Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در اردبیل عنوان کرد:

شتاب صادرات سیب زمینی در گرو برند و مدیریت مناسب بازرگانی / اعلام درصد ضایعات انواع محصولات کشاورزی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در پرتقال 20 درصد، نارنگی 31 درصد، لیموشیرین 26 درصد، سیب زمینی 20 درصد و جو 10 درصد ضایعات داریم که این خود معضل مهمی در خصوص بهبود زنجیره عرضه محصولات کشاورزی محسوب می شود.

شتاب صادرات سیب زمینی در گرو برند و مدیریت مناسب بازرگانی / اعلام درصد ضایعات انواع محصولات کشاورزی


مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری فرآوری و نگهداری سیب زمینی در اردبیل گفت: شتاب صادرات سیب زمینی در گرو برند و مدیریت مناسب بازرگانی است.

به گزارش ایانا از اردبیل، حمید رضا شاه محمدی در جریان بازدید از مراکز نگهداری سیب زمینی در استان با اعلام این مطلب افزود: مشکلات عمده و عدیده ای در خصوص بهبود زنجیزه عرضه سیب زمینی در کشور وجود دارد، از جمله نوسانات عرضه و تقاضا و درنتیجه ناپایداری و نوسان قیمت این محصول رو به رو هستیم که همین معضل باعث می شود تا کشاورز سیب زمینی کار هیچ گونه امنیت روحی و روانی در خصوص فروش محصول خود به قیمت مناسب ندارد. همین موضوع باعث می شود زراعت سیب زمینی از ریسک بالایی به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن قیمت آن برخوردار باشد.

وی گفت: تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور بازار محور نیست و از طرف دیگر جهانی شدن تجارت مشکلات عدیده ای را برای تولید کنندگان داخل کشور فراهم آورده است؛ زیرا تولید کنندگان می بایست محصول خود را از لحاظ کیفی به گونه ای ارتقاء دهند که با محصولات جهانی رقابت کند. از طرف دیگر قیمت عرضه این محصول نیز نسبت به قیمت جهانی آن پایین باشد، در حالی که عملاً در طی سال های گذشته با چنین وضعیتی رو به رو نبودیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری فرآوری و نگهداری سیب زمینی یادآور شد: شاخص قیمت غذا و محصولات کشاورزی در ایرال سال به سال در حال افزایش است، در حالی که قیمت جهانی همین محصولات کشاورزی رو به کاهش است؛ بنابراین وضعیت نه تنها نمی توانیم محصولی به خارج از کشور صادر کنیم، بلکه اگز مرزها را برای واردات محصولات کشاورزی خارجی باز کنیم، مطمئناً محصولات تولیدی داخلی متحمل ضررهای هنگفتی خواهد شد. پس لازمه صادرات محصولات کشاورزی در کاهش هزینه تولید و قیمت پائین صادرات آن است به عبارت تکمیلی نوسان شدید قیمت یک معضل اساسی در بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول با اشاره به زنجیزه عرصه سیب زمینی در کشور افزود: تأمین کننده، تولید کننده، و اسطه، انبار، عمده فروش ها و در نهایت خرده فروش ها و مصرف کننده ها این زنجیره را تشکل می دهند. به عبارت دیگر این عوامل دست به دست هم می دهند تا سیب زمینی به دست مصرف کننده برسد. نکته مهمی که دراین زنجیره تولید و عرضه نهفته است این است که این محصولات تولیدی زمانی موفقیت خود را نشان خواهند داد که از برند سازی مطمئن و قابل قبولی برخوردار باشند.

وی گفت: اگر در این زنجیره تولید برند سازی نداشته باشیم، طبیعتاً محکوم به نابودی هستیم و توان رقابت با غول های تجارت جهانی را نخواهیم داشت. بنا براین لازمه موفقیت در صادرات و تجارت برندی بودن این است که بزرگ باشیم و این نکته را همیشه به خاطر بسپاریم که رقابت در بازارهای جهانی و داخلی بدون برند منجر به شکست است.

این مقام مسئول با اشاره به ضایعات محصولات کشاورزی در داخل کشور افزود: متاسفانه در پرتقال 20 درصد، نارنجی 31 درصد، لیموشیرین 26 درصد، سیب زمینی 20 درصد و جو 10 درصد ضایعات داریم که این خود معضل مهمی در خصوص بهبود زنجیره عرضه محصولات کشاورزی محسوب می شود؛ زیر این ضایعات از یک طرف هزینه تولید را بالا می برد و از طرف دیگر با قیمت بالایی به بازار عرضه می شود که قابل رقابت با قیمت جهانی این محصولات نیست؛ در نهایت آنچه عاید تولید کننده می شود، ضرر وزیان و دلسردی از کاری است که انجام می دهد.

وی در پایان رمز موفقیت در مدیریت زنجیره تولید را افزایش رقابت پذیری بر شمرد و افزود: اگر توأم با این افزایش رقابت بتوانیم موجبات افزایش کارایی بازار و در نهایت کاهش نوسانات بازاررا مدیریت کنیم، آن وقت خواهیم توانست به بهترین نحو ممکن تولید و عرضه محصولات کشاورزی را در داخل کشور مدیریت کنیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید