Iranian Agriculture News Agency

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد:

زنگ شمشاد پشت دروازه‌های جنگل‌های شمال

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مشاهده بیماری زنگ شمشاد در کشورهای همسایه ایران خبر داد.

زنگ شمشاد پشت دروازه‌های جنگل‌های شمال

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مشاهده بیماری زنگ شمشاد در کشورهای همسایه ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، شمشاد گونه‌ای همیشه سبز و سایه پسند است که در سال‌های اخیر توده‌های آن به دلیل حمله آفات متعدد، دچار خسارت‌های جدی شده‌است. این گونه در معرض تهدید است به همین دلیل عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از تلاش این سازمان برای همکاری با دانشگاه در راستای ذخیره‌سازی ژن‌های این گونه خبر داد.

به گفته وی در سال‌های اخیر بلایت و شب پره شمشاد در جنگل‌های کشور مشکل ایجاد کرده‌است. در حال حاضر نیز زنگ شمشاد در کشورهای همجوار ایران دیده شده اما خوشبختانه هنوز این بیماری در جنگل‌های شمال گزارش نشده‌است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها همچنین از مشاهده آفت مینوز شمشاد در کشورهای همسایه ایران خبرداد و افزود: این حشره بافت بین رگ‌ برگ‌های برگ شمشاد را خورده و به گیاه خسارت وارد می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این آفت هم هنوز در جنگل‌های ایران مشاهده نشده‌است اما با توجه به آلوده شدن کشورهای همسایه باید مراقبت لازم انجام شود.

نوبخت مخاطرات پیش روی گونه شمشاد در سراسر جهان را عاملی دانست که سبب شده این مجموعه با مراکز دانشگاهی برای نجات شمشاد ایرانی وارد مذاکره شود.

وی اضافه کرد: در حال تدوین طرحی هستیم که از رویشگاه‌های مختلف شمشاد دو میلیون اصله نهال با روش ریز ازدیادی و تکثیر از طریق قلمه تولید کرده و در نهالستان‌های چهار اداره کل شمال، ذخیره کنیم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: به این ترتیب در صورت تهدید نهال‌های موجود در نهالستان با آفات مختلف، امکان مبارزه شیمایی نیز برای ما فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: نهال‌های تولید شده، مخازن ژنی هستند که در نهالستان‌ها از آنها محافظت می‌کنیم تا در مواقع لزوم از آن استفاده شود.

بر اساس قانون، سازمان حفظ نباتات متولی مبارزه با آفات نباتی و گیاهی در ایران است اما به دلیل آنکه این سازمان تمام توان خود را بر مقابله با آفات محصولات کشاورزی متمرکز کرده، مقابله با آفات قرنطینه‌ ای جنگل فقط از طریق سازمان جنگل‌ها و در بیشتر موارد بدون مشارکت سازمان حفظ نباتات انجام می‌شود. در همین راستا با ابلاغیه اخیر وزیر برای اجرای طرح تنفس و لزوم تقویت اقدامات حفاظتی و حمایتی در جنگل، متولیان سازمان جنگل‌ها نیز در پاسخ به ابلاغیه وزیر، خواستار تشکیل دپارتمان گیاهپزشکی منابع طبیعی، در سازمان حفظ نباتات شده‌اند./

L-950923-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید