Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

کشت 10 هکتار زعفران در اراضی کشاورزی استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: محدودیت های منابع آبی در استان قم ایجاب می کند که به سمت کشت محصولات کم آب‌بر قدم برداریم و برای حفظ سرمایه کشاورز و استمرار و پایداری آن، باید محصولاتی نظیر زعفران را جایگزین محصولات پر آب‌بر کنیم.

کشت 10 هکتار زعفران در اراضی کشاورزی استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کشت 10 هکتار زعفران در اراضی کشاورزی این استان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمد رضا طلایی با بیان این مطلب اظهار داشت: زعفران جزو گیاهان دارویی به شمار می رود که نیاز آبی بسیار کمی دارد و به همین دلیل در برنامه تغییر الگوی کشت استان، در ردیف کشت قرار گرفته است که می تواند جایگزین خوبی برای محصولات پرآب بر باشد .

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 10 هکتار کشت زعفران در استان قم وجود دارد، افزود: در حال حاضر میانگین برداشت زعفران در استان قم دو کیلو گرم در هر هکتار است که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد .

طلایی بیان داشت: سعی می کنیم با توسعه این کشت به خصوص در مناطق کوهستانی، شرایطی فراهم شود تا کلیه اعضای خانواده کشاورز بتوانند در مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران مشارکت نمایند تا به این وسیله هزینه های کارگری کاهش و درآمد کشاورزان افزایش یابد .

وی با اشاره به اینکه برداشت زعفران در استان قم بیش از دو و نیم برابر افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: سال گذشته برداشت زعفران در استان قم کمتر از سه کیلوگرم بود که امسال این میزان به هشت کیلوگرم افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: محدودیت های منابع آبی در استان قم ایجاب
می کند که به سمت کشت محصولات کم آب‌بر قدم برداریم و برای حفظ سرمایه کشاورز و استمرار و پایداری آن، باید محصولاتی نظیر زعفران را جایگزین محصولات پر آب‌بر کنیم.

طلایی با اشاره به اینکه 30 درصد زمین های استان قم قابلیت کشت زعفران را دارد، افزود: در حال حاضر کشت زعفران در استان قم به صورت آزمایشی در حال انجام است و در سال های آینده سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا خواهد کرد .

وی کیفیت محصول زعفران استان قم را مطلوب عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در استان خراسان که قطب تولید زعفران کشور محسوب می شود و کشاورزان نیز تجربه چندین ساله در این خصوص دارند؛ اما کیفیت محصول زعفران استان قم نیز بسیار مطلوب است .

وی در پایان خاطرنشان ساخت: باید تلاش کنیم عملکرد بهتری در واحد سطح در زمینه برداشت محصول زعفران داشته باشیم تا بتوانیم کشت این محصول را اقتصادی کرده و در راستای افزایش درآمد کشاورزان گام برداریم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید