بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین نباید مشکل خاص و کمبودی از لحاظ تأمین گوشت مورد نیاز مردم داشته باشیم.

صفرزاده با اعلام اینکه قیمت دام عشایر در سال جاری مناسب بوده است، ادامه داد: در سال گذشته به‌دلیل نامناسب بودن علوفه مراتع، مشکلاتی وجود داشت، اما امسال با شرایط مناسب آب و هوایی، علوفه مراتع مناسب بود و علاوه بر آن، نهاده‌های مورد نیاز عشایر در فصل حاضر که نیازمند علوفه دستی هستیم نیز تأمین شده است.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه هنوز بودجه سال جاری تخصیص نیافته است، اما اعتباراتی به‌صورت تسهیلات برای طرح زنجیره تولید در اختیار تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید قرار گرفته است.

صفرزاده یادآور شد: تا پایان سال جاری دام پرواری برای عرضه به بازار داریم و هیچ مشکل خاصی نیز در این بین وجود ندارد.


کوچ عشایر در مناطق مختلف کشور

قائم‌مقام سازمان امور عشایر از ورود عشایر برخی استان‌ها به مناطق میان‌بند و ورود عده‌ای دیگر به قشلاق خبر داد و تأکید کرد: عشایر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به‌دلیل سرما و بارندگی در مناطق قشلاقی مستقر شدند و در مابقی استان‌ها نیز به مرور این استقرار انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: واکسن تب برفکی نیاز فصل است که با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور تأمین شده است.

صفرزاده همچنین گفت: آبرسانی سیار و علوفه‌رسانی به عشایر نیز توسط تشکل‌های عشایری در حال انجام است و پیگیری می‌کنیم تا اعتبارات بیشتری را برای این بخش تخصیص بگیریم.

وی در ادامه افزود: تاکنون پنج درصد از اعتبارات استانی مربوط به سال جاری توسط تعدادی از استان‌ها اخذ شده، اما هنوز 70 درصد از استان‌های کشور فاقد اعتبارات لازم برای انجام عملیات فوق هستند.

صفرزاده خاطرنشان کرد: نیاز است که حداقل 50 درصد از اعتبارات که معادل 20 میلیارد تومان است، تنها برای آبرسانی سیار در استان‌های نیازمند هزینه شود.


پیش‌بینی تولید بیش از 204 هزار تن گوشت قرمز توسط جامعه عشایری

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ادامه داد: پرواربندی در سال جاری 12 هزار تن به گوشت قرمز کشور می‌افزاید و پیش‌بینی می‌شود که تولید گوشت قرمز توسط جامعه عشایری در سال جاری به 204 هزار تن برسد؛ در حالی که سال گذشته تنها 192 هزار تن تولید وجود داشت.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل مازاد دام عشایر در بازار نداریم، زیرا همچون سال‌های گذشته بخشی از دام سبک تولیدشده توسط این جامعه به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود./

M-950728-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید