Iranian Agriculture News Agency

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور در گفت‌وگو با ایانا:

سردرگمی گندمکاران شدت گرفت/ از عرضه ارقام جدید گندم خبر هست، اما در بازار موجود نیست!

با وجود آن که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بذور کافی اصلاح‌شده و مناسب برای کشت پاییزه امسال در محصول گندم فراهم است، اما به‌دلیل توزیع نامناسب، شاهد مشکلاتی برای برخی کشاورزان هستیم.

سردرگمی گندمکاران شدت گرفت/ از عرضه ارقام جدید گندم خبر هست، اما در بازار موجود نیست!

با وجود آن که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بذور کافی اصلاح‌شده و مناسب برای کشت پاییزه امسال در محصول گندم فراهم است، اما به‌دلیل توزیع نامناسب، شاهد مشکلاتی برای برخی کشاورزان هستیم.

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اعلام نشدن قیمت تضمینی یکی دیگر از مشکلاتی است که کشاورزان را سردرگم کرده، اما از آنجا که بهره‌برداران گندمکار چاره‌ای جز کاشت گندم ندارند، ناگزیر هستند در این وضعیت کشت خود را انجام دهند.

خان‌محمدی خاطرنشان کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روی ارقام مختلف گندم و سایر گیاهان کارهای تحقیقاتی انجام داده، اما متأسفانه برای ترویج آنها هیچ اقدامی انجام نشده است و بدین‌ترتیب احساس کمبود در عرصه وجود دارد.

وی ادامه داد: به‌دلیل آنکه کشاورزان آشنایی با ارقام جدید ندارند، به ارقام قدیمی تکیه می‌کنند و چون این ارقام تعدادشان در عرصه محدود است، بنابراین با مشکل کمبود بذر روبه‌رو خواهیم بود.

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور تصریح کرد: برای برخی کشاورزان همدانی ناگزیر شدیم که بذر گندم را از زنجانی‌ها قرض بگیریم و سایر نقاط کشور نیز با مشکلات این‌چنینی روبه‌رو بودند.


ارقام جدید گندم داریم، اما ترویج خوب نداریم

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور یادآور شد: هرساله خبر از معرفی ارقام جدید گندم می‌شود، اما در بازار نهاده‌ها چنین بذرهایی کمتر دیده می‌شود.

خان‌محمدی از کیفیت پایین کودهای شیمیایی گلایه کرد و اظهار داشت: با وجود آنکه مؤسسه تحقیقات خاک و آب و سایر بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده‌اند کودهای کیفی را ثبت کرده و به کشاورزان معرفی کند، اما هنوز این مسئله به کل کشور تعمیم داده نشده است و بسیاری از کشاورزان ناگزیر از مصرف کودهای بی‌کیفیت هستند.

وی تأکید کرد: در سال جاری نیاز به 400 هزار تن بذر گندم هستیم که با وجود آنکه مقداری بیش از این تأمین شده، اما هنوز به دست کشاورزان نرسدیه است.


فرسوده بودن ناوگان مکانیزاسیون باعث تراکم نامناسب بذر شده است

دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور کمبود ادوات مکانیزه در حوزه گندم را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و گفت: برخی کشاورزان که از لحاظ مالی قوی‌تر هستند، از ادوات فوق و تسهیلات استفاده کرده‌اند، اما سایرین بی‌نصیب از این مسئله هستند.

خان‌محمدی همچنین افزود: به‌دلیل فرسوده بودن ناوگان مکانیزاسیون، در پاره‌ای موارد مقدار بیشتری بذر در واحد سطح به مصرف می‌رسد که این مسئله ضمن اصراف، باعث می‌شود تراکم نامناسبی در عرصه به‌وجود آید.

وی ادامه داد: لازم است وزارت جهاد کشاورزی مسائل مختلفی همچون تأمین بذر، تولید و تأمین نهاده‌ها، مکانیزاسیون، خرید و... را به خود کشاورزان و تشکل‌ها واگذار کند تا بدین‌ترتیب مشکلات این‌چنینی پیش نیاید.

خان‌محمدی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزی بخشی خصوصی بوده و لازم است به‌صورت خصوصی اداره شود؛ زیرا دولتی بودن آن باعث ایجاد مشکلات فراوان است./

M-950818-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید