Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها:

مدیریت جامع حوضه آبخیز دو سال دیگر به نتیجه می‌رسد

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز تا دو سال آینده به نتیجه می‌رسد.

مدیریت جامع حوضه آبخیز دو سال دیگر به نتیجه می‌رسد


معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز تا دو سال آینده به نتیجه می‌رسد.

به گزارش ایانا از خبرگزاری صدا و سیما، پرویز گرشاسبی در نخستین جلسه کارگروه مدیریت آبخیزداری استان افزود: 84 درصد عرصه‌های کشور تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها بوده و طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز از 15 سال قبل آغاز شده است؛ هم‌اکنون نیز این طرح روند روبه رشدی یافته است.

وی هدف از اجرای این طرح را ارائه الگوها و برنامه‌هایی برای حفظ منابع طبیعی و ارتقای کیفیت زندگی مردم مناطق مختلف همچنین توسعه کشاورزی دانست.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: 31 پایلوت در 31 استان کشور تعیین شده است که به‌جز آذربایجان شرقی و غربی تاکنون در همه آنها از چندین سال قبل طرح‌هایی با موفقیت اجرا شده و در این میان، استان‌های گرمسیری مانند یزد و کرمان وضعیت مطلوبی دارند.

گرشاسبی با اشاره به اینکه 255 شهر کشور یعنی 40 درصد شهرها دچار سیل‌خیزی هستند، عنوان کرد: میزان فرونشست زمین در کشور چهار برابر استانداردهای دنیا است و باید با مشارکت مردم پایه و اساس منابع طبیعی کشور را حفظ کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار داشت: توانمندسازی روستاییان و ایجاد منابع درآمدی همراه با حفظ منابع طبیعی یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است.

محمدصادق پورمهدی ادامه داد: باید همانگ‌ونه که جلب مشارکت‌های مردم در اجرای طرح‌ها لحاظ می‌شود از توان آنها در طراحی راهبردها هم استفاده شود و تنها در چنین وضعیتی است که موفقیت برنامه‌ها تضمین می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت طرح‌های تدوین شده کشاورزی و منابع طبیعی در هوراند بیان کرد: این منطقه به‌دلیل طبیعت بکر از نظر گردشگری نیز حایز اهمیت است و هم‌اکنون به‌عنوان پایلوت طرح آبخیزداری تعریف شده است.

پورمهدی اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و مردم با هماهنگی فرماندار این منطقه ملزم هستند برنامه‌های خود را ارائه و پس از تأیید اجرایی کنند تا شاهد هر چه بهتر شدن شرایط اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و گردشگری هوراند باشیم.

در ادامه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: سال گذشته الگوی اجرایی مدل مدیریت جامع حوضه آبخیز به استان ابلاغ شده و شهرستان هوراند به عنوان پایلوت استانی این طرح انتخاب و حوزه آبخیز شکر علی چای با 16 روستا مورد مطالعات هواشناسی و اقلیمی قرار گرفته است.

داور نامدار یادآور شد: در طول یک سال اراضی کشت سماق در این منطقه که به‌صورت طبیعی 500 هکتار بود با اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی پایدار و حفظ منابع آب و خاک به هزار و صد هکتار افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون مردم این منطقه از هر هکتار یک تن و به‌صورت متوسط سالانه 80 هزار تن سماق فرآوری‌شده می‌توانند تولید کنند.

نامدار ادامه داد: با توجه به ایجاد صنایع کوچک و خانگی فرآوری سماق ، ارزش افزوده محصول نهایی هم سه برابر افزیش داشته و مردم ترغیب شده‌اند چنین الگویی را در کاشت صنوبر و گردو و گل محمدی اجرا کنند.

وی با اشاره به حفظ 16 کیلومتر مربع از عرصه‌های جنگلی ارسباران در این طرح خاطرنشان کرد: با همکاری و مساعدت شرکت توزیع برق منطقه‌ای، پانل‌های خورشیدی در شش روستای سخت گذر هوراند نصب شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید