Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ایانا خبر داد:

صنایع تبدیلی نقدینگی ندارند محصول باغداران را بخرند/ ورود تعاون روستایی برای خرید پرتقال از امروز

اگر دولت به‌زودی فکری به حال مرکبات آسیب‌دیده مازندران نکند، میزان خسارت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

صنایع تبدیلی نقدینگی ندارند محصول باغداران را بخرند/ ورود تعاون روستایی برای خرید پرتقال از امروز


اگر دولت به‌زودی فکری به حال مرکبات آسیب‌دیده مازندران نکند، میزان خسارت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از گرفتاری 150 هزار خانوار مازندرانی به‌دلیل خسارت بارش برف اخیر خبر داد و گفت: علاوه بر از بین رفتن بخشی از محصول کیوی و مرکبات در شمال کشور، کاهش شدید قیمت پرتقال در شرایط حاضر مزید بر علت شده است.

دلاور حیدرپور افزود: با وجود آنکه قیمت تمام‌شده پرتقال هر کیلوگرم 800 تا 900 تومان سردرخت است، اما 300 تا 400 تومان نیز از باغداران خریداری نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده 60 تا 70 هزار تن محصول خسارت دیده و هنوز هیچ تصمیمی برای جبران خسارت‌ها گرفته نشده است.

حیدرپور ادامه داد: ستاد بحران باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد و هرچه سریع‌تر تصمیم جدیدی اتخاذ شود، اما هنوز اقدامی عاجل انجام نشده است.

وی تصریح کرد: برآورد کلی نشان می‌دهد که 950 میلیارد تومان خسارت به باغداران وارد شده و در صورت تبدیل نشدن پرتقال به آبمیوه، این مبلغ رو به افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران یادآور شد: با وجود آنکه گفته شده صنایع تبدیلی برای خرید پرتقال‌های آسیب‌دیده اقدام کند، اما به‌دلیل نبود نقدینگی این صنایع هنوز وارد عمل نشده‌اند.

حیدرپور تأکید کرد: دولت باید نقدینگی لازم را تأمین کند تا هرچه سریع‌تر صنایع وارد عمل شوند.

وی اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز قرار است از امروز پرتقال‌های خسارت‌خورده را با قیمت هر کیلوگرم 500 تومان از باغداران خریداری کند.

حیدرپور اضافه کرد: کیوی هیچ صنایع تبدیلی و تکمیلی ندارد و دولت هم هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است.

وی در پایان عنوان کرد: اگر دولت تصمیمی جدی و سریع اتخاذ نکند، خسارت‌دیدگان با وضعیت اسفناکی روبه‌رو خواهند شد و تولید سال آینده در خطر قرار می‌گیرد./

M-950915-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید