Iranian Agriculture News Agency

ابتکار: مشارکت مردمی کلید تحقق اهداف ملی و بین‌المللی در حوزه محیط زیست است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کلید موفقیت در همه فعالیت‌های ملی و‌بین المللی و اهداف تعریف شده در حوزه محیط زیست، مشارکت مردم در تحقق این اهداف و قرار گرفتن سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها و بخش خصوصی در کنار دولت است.

ابتکار: مشارکت مردمی کلید تحقق اهداف ملی و بین‌المللی در حوزه محیط زیست است


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کلید موفقیت در همه فعالیت‌های ملی و‌بین المللی و اهداف تعریف شده در حوزه محیط زیست، مشارکت مردم در تحقق این اهداف و قرار گرفتن سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها و بخش خصوصی در کنار دولت است.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تجربیات موفق سمن‌های محیط زیستی، گردشگری پایدار و انجمن‌های دانشجویی که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به توجه جدی دولت یازدهم به مسائل محیط زیستی در برنامه‌ها و سیاست‌ها، همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در زمینه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان خط مشی روشن ملی محیط زیست کلیه قوا و دستگاه‌ها، افزود: البته مردم و سمن‌های محیط زیستی می‌توانند در کنار اجرای قوانین، نقش بسزایی در حفظ محیط زیست داشته باشند.

ابتکار خاطرناشان کرد: در کنار این تحولات ملی، شاهد تحولات جهانی ازجمله توافق مهم جهانی برای دستیابی به 17 هدف توسعه پایدار تا سال 2030 نیز بودیم.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به روند شکل‌گیری کمیته ملی توسعه پایدار و فعالیت آن در سازمان حفاظت محیط زیست، بیان کرد: حرکت در مسیر توسعه پایدار، حرکتی جهانی با محوریت محیط زیست و شاخص های قابل اندازه گیری و قابل گزارش دهی و گزرارش گیری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر توافق برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، شاهد شکل گیری اجماع جهانی و توافق تغییرات آب و هوا پاریس بودیم که موضوعی بسیار مهم است زیرا همه می دانیم که ایران به ویژه در دو حوزه تالاب ها و منابع آبی تا چه اندازه از تغییر اقلیم تاثیر پذیرفته است.

به گفته وی، با توجه به نقش و جایگاه ایران در تولید و صادرات نفت و گاز، ما از مسئولیت مهمی در زمینه کاهش انتشار و تولید گازهای گلخانه‌ای برخوردار هستیم و باید برای کاهش آلودگی، شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف انرژی به وظایف خود عمل کنیم.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: با تصویب توافق پاریس در مجلس شورای اسلامی، شاهد پیوستن عملی ایران به این توافق جهانی باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که جهت گیری‌های حوزه محیط زیست در سطح ملی و بین المللی، همچنین نقشه راه فعالیت ها مشخص است، تصریح کرد: کلید موفقیت در همه فعالیت های ملی و بین المللی و اهداف تعریف شده در حوزه محیط زیست، مشارکت مردم در تحقق این اهداف و قرار گرفتن سازمان های مردم نهاد، تشکل ها و بخش خصوصی در کنار دولت است.

ابتکار با اشاره به سابقه و قدمت مشارکت مردمی در تاریخ و فرهنگ ایرانی، گفت: ما تمدنی داریم که بر انسان دوستی، همکاری و هماهنگی جامعه تاکید دارد. این ویژگی فرصتی را برای جامعه فراهم می‌کند که در مقیاس بین المللی نیز اقدامات موثری رقم بزنیم زیرا این پیشینه تاریخی همواره مورد توجه دنیا بوده است.

وی عنوان کرد: باید به این گذشته افتخار کنیم و سعی کنیم این فرهنگ را به جامعه امروزمان انتقال دهیم. تا مشکلات عظیم فراروی جامعه را با این پشتوانه فرهنگی حل کنیم و بتوانیم راه حل‌های درون زا، ملی و موثر برای مشکلات پیش بینی کنیم.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر زمینه مشارکت مردمی در هویت و فرهنگ دینی و معنوی در کنار هویت فرهنگی و تمدنی، افزود: بحث ایثار، فداکاری و اهداف معنوی در کنار اهداف مادی و دنیوی جزو هویت کشور ماست که می‌تواند جریان اجتماعی برای ایثار و فداکاری ایجاد کند.

به گفته وی، پیشینه ایران سرشار از این فداکاری هاست و بارزترین آن ها مربوط به دوران دفاع مقدس است که جوانان ایرانی از تمامیت ارضی ایران دفاع کردند و ثمره خون شهدا تبدیل به امنیت و آرامشی در کشور شد که در هیچ جای منطقه دیده نمی‌شود و البته این تلاش ها همچنان ادامه دارد تا پدیده‌ خشونت و ترور وارد کشور ما نشود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو عامل تمدن و معنویت برای جامعه مدنی و جنبش اجتماعی در ایران، مقوله‌های مهمی هستند، گفت: این عوامل پشتوانه قوی‌ برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شوند و امیدواریم با این سرمایه‌های اجتماعی و نمونه‌های موفق که بدون شعار و نگاه علمی وارد عرصه شده‌اند تجربه‌های خوبی رقم بزنیم.

ابتکار تاکید کرد: باید از تجربیات جهانی به عنوان تجربه مشترک بشری استفاده کنیم و نباید با نگاه تنگ نظرانه بگوییم که چون تجربه‌های دیگران، تجربه‌های خارجی‌ها است استفاده از آن ها ممنوع است زیرا تجربه‌ نیز همانند دانش بدون مرز است.

معاون رئیس جمهور افزود: در این جشنواره به سمت معرفی تجربیات موفق حرکت کردیم تا زمینه سازی برای بهره گیری از تجربیات موفق و سهیم شدن در نشر تجربه ها و هم افزایی و هم پیمانی برای حفاظت محیط زیست ایران و جلوگیری از تخریب آن صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در کنار اجرای قوانین، ما را به بهبود شرایط نزدیک می‌کند، گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره نشان دادن نقش عملی و جایگاه جامعه مدنی در کشور بود.

ابتکار ادامه داد: در دولت آقای خاتمی شاهد حضور سمن ها در شورای برنامه ریزی استان ها بودیم و در دولت یازدهم نیز شاهد حضور سمن ها کارگروه آمایش سرزمین‌ها و شوراهای برنامه ریزی هستیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به آئین نامه جدید سمن‌ها، اظهار کرد: دولت یازدهم در زمینه سیاستگذاری‌های سمن‌ها عملکرد خوبی داشته است و این آئین نامه با مشخص کردن جایگاه سمن‌ها، محدودیت‌های گذشته برای فعالیت های داوطلبانه را رفع می‌کند.

ابتکار گفت: دولت یازدهم فضایی مشارکت جویانه، مثبت و به دور از نگاه‌های امنیتی برای فعالیت سمن‌ها ایجاد کرد و از همین رو از نگاه‌ها و توانمندی‌های دانشگاهیان و سمن‌ها در برنامه ششم توسعه بهره گرفتیم زیرا معتقدیم سمن ها بازوی کمکی دولت ها در اجرای بهتر برنامه هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش مهم سازمان های مردم نهاد در نظارت و دیده‌بانی بر فعالیت ها و اقدامات، ادامه داد: طرح مشکلات، کمبودها و کاستی‌ها در اجرای قوانین بر عهده سازمان‌های مردم نهاد است و رئیس جمهوری نیز طی سخنرانی در همین سازمان حفاظت محیط زیست بر نقش سمن ها در اعلام با صدای بلند تخریب ها و آلودگی های محیط زیستی پنهان مانده از نگاه مسئولان تاکید کردند.

وی افزود: تا کنون بسیاری از گزارش‌ها در زمینه تخریب، آلودگی و شکار غیر مجاز از طریق سمن ها و رسانه ها به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده و مورد پیگیری قرار گرفته است.

ابتکار با بیان اینکه از جمله نقش های مهم سازمان‌های مردم نهاد، جلب مشارکت مردم بومی و محلی در حفظ محیط زیست است، گفت: تحقق بسیاری از رویدادها و برنامه‌ها در سطح محلی، همچنین اجرایی شدن طرح مدیریت جامع مناطق حفاظت شده با هدف جلب مشارکت مردم و بهره مندی مردم بومی از منافع حفاظت و بحث طبیعت گردی در چهارچوب ضوابط از دیگر برنامه‌هایی است که سمن‌های محیط زیستی می توانند نقش فعالی در اجرای آن داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، روستاییان و مردم بومی و محلی شاهد موفقیت در اجرای برنامه های تدوینی برای حفاظت از مناطق با تاکید بر مشارکت مردم بومی باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: تبادل تجربیات و جریان سازی وسیع اجتماعی برای حل و فصل مشکلات اجتماعی از جمله دستاوردهای جشنواره تجربیات موفق سمن ها است و این جشنواره تنها محدود به بعد محیط زیستی نیستبلکه سایر زمینه ها از جمله زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

ابتکار اضافه کرد: بسیاری از سمن‌ها در حوزه کسب و کارهای سازگار با محیط زیست و مشاغل سبز فعالیت کرده‌اند که اقدامی مثبت و ارزنده در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سبز دولت یازدهم است.

معاون رئیس جمهور گفت: بسیاری از این تجربه‌ها با ایجاد هم افزایی مثبت، ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی بسیار خوبی به دنبال داشته است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید