Iranian Agriculture News Agency

پیام دبیرکل سازمان ملل به مراسم بزرگداشت روز جهانی مفابله با آثار جنگ بر محیط زیست:

توسعه پایدار بدون صلح و امنیت ایجاد نمی‌شود

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: توسعه پایدار بدون صلح و امنیت ایجاد نمی‌شود و بدون توسعه پایدار جهان در خطر قرار می‌گیرد.

توسعه پایدار بدون صلح و امنیت ایجاد نمی‌شود


دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: توسعه پایدار بدون صلح و امنیت ایجاد نمی‌شود و بدون توسعه پایدار جهان در خطر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بان کی مون در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مفابله با آثار جنگ بر محیط زیست (ششم نوامبر) افزود: امروز جهان اهداف ٢٠٣٠ را در خصوص توسعه پایدار با ١٧ هدف و خط مشی برای رسیدن به صلح ، شکوفایی و وقار انسان در دستور کار قرار داده است.

در این پیام که روز سه شنبه در همایشی به مناسبت این روز جهانی توسط گری لوییس نماینده سازمان ملل در ایران قرائت شد، آمده است: باید بدانیم وظیفه ما در قبال جنگ و تاثیر ان بر محیط زیست چیست.

وی با بیان این که منابع طبیعی می تواند کاتالیست ایجاد صلح باشد، گفت: بعد از هر جنگی منابع طبیعی مختلفی که برای زندگی انسان ها لازم است، تحت تاثیر قرار می گیرد.

بان کی‌مون در این پیام تاکید کرد: نحوه مدیریت دولت ها در زمان جنگ و بعد از آن بسیار مهم است برای همین باید برنامه ریزی ها اصولی باشد و مشارکت زنان ارتقا یابد و مراقب عوامل اسیب پذیر باشیم.

وی افزود: بر این اساس سال گذشته ١٩٣ کشور در پاریس گرد هم آمدند و توافقنامه ای را اتخاذ کردند و در ان به مساله محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تاکید شد.

بان کی مون با بیان این که کمیسیونی در سازمان ملل بر ضرورت حفظ محیط زیست در خلال جنگ و بعد از ان تاکید دارد، خاطرنشان کرد: این کمیسیون تلاش دارد راهی برای حفظ محیط زیست و تحت پوشش قرار دادن منابع ابی ایجاد کند.

وی ادامه داد: بنابراین دستور کار ٢٠٣٠ و تلاش برای حفظ محیط زیست مورد توجه کشورها قرار گرفته است؛ از مردم جهان دعوت می کنم به مدیریت پایدار منابع طبیعی توجه ویژه داشته باشند.


در صورت بی توجهی به معیشت پایدار مردم سراغ قاچاق می روند

نماینده سازمان ملل در ایران نیز در همایش بزرگداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست گفت: اگر به معیشت پایدار مردم به ویژه در جنوب کشور توجه نشود اهالی آن منطقه به سراغ قاچاق و سایر کارها خواهند رفت.

گری لوییس افزود: معیشت پایدار مردم منطقه در گرو حفظ محیط زیست است بنابراین توجه به این مقوله برای جلوگیری از برخی تخلفات الزامی است.

وی با بیان این که یکی از اهداف سازمان ملل ترویج صلح است، گفت: صلح، عدالت و توسعه انسانی سه هدف اصلی دیگر سازمان ملل است که حدود 71 سال پیش نوشته شد اما در آن زمان بحث تخریب محیط زیست مغفول ماند زیرا آن طور که باید، به این مقوله توجه نمی شد.

وی اضافه کرد: جنگ باعث تخریب محیط زیست و طبیعت می شود از این رو باید راهکاری انتخاب کرد که بتوان مناقشات را کاهش داد.

نماینده سازمان ملل همچنین گفت: امنیت انسانی حدود 22 سال پیش در سازمان ملل متحد مطرح شد که در حوزه های مختلف اجتماعی نظیر بهداشت و داتشن غذای کافی طبقه بندی می شود، بعد از آن امنیت سیاسی و محیط زیستی مطرح شد که امیدوارم در روزهای آینده این فرصت را داشته باشیم که به تقسیم بندی مناسبی برای احساس امنیت در جوامع انسانی برسیم.

وی به نشست مراکش نیز اشاره کرد و گفت: در مراکش در خصوص توفان های گرد و غبار مذاکره شد و تاثیر آن روی اقتصاد کشورها مورد بررسی قرار گرفت زیرا در دراز مدت باعث می شود حمل و نقل مختل شود که این خود آسیب زیادی به وارد می کند.

گری لوییس با بیان این که گردو غبار عوارضی هم برای سلامتی دارد، گفت: در سوریه شاهد بروز یک سری بیماری ها هستیم که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تاکید کرد: ورود گرد و غبار از عراق به ایران نیازمند راهکار منطقه ای است، وضع هامون نگران کننده است و اهالی آن منطقه انتظار کمک دارند و نگران اوضاع خود هستند، که برای حل این مساله باید یک سری راهکارهای منطقه ای و بین المللی اتخاذ شود.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران بیان کرد: توجه نکردن به معیشت پایدار مردم در این منطقه موجب افزایش خشکسالی، قاچاق، مهاجرت، بیکاری و نبود امکانات می شود، باید در راستای اهداف توسعه ای تلاش کنیم تا فقر، کمبود غذا، نبود اب پاک، بیکاری و تاثیر تغییر اقلیم را کاهش دهیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید