Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات سازمان جنگل‌ها مطرح کرد:

بخشی‌نگری؛ آفتی که دامنگیر جنگل ها شده است

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بخشی نگری در ساختارهای مدیریتی کشور را عاملی معرفی کرد که با وجود ثروت طبیعی، نیروی انسانی و مراکز تحقیقاتی متعدد، باعث شده است در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشیم.

بخشی‌نگری؛ آفتی که دامنگیر جنگل ها شده است


مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بخشی نگری در ساختارهای مدیریتی کشور را عاملی معرفی کرد که با وجود ثروت طبیعی، نیروی انسانی و مراکز تحقیقاتی متعدد، باعث شده است در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشیم.

به گزارش ایانا از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، نوراله کوچ بیده در "همایش ملی محیط زیست و فضای سبز شهری پایدار" دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی بیان کرد: ما هنوز بخشی فکر می‌کنیم، هنوز عمل‌گرا هستیم و فرآیندگرا نشده‌ایم، باید دانشگاه‌ها در این زمینه راهنمایی کنند و برنامه بگذارند تا از حالت بخش‌گرایی خارج شویم .


هر دستگاهی به‌تنهایی کار خودش را می‌کند !

این مقام مسئول ادامه داد: بخش آب، منابع طبیعی، شهرداری و ...هرکدام کار خود را انجام می‌دهند و فقط در زمینه پیشبرد اهداف سازمان گام بر می دارند. در حالی که دنیا به این نتیجه رسیده که باید مدیریت سرزمینی را در قالب حوزه آبخیز داشته باشیم .

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها در ادامه عنوان کرد: در قوانین کشور ما نسبت به کشورهای دیگر تاکید بیشتری در رابطه با محیط زیست وجود دارد به طور مثال قانون حفظ ژنتیک گیاهی و جانوری، حفظ و بهسازی ماهیان و... داریم؛ باوجود دارا بودن ساختار و منابع اما وضعیت محیط زیست ما این است .


محیط زیست، اشتغال و اقتصاد سه مولفه توسعه پایدار کشورها

کوچ بیده با بیان اینکه محیط زیست، اشتغال و اقتصاد سه مولفه توسعه پایدار کشورها هستند، بیان کرد: اگر این سه مولفه با یکدیگر کار کنند کشورها به سمت توسعه می‌روند، اما اگر آن‌ها در تعادل با یکدیگر نباشند و باهم کار نکنند سرنوشتی نظیر ما پیدا خواهند کرد .

وی ادامه داد: از حدود 140 شاخصی که برای پایداری محیطی در مجامع بین‌المللی وجود دارد 10 تا 15 مورد به بخش‌های مرتع، جنگل، محیط زیست، منابع طبیعی و آب برمی‌گردد .

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص شاخص سرانه جنگل، گفت: میانگین جهانی در این زمینه هشت هزار مترمربع است و در ایران بر اساس جمعیت سال 89 این شاخص 1700 مترمربع بوده، در سال 57 سرانه آب کشور5100 مترمربع بوده و در سال جاری به 1300 متر مربع رسیده است .


450 میلیمتر باران؛ 3تا 4 هزار میلیمتر تبخیر

کوچ بیده افزود: میزان بارندگی در کشور 450 میلیارد مترمکعب در سال و میزان تبخیر و تعرق کشور بین سه هزار تا چهار هزار میلی متر است، این موضوع به این دلیل است که کشور ما در کمربند خشک دنیا واقع شده و بیش از 300 روز در سال خورشید داریم همچنین هشت درصد از خاک کشور پوشیده از جنگل است .

وی ادامه داد: در کشور 14.3 میلیون هکتار جنگل خدادادی داریم که از آن‌ها خوب استفاده نکرده‌ایم و از نظر کمی و کیفی آن‌ها را کاهش داده‌ایم، خداوند به ما 85 میلیون هکتار مرتع داده‌است .

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 32 میلیون هکتار بیابان در سطح کشور وجود دارد، یادآور شد: در اقتصاد دنیا بیابان بزرگترین ظرفیت برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی از محل توریست است .

کوچ بیده عنوان کرد: در زمان انقلاب حدود پنج دانشکده منابع‌طبیعی داشتیم و امروز تعداد آن ها به 16 دانشکده رسیده است و حدود 45 هزار فارغ التحصیل منابع طبیعی داریم و از نظر نیروی کارشناسی کمبود وجود ندارد .

وی با بیان اینکه در جوار دریا قرار گرفتن، ظرفیت اقتصادی بزرگی است و در تمام دنیا شهرهای کنار دریا پر رونق هستند، اضافه کرد: حدود 52 کیلومتر در خلیج فارس و حدود 800 کیلومتر هم در دریای مازنداران ساحل داریم .


16 تن در هکتار؛ میزان فرسایش بادی کشور

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری در خصوص شاخص های تخریبی، گفت: میزان فرسایش بادی کشور 16.7 تن در هکتار در سال بوده در حالی که میانگین فرسایش خاک در دنیا بین 6 تا هشت تن در هکتار در سال است .

کوچ بیده ادامه داد: میانگین رسوب کشور یعنی آنچه پشت سدها می ماند بین سه تا پنج تن در سال است، جمعا 253 میلیون مترمکعب پشت سدها رسوب می‌شود، میانگین ذخیره اسمی سدها 250 میلیون مترمکعب است عملا سالی یک سد در حال متوسط را از دست می دهیم .


شش میلیون هکتار جنگل کاری باکدام پول؟ !

وی گفت: براساس جمعیت سال 89 قانون ایجاد کردیم که طی 10 سال سرانه جنگل را از 1700 مترمربع به 2500 مترمربع افزایش دهیم این موضوع به معنای این است که 6 میلیون هکتار جنگل کاری باید انجام شود، با کدام پول این اتفاق قرار است بیفتد؟ .

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: سازمان‌های متولی نمی‌توانند منابع را تامین کنند، بخش های اقتصادی و بخش های دیگر اولویت دارند و این بخش ها در انتها قرار می‌گیرند .

کوچ بیده با اشاره به اینکه کانون های بحرانی و فرسایش بادی در مناطق مختلف کشور ایجاد شده است، گفت: با تمام تلاشی که برای شهر خوزستان انجام شده تعداد روزهای هوای پاک در این شهر کمتر از 100 روز در سال است و سایر روزها در هوای خوزستان گرد و غبار وجود دارد، قسمتی از این گرد و غبارها از کشورهای همسایه می‌آید و قسمت بیشتر آن مربوط به کانون های داخلی شهر خوزستان است .


در دشت‌های کشور شکاف ایجاد شده است

وی با اشاره به اینکه شکاف‌هایی در دشت‌های کشور ایجاد شده است، اضافه کرد: در دشت سبزوار شکافی به طول چند کیلومتر به وجود آمده است؛ برای حل این مساله باید در ابتدا مناطقی که خراب نشده اند حفظ شود و سپس توسعه پوشش فضای سبز داشته باشیم .

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه نمی‌توانیم در مشهد در سطح وسیع توسعه فضای سبز داشته باشیم، گفت: یا باید اراضی کشاورزی را به فضای سبز تبدیل کنیم یا ساختمان‌ها را خراب کرده و فضای سبز را توسعه دهیم، در انتها مجبور شدیم در دامنه کوه جنگل کاری انجام دهیم .

وی در خصوص مشکلات احیای پوشش گیاهی، بیان کرد: در بخش مرتع کشور 916 هزار خانوار بهره بردار داریم؛ اگر هر خانواده به طور میانگین حدود پنج نفر باشند، ارتزاق حدود پنج میلیون نفر به بخش مرتع وابسته می شود، حدود 150 هزار نفر شغل دائمی وابسته به جنگل دارند .


طبقه‌بندی جدید جهان بر اساس تولیدعلم است، نه ثروت طبیعی !

کوچ بیده گفت: هنوز که هنوز است می‌گوییم اقتصاد را باید از زمین دربیاوریم در حالی که دنیا به این نتیجه رسیده است که با وجود علم و تکنولوژی و... نیاز نیست از زمین بهره‌برداری کنیم، طبقه‌بندی جدید جهان طبقه‌بندی بر اساس کشورهای تولیدکننده علم است نه کشورهایی که ثروت طبیعی داشته باشند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید