Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی استان سمنان خبر داد:

اجرای مرحله پایانی پروژه اصلاح نژاد و توسعه پرورش گاو میش در سمنان

در این مرحله هشت عدد جنین خالص گاومیش ایتالیایی به گله گاومیش بومی استان منتقل شد. علاوه بر انتقال جنین، 12 رأس از گاو میش ها با دستگاه سونوگرافی تشخیص آبستنی داده شد و گاومیش هایی که مشکلات تولید مثلی داشتند، شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

اجرای مرحله پایانی پروژه اصلاح نژاد و توسعه پرورش گاو میش در سمنان

معاون بهبودتولیدات دامی سازمان استان سمنان از اجرای مرحله پایانی پروژه اصلاح نژاد و توسعه پرورش گاو میش در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه حسینی با بیان این مطلب گفت: در راستای استفاده بهینه از توان دام های بومی کشور، افزایش درآمد دامداران، ایجاد اشتغال پایدار و در ادامه پروژه اصلاح نژاد و توسعه پرورش گاو میش در استان مرحله پایانی عملیات انتقال جنین گاومیش با موفقیت در گله پرورش گاومیش استان انجام شد .

وی با بیان اینکه در این مرحله تعداد هشت عدد جنین خالص گاومیش ایتالیایی به گله گاومیش بومی استان منتقل شد، گفت: علاوه بر انتقال جنین، 12 رأس از گاو میش ها با دستگاه سونوگرافی تشخیص آبستنی داده شد و گاومیش هایی که مشکلات تولید مثلی داشتند، شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند. در این عملیات علاوه بر گروه فنی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور، کارشناسان معاونت بهبود تولیدات دامی استان سمنان نیز مشارکت فعالی داشتند .

معاون بهبودتولیدات دامی سازمان استان سمنان یادآور شد: در این پروژه تحت شرایط خاص جنین خالص گاومیش وارداتی از کشور ایتالیا به رحم گاومیش های بومی منتقل و پس از 10 ماه آبستنی، گاومیش با خلوص ژنتیکی 100 درصد متولد می شود .

شاه حسینی مهم ترین مزایای این پروژه را تولدگاومیش هایی با ویژگی های رفتاری بسیار مناسب و آرام که به راحتی برای شیر دوشی صنعتی آماده شده و میانگین تولید شیر آنها تا سه برابر گاومیش های بومی و حداقل 15 کیلو گرم در روز است، اعلام کرد.

وی گفت: امیدواریم در سال های آتی بتوانیم از اسپرم گاومیش های متولد شده و به بلوغ رسیده، جنین خالص تهیه شود و به منظور اصلاح نژاد و افزایش تولید محصولات دامی گاومیش های بومی کشور، در اختیار گاومیش داران کشور و استان قرار گیرد. با انجام این کار نه تنها از واردات دام اصلاح شده بی نیاز می شویم، بلکه از خرید اسپرم و مواد ژنی و خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد .

گفتنی است شیر گاومیش ضمن کیفیت بالا و دارا بودن مواد مغذی، دارای خواص درمانی متععدی نیز بوده که تولید و مصرف آن می تواند در افزایش سلامت و بهداشت عمومی جامعه نقش مهمی ایفاء کند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید