Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی:

مسئولینی که مسئولیت‌ برعهده گرفته‌اند، از روستاها به پا خواسته اند/ آموزش و پرورش، نخستین گام را برای پیشرفت نوجوانان در روستاهای کوچک بر می دارد

حسن روحانی رییس جمهوری گفت: آموزش و پرورش در زمینه عدالت اجتماعی و فرهنگی نخستین قدم را برای پیشرفت نوجوانی که در روستایی کوچک زندگی می‌کند، برمی‌دارد.

مسئولینی که مسئولیت‌ برعهده گرفته‌اند، از روستاها به پا خواسته اند/ آموزش و پرورش، نخستین گام را برای پیشرفت نوجوانان در روستاهای کوچک بر می دارد


به گزارش خبرنگار ایانا، حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنانش در جریان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت برای اخذ رأی اعتماد جهت تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان با بیان اینکه این نخستین دیدار در خانه ملت در حضور نمایندگان مجلس دهم است، گفت: تاکنون شاهد همکاری خوبی در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزیران در مجلس شورای اسلامی بودیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تردیدی ندارم هماهنگی و همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، تصریح کرد: دولت یازدهم در آغاز کار خود با مشکلات بزرگی روبرو بود که شاید بتوان نام آن را بحران گذاشت؛ هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از 23 درصد روبرو باشد، در حالی که در آغاز این دولت، کشور با تورم 40 درصد روبرو شد؛ همچنین هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشد منفی روبرو باشد در حالی که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با 8 فصل رشد منفی روبرو بود.

اظهار داشت: ما امروز اگر احساس کنیم در مسیر و راه درستی که انتخاب کرده‌ایم در شیوه‌ها نیاز به شیوه نو داریم، در تحرکمان نیاز به سرعت بیشتر داریم، گرچه در اهداف نیاز به تداوم داریم تردید نمی‌کنیم؛ ولو اینکه از دوران دولت یازدهم یک ماه باقی مانده باشد. بعضی می‌گویند 10 ماه چرا ترمیم کابینه، اگر ضرورتی اقتضا کند، اگر نشاط بیشتری نیاز باشد، اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد برای خدمت به مردم رئیس جمهوری در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهد. اصل ما ادامه خدمت با نشاط نسبت به مردم است ما یک روز هم نمی‌توانیم خدماتمان را تعطیل کنیم.

روحانی با بیان اینکه آیا ما می‌توانیم یک ساعت خدمات بهداشتی را تعطیل کنیم، ما یک ساعت می‌توانیم خدمات آب و برق را تعطیل کنیم، ما یک ساعت می توانیم خدمات مربوط به انرژی و سوخت را تعطیل کنیم، ما یک روز می‌توانیم آموزش و پرورش را تعطیل کنیم، ما یک روز می‌توانیم حمل و نقل را تعطیل کنیم، ما یک روز می‌توانیم بانک‌ها و بیمه ها را ببندیم، گفت: دولت در مسیر خدمات، فعالیتش تعطیل بردار نیست و امروز سه وزیر پیشنهادی که امید می رود نمایندگان رأی اعتماد خواهند داد هر سه وزیر فرهنگی و امور اجتماعی هستند.

تشریح اهمیت سه وزارتخانه ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در نگاه رهبری

رئیس قوه مجریه ادامه داد: برخی از آن‌ها نقش بسیار بنیادی در این زمینه دارند. در جلسه دیشب، مقام معظم رهبری در زمینه آسیب‌های اجتماعی راجب به این سه وزارتخانه که می‌خواهیم مدیران جدید را با کمک هم برگزینیم جزء دستگاه‌هایی بودند که رهبری از آن‌ها نام بردند.

روحانی گفت: این سه دستگاه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ما و ایجاد عدالت در جامعه را به آن‌ها بسپاریم.

وی افزود: بزرگ‌ترین دستگاهی که فرصت برابر برای همه ایجاد می‌کند آموزش و پرورش است، این وزارتخانه همه نوجوان‌ها را پای یک کلاس می‌نشاند و معلمین با دلسوزی واحد در برابر دانش‌ آموزان به تعلیم و تربیت آن‌ها مشغول می‌شوند. این آموزش و پرورش است که در زمینه عدالت اجتماعی و فرهنگی اولین قدم را برای پیشرفت نوجوانی که در روستایی کوچک زندگی می‌کند، برمی‌دارد. مسئولینی که از روستاها به پا خواسته‌اند و مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند از روستاها به پا خواستند و نخستین نهادی که به آن‌ها کمک کرده، آموزش و پرورش بوده است.

رئیس جمهوری بیان کرد: دستگاهی که می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان از لحاظ جسمی و روحی تقویت شوند ورزش و جوانان است. آمار وزیر بهداشت در مورد مسائل پیرامون افسردگی، نگران کننده بود. قبل از وزارت بهداشت، وزارت ورزش باید جوانان ما را به آینده امیدوار کند. چرا اعتیاد در کشور ما وجود دارد، چون برخی از رسانه‌ها پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند.

وی افزود: ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورها دچار بحران شده‌اند حتی کشوری مانند عربستان از ذخایر قبلی خود استفاده می‌کند، تنها ایران است که در شرایط اقتصادی قیمت نفت، تورم خود را کاهش داده، رشد اقتصادی را افزایش داده و اشتغال داشته است. همچنین از ذخیره استفاده نکرده بلکه 30 هزار میلیارد را نیز به ذخیره اضافه کرده است.

عده‌ای انقلاب نما مسائل را درک نمی‌کنند

رئیس قوه مجریه گفت: عده‌ای انقلاب نما مسائل را درک نمی‌کنند. همه نهادهای دنیا اعتقاد دارند ایران امن‌ترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است، ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند هم زده می‌شود اگر افکار و زبانمان را واحد کنیم جاذبه بیشتر می‌شود. اگر به گونه‌ای حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش بدهیم بهتر است. جوانی که امیدوار به آینده کشور باشد به سمت مواد مخدر، الکل یا فساد می‌رود؟ امکان پذیر نیست.

روحانی ادامه داد: ما باید امید و نشاط به جامعه بدهیم، وزارت ورزش و جوانان می‌تواند نشاط و امید را به جامعه تزریق کند. خواست من از آقای سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان این بود که ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است، ولی از این دو مهم‌تر، مسئله جوانان کشور است متاسفانه این‌ها را مخلوط کرده‌ایم، ورزش عمومی و حرفه‌ای بسیار مهم است و برای جسم و جان مفید است. مسئله جوانان بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در این زمینه مدتی است که فکر می‌کنیم و بعدا هم در این زمینه با نمایندگان مشورت خواهیم کرد. باید جوانان نسبت به آینده امیدوار باشند و با نشاط بیشتر در صحنه اجتماعی و سیاسی شرکت کنند. جوانان باید در سایه ورزش نشاط یابند. در زمینه فرهنگی نشاط خوبی پیدا کنند و در سایه تشکل‌های مختلف روحیه اجتماعی پیدا کنند.

شبکه های اجتماعی می تواند به نفع جامعه باشد

وی ادامه داد:جوان باید بخشی از فکرش به امور خیریه، بخشی از فکر به هویت ایرانی - اسلامی ، بخشی از وقتش به علم و تحصیل بپردازد اگر هم به فضای اجتماعی می‌رود این تقصیر ماست که محتوا را غنی نمی‌کنیم. مداوم از شبکه‌های آ و ب بحث می‌کنیم ، اما فضای مجازی یک واقعیت در کشور و جهان است. این فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. فضا و زیرساخت، ابزار است و قطعا در این عرصه محتوا دارای اهمیت است.

روحانی افزود: همه باید تلاش کنیم تا محتوا غنی شود، همه باید جاذبه‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند چرا ما در این عرصه جاذبه ایجاد نمی‌کنیم تا کسی که بر علیه کشور و فرهنگ ما به ناروا جاذبه ایجاد کند. بعد از این اقدام تنها ما با ابزار می‌جنگیم اما این ابزار و پیچ و مهره که مقصر نیستند. آن موضوعی که مقصر بوده محتوا است بنابراین ما باید محتوا را غنی کنیم.ما باید شبکه‌هایی ایجاد کنیم که همه عاشقان ایران در سراسر دنیا به آن شبکه‌ها مراجعه کنند و کاربر آن شبکه باشند. ما باید آنقدر برای اسلام جاذبه ایجاد کنیم که همه جوانان دنیا به آن شبکه‌های دینی و فرهنگی مراجعه کنند.

اهمیت وزارت ورزش و جوانان برای برنامه ریزی آینده جوانان

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم و این بار سنگین بر دوش وزارت ورزش و جوانان است. از طرف دیگر در حوزه ارشاد اسلامی، سینما، کتاب، تئاتر، شعر، رسانه ها، روزنامه ها مشغول به کار هستند، آن هم بحث در اینکه ما از این ابزار قوی و بزرگ چگونه می خواهیم برای هدایت نسل جوانمان استفاده کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم که اقتصاد، علم و تکنولوژی کشور پیشرفت کند همه این مسائل ریشه در فرهنگ دارد و باید در این عرصه سرمایه‌گذاری کنیم، به طور حتم فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند. قطعاً دادگاه‌ها، نیروهای اطلاعاتی و انتظامی و حتی دولت به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند.

روحانی ادامه داد: مبارزه با فساد از فرهنگ ، از نوجوانان آغاز می شود ایمان از نوجوانی در دل جوانان مستقر می شود. ما با ایمان و امید و اعتماد، علم و دانش و هویت ایرانی - اسلامی می توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه گفت: حال اگر فسادی در گوشه‌ای رخ داد بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن آن فساد برایشان لذت‌بخش است. اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول و اعتبار تبدیل به بدهی معوق شده نمی دانم چرا برخی از رسانه‌ها دوست دارند که آن بدهی معوق را، اختلاس معرفی کنند. البته برخی‌ها به لغت ها و عبارت ها توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به طور حتم اگر فسادی رخ داد باید با آن مبارزه کرد نه آن که آن مسئله را بزرگ کنیم، نه اینکه به صورتی تبلیغ کنیم که این مسئله در جامعه عادی سازی شود. متأسفانه برخی ها به دنبال عادی سازی این موضوع هستند. حواسمان باید جمع باشد که کار بد را نباید شیوع بدهیم، چرا قرآن می‌گوید که اگر یک نفر گناه کرد و آن را به دوست خود گفت یعنی آنکه دو گناه کرده ، همان آدم اگر این گناه را به جمعی از دوستان گفت یعنی آن که صدها گناه کرده و اگر این مسئله در روزنامه‌ها گفته شود یعنی میلیون‌ها گناه رخ داده است.

روحانی افزود: اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خود توبه کرده و اگر حق الناس کرده باید آن را ادا کند، نه آن که به دروغ آن مسئله را جار بکشیم. این کشور، کشور اسلامی است. نگذاریم که دیگران که به کشور ما خیانت کرده و به پناه دیگران در خارج رفته‌اند، به استناد حرف آن‌ها حکم آن کشور اقدام صورت گیرد. ما برای این کشور و نظام خون، شهید، زندانی داده‌ایم. برای این نظام بسیار تلاش شده و عده بسیاری به زندان رفته‌اند.

رئیس جمهوری گفت: درخواست ما از مجلس آن است که بتوانیم به حول و قوه الهی از امروز برای این 3 وزارتخانه بسیار مهم مان وزیر و مدیری شایسته‌ای که با رأی اعتماد شما مجوز کار می‌گیرند با نشاطی نو و روحیه نو کار خود را آغاز کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید