Iranian Agriculture News Agency

"کشاورزی دقیق" با استفاده از تکنولوژی پیشرفته

حل بحران مواد غذایی با کشاورزی رباتیک

مزرعه سبزی SPREAD، در 25 کیلومتری خارج کیوتو، ژاپن قرار دارد، با مساحتی حدود چهارهزار و 400 متر مربع، که در یک، سازه عظیم محصور شده است.

حل بحران مواد غذایی با کشاورزی رباتیک

مزرعه سبزی SPREAD ، در 25 کیلومتری خارج کیوتو، ژاپن قرار دارد، با مساحتی حدود چهارهزار و 400 متر مربع، که در یک، سازه عظیم محصور شده است.

در داخل آن زیر چراغ‌های LED ، قفسه‌هایی پر از خاک و کاهو قرار دارد. که هر روز تعدادی نیروی کار فعالیت‌های مربوط به این مزرعه را انجام می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که با وجود میزان مقیاس عملیات، هیچ‌کدام از این کارگران انسان نیستند: بلکه تنها بذرپاشی توسط انسان انجام می شود و کارهای دیگر ازجمله کنترل دما، رطوبت، نور، دی‌‌اکسیدکربن CO 2 ، تمیز نگهداشتن از هر باکتری و تأمین آب بر عهده روبات است.

شاید فکر کنید این یک چشم‌اندازی از کشاورزی در آینده‌‌ای دور باشد، اما این چنین نیست؛ چرا که قرار است در سال 2017، مزرعه SPREAD ، کاهوهای خود را روانه بازار کند.

همچنین با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، برای تغذیه جمعیت 9.6 مییارد نفری تا سال 2050، میزان غذا باید 70 درصد افزایش یابد، این در حالی است که با محدودیت زمین و کمبود نیروی کار روستایی، افراد مجبور خواهند شد که از روستاها به شهرها مهاجرت کنند. همچنین تخمین زده شده که تا سال 2017، حتی کشورهای کمتر توسعه یافته هم با افزایش جمعیت شهری روبه‌رو می‌شوند.

اما به این نکته هم باید اشاره کرد که بسیاری زمین‌ها به شیوه "کشاورزی دقیق " کشت می‌شوند؛ به‌طوری که اعمال کنترلی توسط سنسور‌ها انجام شده، از نقشه‌های ماهواره‌ای، ماشین‌آلات کشت و فناوری GPS استفاده می‌کنند، همچنین اسپری‌های کشاورزی و برداشت مؤثرتری هم دارند. در حال حاضر تراکتور بدون راننده در اروپا و ایالات متحده استفاده می‌شود که در این بین یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی آمریکا ( John Deere ) در نظر دارد تا با سنسور و "اینترنت اشیا" ( internet of things ) (1) ، مزارع را تقریباً به‌طور کامل با وسایل کنترل از راه دور هدایت کند.

به‌عنوان مثال، در این راستا برای اجرای کود، از هواپیماهای بدون سرنشین می‌توان بهره برد. همچنین به جای استفاده گسترده از علف‌کش‌های خطرناک نرم‌افزار شناسایی علف‌های هرز می‌تواند دستگاه‌های رباتیک را قادر سازد تا با استفاده از یک لیزر، تنها در آن نقطه واحد از مواد شیمیایی استفاده شود. نمونه اولیه روبات علف‌های هرز robo-weeder ، در حال حاضر در دانشگاه آدامز هارپر، ساخته شده است. دانشگاه آدامز هارپر مرکز تخصصی آموزش کشاورزی، در شروپ‌شر ( Shropshire ) انگلستان است.

همچنین در حوزه دامداری، رباتیک ( Milkers ) شیر دوش، نخستین ربات در مزارع که در حال حاضر مقرون به صرفه و ویژه تولیدکنندگان در مقیاس کوچک، است که می‌تواند همانند انسان عمل شیر دوشی راانجام دهد یا چوپان ایرلندی به نام پائول برنان، از یک هواپیمای بدون سرنشین به جای سگ گله بهره برده است.

ایان بل Ian Bell ، مدیر اجرایی Addington Fund (2) باور دارد، ما در حال حاضر شاهد یک بازار رو به رشد روستایی برای تولید محصولات و غذاهای با کیفیت هستیم؛ چراکه با استفاده از تکنولوژی می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و خدمات خوبی را هم ارائه کرد./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.wired.co.uk/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید