Iranian Agriculture News Agency

با تجربه‌های جهانی؛

چگونه درآمد کشاورزان خرده‌مالک هند تا 2020 دو برابر خواهد شد؟

دولت هند برای تقویت بخش کشاورزی در این کشور، هدف بلندپروازانه‌ای را برای دو برابر کردن درآمد کشاورزان تا سال 2020 تعیین کرده‌ است. برای انجام این کار، به استراتژی‌هایی مانند آبیاری و بیمه محصولات اشاره شده‌ است که در این روش نیاز است تا از سیستم تولید محور به سمت تقاضا حرکت کرد. در اصل ارتباط تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد.

چگونه درآمد کشاورزان خرده‌مالک هند تا 2020 دو برابر خواهد شد؟


دولت هند برای تقویت بخش کشاورزی در این کشور، هدف بلندپروازانه‌ای را برای دو برابر کردن درآمد کشاورزان تا سال 2020 تعیین کرده‌ است. برای انجام این کار، به استراتژی‌هایی مانند آبیاری و بیمه محصولات اشاره شده‌ است که در این روش نیاز است تا از سیستم تولید محور به سمت تقاضا حرکت کرد. در اصل ارتباط تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد .

به گزارش خبرنگار ایانا از انجمن اقتصاد جهانی، این روش‌ها و نوآوری‌های جدید نیاز به افزایش همکاری بین بخش خصوصی و سایر ذی‌نفعان در سیستم غذایی دارد. این شامل تعریف یک شبکه ارزش یکپارچه است که از مزرعه تا بازارهای رقابتی، بهترین قیمت را به کشاورز پیشنهاد می‌دهد و یک محیط مساعد برای پشتیبانی از نوآوری و فعالیت را فراهم می‌کند.

هیچ‌یک از ذی‌نفعان-اعم از دولتی، شرکت‌های بزرگ یا جامعه مدنی- نمی‌تواند به تنهایی در مورد تغییرات آب و هوا به‌ویژه با توجه به افزایش فشار بر منابع آب و زمین مقابله کند. تأثیر واقعی از ترکیب ذی‌نفعان و سهامدارن گوناگون و ایجاد برنامه‌ریزی بهتر از طریق سیستم‌های همکاری به وجود خواهد آمد. در اصل در این مدل از طرح، بر سرمایه‌گذاری بیشتر، پیش از پیش روی منابع زمین، مدل‌های همکاری جدید که ترکیبی از دانش و منابع ذی‌نفعان مختلف است و همچنین به اشتراک‌گذاری بهترین روش‌ها، ریسک‌ها و مسئولیت‌های متقابل، تکیه خواهد شد.

در حال حاضردر هند ودر چندین ایالت کلیدی آن از جمله آندراپرادش، کارانتاکا و ماهاراشترا، سیستم‌های همکاری جدید در حال گسترش است. این سیستم‌ها توسط مجمع اقتصاد جهانی با چشم‌اندازهای جدید برای طرح‌های کشاورزی پشتیبانی می‌شود. این پروژه‌ها در سطوح مختلف دولتی، خصوصی، سازمان‌های کشاورزی و جامعه مدنی به‌طور مشترک برای طرح شبکه ارزش یکپارچه به‌منظور ارائه فرصت‌های بیشتر و بهتر به کشاورزان در حال انجام است.

دستورالعمل و راهنمای این برنامه شبکه ارزش یکپارچه که بخش‌های درگیر آن را دنبال می‌کنند عبارتند از اینکه یا مالکیت محلی دارند و همسو با اهداف دولت بوده و اولویت های بخش خود را دارند، یا بازار محور با راهبری پروژه به‌وسیله بخش خصوصی بوده و ریشه در مدل‌های کسب و کار کاربردی دارند. در این برنامه هند با تعامل فراگیر در رویکردهای خود، ذی‌نفعان مختلف را پوشش می‌دهد، یک برنامه جامع که به نفع همه بازیگران در سیستم غذایی عمل می‌کند و از طرف یک شبکه بین‌المللی پشتیبانی می‌شود که نشان‌دهنده هم‌بستگی، اتصال و منابع است.

در حال حاضر بیش از 20 سازمان در این مشارکت دولتی، اعم از شرکت‌های چند ملیتی و خدمات‌رسان با خرده‌فروشان در شرکت‌های محلی درگیر هستند. برای این هدف بزرگ، یک تعهد قوی در بین مدیران اجرایی برای حمایت از این مدل برای رهبری و کسب و کار و پشتیبانی وجود دارد.

ایالت ماهاراشترا یکی از نخستین ایالت‌ها برای شروع این مدل مشارکتی با برنامه دولت در سال 2012 است که برای توسعه شبکه ارزش یکپارچه برای محصولات خاص برنامه‌ریزی شد. در عرض سه سال، این نوآوری بین نیم میلیون نفر از کشاورزان گسترش یافته و درآمد آنها را به‌طور متوسط 10 تا 30 درصد بهبود بخشید. در این سال دولت قوانین جدید بازاریابی را معرفی کرده و امید به رقابت و سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار کشاورزی افزایش یافت.


در ایالت آندرا پرادش، یک سیستم همکاری با هدف دستیابی به دو رقمی شدن رشد کشاورزی انجام شد. دولت 25 بخش قابل رشد را در کشاورزی شناسایی کرد که عبارت بود از کشاورزی، باغداری، دامداری و شیلات و در عرض چند ماه بیش از 175 میلیون دلار در بخش خصوصی برای حمایت از طرح شبکه ارزش در نظر گرفته شد.

در ایالت کارانتاکا در سال گذشته، دولت یک مشارکت خصوصی - عمومی را راه‌اندازی کرد که برای بهبود باغداری در شبکه ارزش از طریق فن‌آوری و راه‌حل‌های بازاریابی انجام شد. در کمتر از یک سال، پنج پروژه بزرگ توسط شرکت‌های بخش خصوصی محلی و جهانی به جریان افتاد.

عامل کلیدی موفقیت در این برنامه راهبری قوی و همکاری عنوان شده است. تنها از طریق این راهبری قوی بین ذی‌نفعان مختلف می‌توان شرایط مورد نیاز برای باز کردن قفل کارآفرینی خرده‌مالکان کشاورز را باز کرده و در نهایت باعث افزایش درآمدزایی آنان شد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو


منبع:

www.weforum.org

L-950816-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید