Iranian Agriculture News Agency

توقف بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی/ تأمین نیاز کشور با توسعه زراعت چوب

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌ها تمدید نمی‌شود.

توقف بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی/ تأمین نیاز کشور با توسعه زراعت چوب


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌ها تمدید نمی‌شود.

به گزارش ایانا از خبرگزاری صداوسیما، خداکرم جلالی با اشاره به اینکه دستور توقف بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی و اجرای طرح استراحت جنگل از جانب وزیر جهاد کشاورزی و تایید مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده‌است، گفت: نیاز بازار به چوب در کشور تاکنون حدود شش میلیون و 500 هزار متر مکعب است که فقط 10 درصد آن از منابع جنگلی و مابقی از واردات تامین می شود.

وی گفت: اکنون حدود یک میلیون متر مکعب چوب وارد می شود و مابقی از عرصه‌های جنگلی، زراعت چوب و دورریزها تامین می‌شد اما از این پس از محل واردات و توسعه زراعت چوب تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: برای واردات چوب تعرفه صفر درصد است و شرایط سهل‌تری برای واردات پیش‌بینی شده است.

جلالی تاکید کرد: واردات چوب با حفظ قوانین و مقررات سازمان حفظ نباتات انجام خواهد شد و توسعه زراعت چوب نیز در برنامه حفاظت از جنگل‌ها قرار دارد.

وی گفت: مساله قرنطینه محموله‌های چوب وارداتی بسیار حساس و مهم است بنابراین باید مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از ورود احتمالی آفات انجام شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: برای واردات چوب با پوست که تاکنون ممنوع بوده‌است با رعایت شرط بهداشت و ضدعفونی امکان‌پذیر است و مانعی ندارد.

جلالی عنوان کرد: از این پس هیچکدام از مجوزهای بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

وی گفت: مهلت بسیاری از مجوزهای بهره‌برداری تا پایان امسال تمام می‌شود و دیگر تمدید نخواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: کارخانجات صنعت چوب‌بری و واحدهایی که تاکنون مجوز بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی را داشتند برای ادامه فعالیت می‌توانند طرح‌های زراعت چوب و بهره‌برداری‌های چند منظوره غیرچوبی را اجرا کنند.

جلالی گفت: برنامه‌های توقف یکباره و تدریجی بهره‌برداری از عرصه های جنگلی تدوین شده‌است که با تامین منابع و اعتبارات لازم با همراهی مجریان طرح‌های جنگل داری اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح‌های حفاظت و نهال کاری در سطح یک میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی شمال و مرمت جاده‌ها در قالب قراردادهای جدید انجام می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دوران تنفس و استراحت عرصه‌های جنگلی را 3 تا 5 سال در سطح یک میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

جلالی افزود: در صورت اجرای یکباره طرح تنفس و استراحت جنگل به سالانه 400 میلیارد تومان و اگر تدریجی اجرا شود به سالانه 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اختصاص این بودجه در دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی تاکید شده‌است. وی تاکید کرد: در دیگر عرصه های جنگلی به هیچ وجه بهره برداری نداریم و رویکرد حفاظتی است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: استراحت جنگل‌ها به منزله رها کردن عرصه‌ها نیست بلکه باید در قالب اجرای طرح های مدیریتی عوامل آسیب رسان کنترل و مهار شود.

جلالی بیان کرد: قطعا از این پس هرگونه بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی به منزله قاچاق است و اگر تاکنون متخلفان در قالب مجوزهای بهره‌برداری و صنعتی بهره‌برداری غیرمجاز انجام می‌دادند از این پس دیگر امکان انجام این تخلفات وجود ندارد.

وی گفت: تمام توان و امکانات حفاظتی را برای جلوگیری از قاچاق چوب و بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی به کار می‌گیریم تا این پدیده بطور کامل متوقف شود.

از 14 میلیون و 300 هزار هکتار عرصه جنگلی دو میلیون هکتار آن جنگل‌های خزری یا هیرکانی است که از ارزشمندترین میراث طبیعی کشور و جهان است. با اجرای طرح استراحت و تنفس بهره‌برداری از یک میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی خزری متوقف خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید