Iranian Agriculture News Agency

طرح استیضاح وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی رفت

نادیده گرفتن سیاست‌های کلی نظام توسط اقلیت مجلس

احیای سفره آب‌های زیرزمینی و تدوین سند ملی آب برای ساماندهی مصرف، یکی از سیاست‌های کلی نظام است. برای جلوگیری از مصرف لجام گسیخته، روند ساخت سدها بر اساس این سیاست کلی کند شده تا وضعیت طرح‌های آبی مورد بازنگری قرار گیرند، اما بخشی از نمایندگانی که در گروه اقلیت مجلس جای می‌گیرند، به دلیل توقف پروژه‌های عمرانی بخش آب، در صدد استیضاح وزیر نیرو هستند.

نادیده گرفتن سیاست‌های کلی نظام توسط اقلیت مجلس


احیای سفره آب‌های زیرزمینی و تدوین سند ملی آب برای ساماندهی مصرف، یکی از سیاست‌های کلی نظام است. برای جلوگیری از مصرف لجام گسیخته، روند ساخت سدها بر اساس این سیاست کلی کند شده تا وضعیت طرح‌های آبی مورد بازنگری قرار گیرند، اما بخشی از نمایندگانی که در گروه اقلیت مجلس یازدهم جای می‌گیرند، به دلیل توقف پروژه‌های عمرانی بخش آب، در صدد استیضاح وزیر نیرو هستند.

بر اساس گزارش‌های وزارت نیرو اثر سدسازی بر روی تغذیه سفره‌های زیرزمینی مورد مطالعه قرار نگرفته است. اگرچه می‌دانیم برداشت بیش از حد از منابع آب تجدیدپذیر، سفره‌‎های زیرزمینی ایران را خالی از آب کرده اما نیازمندیم که میزان اثرگذاری هر یک از فعالیت‌های آبی به روی تغذیه منابع زیرزمینی را به طور جدی مورد مطالعه قرار دهیم و سهم هر یک از عوامل بر تخلیه آبخوان‌ها را مشخص کنیم تا نسخه مناسب برای مقابله با روند فرونشست دشت‌ها تدوین شود. فرونشست زنگ خطری است که تمدن ایران را تهدید می‌کند. به همین دلیل طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها در صدر برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفته‌است. با این وجود از مجلس خبر می‌رسد 20 تن از نمایندگان خانه ملت، به دلایل مختلف که مهمترین آنها توقف یا کندی اجرای پروژه‌های سدسازی است، قصد دارند وزیر نیرو را استیضاح کنند.


توقف "گله رود" به بهانه‌های واهی

عباس گودرزی نماینده بروجرد یکی از امضا کنندگان استیضاح وزیر نیرو است. وی در گفتگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: من هم از وزیر نیرو در صحن علنی مجلس سئوال پرسیدم و هم نامه استیضاح وی را امضا کرده‌ام.

گودرزی مهم ترین دلیل تمایل به استیضاح حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو را وجود مشکلات آبی در حوزه انتخابیه خود اعلام می‌کند.

به گفته وی استان لرستان ظرفیت‌های زیادی دارد و سرچشمه آب جنوب کشور است، اما با گذشت 37 سال از عمر انقلاب، هنوز در شهرهای این استان یک سد به بهره‌برداری نرسیده‌ است.

نماینده بروجرد با اشاره به وجود سه سد در حوزه انتخابیه خود شامل سدهای "گله رود"، "آبسرده" و "شهیدبروجردی" از توقف ساخت سد گله رود به بهانه‌های واهی خبر می‌دهد.

وی بیان می‌کند: سد گله رود به دلیل نفوذ افراد، شانه خالی کردن آنها از بار مسئولیت، اهمال کاری و کم کاری متوقف شده‌ است.

گودرزی ادامه می‌دهد: یک مرحله مطالعات سد انجام شده و در مرحله دوم مطالعات از دستور کار خارج شده‌ است. این سد نقطه تحولی در گردشگری اشتغال و کشاورزی منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین درباره سد شهید بروجرودی عنوان می‌کند: وزارت نیرو برای اینکه ردیف اعتبار این سد بسته نشود، سال گذشته 100 هزار تومان ردیف برای آن در نظر گرفته‌ است.

وی ادامه می‌دهد: سد آبسرده حدود 200 میلیارد تومان برای تکمیل اعتبار می‌خواهد که هشت میلیارد تومان امسال برای آن پیش‌بینی کرده‌اند، اما از این رقم فقط 800 میلیون تومان به سد تخصیص داده‌اند که این رفتار به مفهوم تمسخر مردم بروجرد است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: امروز عمده آب مورد نیاز مردم بروجرد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود و به دلیل کاهش نزولات آسمانی و زلزله سال 85، آب چاه کدر شده‌ است و کیفیت لازم را ندارد.

وی اضافه می‌کند: به دنبال دریافت تخصیص از آب گله‌رود هستیم، اما به ما این تخصیص داده نمی‌شود. گله رود یکی از سرشاخه‌های کارون بزرگ است.

گودرزی بیان می‌کند: به ما گفته‌اند که آب مورد نیاز بروجرد از سد آبسرده تامین خواهد شد. این سد 30 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و معلوم نیست چند ده سال دیگر این سد تکمیل خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: ما به دنبال مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود هستیم به همین دلیل طرح استیضاح وزیر نیرو را امضا کردم./

L-950906-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید