Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علمی شتر کشور در کارگاه آموزشی شترداران هرمزگان اعلام کرد:

کاهش 2 درصدی صنعت شتر داری در کشور / هرمزگان قطب صنعت گردشگری و شتر دوانی کشور

رئیس انجمن علمی شتر کشور گفت: در طی 50 سال اخیر صنعت شترداری در جهان دو درصد افزایش داشته و این امر در کشور ایران به دلیل نگاه سنتی به این صنعت و نبود مراکز تحقیقاتی در خصوص مزایای شتر دو درصد کاهش داشته است.

کاهش 2 درصدی صنعت شتر داری در کشور / هرمزگان قطب صنعت گردشگری و شتر دوانی کشور

رئیس انجمن علمی شتر کشور گفت: اگر بخواهیم از صنعت شترداری برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بهره ببریم باید از شیوه های پرورش سنتی گذر کنیم و به سوی روش های نوین و علمی گام برداریم .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، سعید زیبایی در کارگاه آموزشی شترداران هرمزگان در بندرعباس با بیان این مطلب افزود: در کشور حدود 154 هزار نفر شتر وجود دارد و به طور مستقیم 22 هزار خانوار به کار پرورش شتر مشغول هستند .

وی تصریح کرد: سالانه کشور به 13 هزارتن گوشت شتر نیاز دارد که هم اکنون پنج هزار تن آن در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می شود .

رئیس انجمن علمی شتر کشور یادآور شد: همچنین سالانه قریب به 9 هزار تن شیر شتر در کشور تولید می شود .

زیبایی با اشاره به اینکه صنعت شتر نیاز به تغییر جدی در سیاست های کلان کشور دارد اظهار داشت: برای کل کشور سند چشم انداز توسعه صنعت شتر تدوین شده است که مهم ترین محورهای این سند شامل افزایش جمعیت شتر از 54 هزارنفر به 250 هزار نفر در مدت 10سال آینده، افزایش تولید گوشت و شیر شتر است .

وی با تشریح ظرفیت های صنعت شترداری هرمزگان اظهار داشت: در هرمزگان بیش از 20 هزار نفر شتر وجود دارد که باید از این ظرفیت برای رونق اقتصادی وایجاد اشتغال پایدار بیشترین بهره را برد .

رئیس انجمن علمی کشور خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و همجواری هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج فارس، این استان می تواند به عنوان قطب صنعت گردشگری و شتر دوانی کشور مطرح شود .

زیبایی خاطرنشان ساخت: استان سیستان بلوچستان با در اختیار داشتن 700 هزار نفر شتر رتبه اول و استان هرمزگان با داشتن 20 هزار نفر شتر رتبه سوم پرورش شتر را درکشور دارند .

وی اذعان کرد: شتر جمازه هرمزگان یکی از مهم ترین ظرفیت هایی است که می توان در بحث شتر دوانی و گردشگری از آن استفاده کرد .

زیبایی در پایان تأکید کرد: برای اینکه صنعت شترداری هرمزگان توسعه یابد پرورش دهندگان شتر شیوه های سنتی خود را کنار گذاشته و به سوی شیوه های علمی و نوین گام بردارند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید