Iranian Agriculture News Agency

به دنبال اخذ استفتایی درباره برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی صادر شد

فتوای مراجع عظام تقلید در زمینه برداشت غیر مجاز از آب چاه‌ها

استفتایی درباره برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی (چاه‌ها) از برخی مراجع عظام تقلید انجام شده است که متن فتواهای صادره توسط ایشان در این رابطه، منتشر می‌شود.

فتوای مراجع عظام تقلید در زمینه برداشت غیر مجاز از آب چاه‌ها

استفتایی درباره برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی (چاه‌ها) از برخی مراجع عظام تقلید انجام که متن فتواهای صادره توسط ایشان در این رابطه، منتشر می‌شود.

به گزارش ایانا به نقل از شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران ، متن درخواست استفتاء و فتواهای صادره به شرح ذیل است :

محضر مبارک ولی امر مسلمین جهان

سلام علیکم

ضمن اهدای سلام و عرض ادب و احترام، همان‌گونه که مستحضرید از اوایل انقلاب تا کنون متولیان امر، مجوزهای بی‌رویه حفر چاه به تعدادی از کشاورزان با مقدار استخراج معین و محدود اعطا کردند، ‌در حالی که کشاورزان ضمن خرید اراضی اطراف به صورت بی‌رویه و افزون بر مقدار تعیین شده استخراج کرده و موجب خشک شدن قنوات و چشمه‌های سایر روستاها شده‌است و کشاورزانی که از آب قنوات و چشمه‌ها به صورت عمومی استفاده می‌کردند، بیکار شده‌اند و توانایی مهاجرت نیز ندارند و آب شرب آنها نیز به خطر افتاده‌است. استدعا دارد مرقوم فرمایید حکم شرعی استخراج بی‌رویه آب به صورت خصوصی از سفره‌های زیرزمینی چگونه است. پاسخ مراجع عظام تقلید به این شرح است:

حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای :

ملاک در این گونه امور،‌ قانون و مقررات مربوطه می‌باشد و باید طبق آن عمل شود .

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

تخلف از قوانین و مقررات حکومت اسلامی جایز نیست و در مواردی که سبب تضییع حق دیگران یا خسارت به آنها شود،‌ حرمت آن شدیدتر است .

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

به طور کلی مجوز چاه دلیل بر استفاده غیرمتعارف از چاه نیست و باید حقوق کسانی که سابقه استفاده از قنوات و چاه‌ها را دارند، مراعات شود .

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی :

استخراج آب بیش از حد معین شده خلاف قانون است و خلاف قانون حرام و ضمان آور هم می باشد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید