Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان خبر داد:

اجرای طرح انتقال آب با لوله در 10 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در سال 95

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان گفت: تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت، بازگشت کشاورزان برای کارکردن بر روی زمین های کشاورزی، افزایش تولید با توجه به انتخاب الگوی کشت مناسب و تولید گیاهان کم آب بر مانند گیاهان دارویی و تولید محصولات گلخانه ای، پایداری اکوسیستم منطقه و کمک به اقتصاد ملی و ارتقاء درآمد کشاورزان از اهداف طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان به شمار می رود.

اجرای طرح انتقال آب با لوله در 10 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در سال 95

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان از اجرای طرح انتقال آب با لوله در 10 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد جواد صالحی نژاد مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان ضمن اعلام این خبر افزود: تا مهر ماه امسال این طرح در سه هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در شهرستان هامون اجرا و برای این اراضی تأمین آب شده است .

وی با بیان این که طرح انتقال آب با لوله در 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان به تصویب هیات دولت رسیده است، اظهار داشت: با تایید مقام معظم رهبری در فاز نخست مبلغ 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافت که از این مبلغ 400 میلیون دلار معادل یک هزار و 200 میلیارد تومان برای اجرای طرح سهم وزارت جهاد کشاورزی است .

صالحی نژاد یادآور شد: این 46 هزار هکتار لوله گذاری اراضی دشت سیستان در 200 هزار هکتار و در پنج شهرستان منطقه سیستان پراکنده و قرار است آب بخشی از اراضی همه بهره بردارانی که در گذشته سهم آب داشتند، تأمین شود .

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان احداث شبکه های اصلی و فرعی و ایستگاه های پمپاژ آب توسط وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت نیرو را از ویژگی های این طرح اعلام کرد .

صالحی نژاد تصریح کرد: کل دشت سیستان به 16 ناحیه عمرانی تقسیم شده که قرار است با سه ایستگاه پمپاژ اصلی و 14 ایستگاه ثانویه و دو خط اصلی، انتقال آب به نواحی عمرانی صورت گیرد .

وی گفت: در کل این طرح چهار هزار کیلومتر لوله گذاری انجام می شود که شامل لوله های فولادی با قطر دو هزار میلی متر، لوله های فایبر گلاس از قطر 600 میلی متر تا 1600 میلی متر و لوله های پلی اتیلن از قطر 200 میلی متر تا 630 میلی متر است .

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان خاطر نشان کرد که از سال 94 تاکنون 420 کیلومتر در چارچوب این طرح لوله گذاری شده است .

اختصاص 400 میلیون متر مکعب آب به طرح

وی در مورد میزان آب تخصیصی به این طرح اذعان داشت: سالانه 400 میلیون متر مکعب برای این طرح 46 هزار هکتاری از وزارت نیرو آب تخصیص یافته به طوری که برای هر هکتار اراضی هشت هزار و 750 متر مکعب آب مطمئن با لوله سر مزرعه تأمین خواهد شد .

صالحی نژاد در پاسخ به این پرسش که آب مورد نیاز این طرح از کدام محل تأمین می شود، اعلام کرد: تخصیص آب این طرح از چاه نیمه های یک، دو و چهار منطقه سیستان و با احداث ایستگاه های پمپاژ اصلی بر روی این چاه نیمه ها و احداث خط انتقال اصلی به 16 ناحیه عمرانی صورت
می گیرد
.

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان گفت: بیش از 85 درصد مناقصات این طرح برای انتخاب مشاور و پیمانکار و خرید کالا و تجهیزات برگزار شده و تا کنون قریب به یک هزار و 900 میلیارد تومان قرار داد با مشاوران، پیمانکاران و تأمین کنندگان کالا شامل لوله، اتصالات، شیر آلات و پمپ الکترو موتور منعقد کرده ایم.

صالحی نژاد تعداد نیروهای انسانی بکارگرفته در این طرح را دو هزار و 290 نفر در بخش های مشاور و پیمانکاری اعلام کرد و یادآور شد: 76 درصد نیروی انسانی طرح بومی هستند، همچنین تعداد 581 دستگاه ماشین آلات سنگین ، نیمه سنگین و سبک به کار گرفته شده است .

درآمد سالانه 30 میلیون تومانی به ازای هر هکتار

وی افزایش درآمد کشاورزان را از اهداف طرح برشمرد و برآورد کرد که با اجرای طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان دست کم بین 20 تا 30 میلیون تومان درآمد خالص سالانه برای هر کشاورز به ازای هر هکتار اراضی ایجاد شود .

صالحی نژاد، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت، بازگشت کشاورزان برای کارکردن بر روی زمین های کشاورزی، افزایش تولید با توجه به انتخاب الگوی کشت مناسب و تولید گیاهان کم آب بر مانند گیاهان دارویی و تولید محصولات گلخانه ای، پایداری اکوسیستم منطقه و کمک به اقتصاد ملی و ارتقاء درآمد کشاورزان را از دیگر اهداف طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان برشمرد .

وی گفت: این طرح تا اوایل سال 97 در صورت تأمین اعتبار به پایان می رسد .

مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان افزود: تاکنون نزدیک به 500 میلیارد تومان برای بخش های مختلف در این طرح هزینه شده است .

وی با بیان این که برآورد های وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مطالعات عمیق در سال 94 نشان می دهد که برای اجرای کامل این طرح به دو هزار و 268 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار داشت: با توجه به اختصاص یک هزار و 200 میلیارد تومان به این طرح ما یک هزار و 68 میلیارد تومان کسری بودجه داریم .

صالحی نژاد در پایان درباره مشارکت مردمی در اجرای طرح انتقال آب با لوله نیز تصریح کرد: انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان با مشارکت مردم انجام می شود و ما برای عبور لوله ها از زمین های آنان پولی پرداخت نمی کنیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید