Iranian Agriculture News Agency

در جلسه شورای عالی آب مقرر شد:

تشکیل کارگروه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، کشور و سازمان‌های برنامه و بودجه و محیط زیست برای پیگیری ویژه طرح‌های آبخیزداری/ طرح‌های آبخیزداری مطالبه ملی می‌شود

جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری گامی در جهت صیانت از منابع آب و خاک کشور است

تشکیل کارگروه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، کشور و سازمان‌های برنامه و بودجه و محیط زیست برای پیگیری ویژه طرح‌های آبخیزداری/ طرح‌های آبخیزداری مطالبه ملی می‌شود

برای جلوگیری از فرسایش خاک و عبور از بحران کم آبی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری باید به یکی مطالبه عمومی تبدیل شود .

جلسه شورای عالی آب عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری را یکی از اولویت های مهم در جهت صیانت از منابع آب و خاک کشور برشمرد و گفت: برای جلوگیری از فرسایش خاک و عبور از بحران کم آبی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری باید به یکی مطالبه عمومی تبدیل شود .

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی نیز بر ضرورت حفظ منابع آب و خاک کشور تاکید شده است، اظهار داشت: در سالیان گذشته و در برنامه های توسعه مربوط به دوره های قبل توجه ویژه ای به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری صورت گرفته بود، اما متاسفانه از مقطعی، توجه به این موضوع کم رنگ شد و آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت .

جهانگیری موضوع فرسایش خاک را یکی از اصلی ترین مسائل در حفظ منابع آب و خاک کشور ارزیابی کرد و افزود: یکی از بهترین اقدامات برای مقابله با فرسایش خاک، اجرای طرح های آبخیزداری است و خوشبختانه اجرای این طرح ها فناوری پیچیده ای نیست که از دسترس ما خارج باشد و انتظار داریم وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی به طور ویژه به این موضوع بپردازند .

وی با تاکید براینکه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری باید به فرهنگ و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: این موضوع باید دوباره در جامعه زنده شود و نباید به دست فراموشی سپرده شود .

معاون اول رییس جمهوری با تاکید براینکه سازمان برنامه و بودجه کشور نیز باید نگاه ویژه ای به اجرای این طرح ها داشته باشد و برای تامین منابع مورد نیاز آن تلاش کند، خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، کشور، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست شد و اظهار داشت: این کارگروه باید موضوع اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را به طور ویژه پیگیری کند و گزارش جلسات و نتایج آن را به طور مرتب به دولت و شورای عالی آب ارائه دهد تا بتوانیم به اهداف کمی برنامه ششم توسعه در این زمینه جامه عمل بپوشانیم .

رییس شورایعالی آب در ادامه این نشست با اشاره به سفرهای اخیر خود به دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و دغدغه مردم این استان ها در خصوص کمبود آب، گفت: مسئولین و مردم این دو استان خواستار اجرای مصوبه 9 ماده ای شورایعالی آب هستند که ضروری است دستگاه های مربوطه اجرای دقیق این مصوبه را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند .

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه موضوعات آب و محیط زیست از موضوعات اصلی و محوری در برنامه ششم توسعه است، افزود: مردم انتظار دارند مسائل مرتبط با آب و محیط زیست در طول برنامه ششم حل و فصل شود و مناسب است شورای عالی آب علاوه بر طرح موضوعات ملی، در هر جلسه مسائل یک استان را نیز در دستور کار قرار دهد .

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از وضعیت بارش و دمای هوای کشور از ابتدای مهر تا 22 آبان سال جاری و پیش بینی دما و بارش برای سه ماه آینده کشور ارائه کرد .

وزیر جهاد کشاورزی هم گزارشی از وضعیت آبخیزداری و آبخوان داری در ایران ارائه کرد و ضمن اشاره به عملکرد طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه های مختلف توسعه، به تشریح برنامه های کلان آبخیزداری در برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت .

در این جلسه وزیر نیرو هم با تاکید براینکه این وزارتخانه اجرای طرح های آبخیزداری را به صورت صد در صد تایید می کند، گفت: البته لازم است پیش از اجرای این طرح ها مطالعات همه جانبه انجام شود و با جامع نگری، همه آثار و پیش بینی های لازم در حوزه های آبریز مورد بررسی قرار گیرد .

در این نشست گزارشی نیز از سوی معاونت امور آب و آبفا وزارت نیرو در خصوص تاثیر پروژه های آبخیزداری بر منابع آب تجدید پذیر کشور ارائه شد و پس از ارائه نظرات و دیدگاه های مختلف در خصوص طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، مقرر شد کارگروهی متشکل از وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شود و موضوع اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را به طور ویژه پیگیری کند .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید