Iranian Agriculture News Agency

دولت زامبیا خبر داد:

آزادسازی قیمت ذرت برای بهبود کشاورزی

دولت زامبیا، برای دوره‌ای طولانی قیمت ذرت را تنظیم کرده است و هر سال، کشاورزان تا پیش از آن که محصول خود را به آژانس ذخیره غذا (FRA :Food Reserve Agency) بفروشند، باید منتظر اعلام جدید قیمت‌های کالا می‌شدند در حالی که بیشتر قیمت ذرت در آغاز فصل خرید و فروش ذرت اعلام می‌شود.

آزادسازی قیمت ذرت برای بهبود کشاورزی


دولت زامبیا (1) ، برای دوره‌ای طولانی قیمت ذرت را تنظیم کرده است و هر سال، کشاورزان تا پیش از آن که محصول خود را به آژانس ذخیره غذا ( FRA :Food Reserve Agency ) بفروشند، باید منتظر اعلام جدید قیمت‌های کالا می‌شدند در حالی که بیشتر قیمت ذرت در آغاز فصل خرید و فروش ذرت اعلام می‌شود.

اما این نظام قیمت‌گذاری معمولاً با نارضایتی کشاورزان همراه بوده است و کشاورزان با قیمت غیراقتصادی دولت موافق نبوده، چراکه آنها قیمت بالاتر را ترجیح می‌دهند. در حال حاضر دولت اعلام کرده که FRA در نظر دارد تا ذرت را به قیمت اقتصادی‌تر از کشاورزان خریداری کند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت Daily Mail ، ادگار لونگو رئیس جمهوری زامبیا، در منطقه Rufunsa گفت: "با آغاز فصل کشاورزی 2018 - 2017، قیمت ذرت از سوی دولت تعییین نشده و کشاورزان می‌توانند درباره بهترین قیمت فروش محصولشان تصمیم بگیرند که این قیمت‌گذاری با توجه به سرمایه‌گذاری (هزینه) که برای رشد محصولات خود داشته‌اند، انجام می‌شود."

همچنین رئیس جمهوری گفت: " FRA ، ذرت را با قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه، با توجه به عرضه و تقاضای بازار می‌خرد."

در زامبیا، ذرت یک مسئله سیاسی است چراکه غذای اصلی این کشور به‌شمار می‌رود.

به‌تازگی، در فصل خرید و فروش ذرت، مناطق روستایی با رقابت قابل توجهی از سوی خریداران برای خرید ذرت روبه‌رو شده است. در برخی موارد (در زمانی که دولت قیمت‌گذاری می‌کرد)، خریداران به خرید کالا به مقدار زیاد قبل از اعلام قیمت ذرت توسط دولت برای آن فصل مبادرت می‌کنند و کشاورزان هم ترجیح می‌دادند که محصولشان را به خریداران با قیمت بالاتر بفروشند.

دولت در حال تشویق کشاورزی به عنوان یک کسب و کار است و در این راستا رئیس جمهوری اعلام کرده گام‌هایی برای ترویج کشاورزی در این جهت برداشته شده است.

دولت برای ترویج کشاورزی به‌عنوان جایگزینی برای استخراج از معادن اعلامیه‌هایی صادر کرده است؛ چراکه تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور با توجه به قیمت ناپایدار مس در بازار جهانی (مس ازجمله صادرات زامبیا محسوب می شود)، مسئله‌ای مهم به‌شمار می‌رود.

علاوه بر این، باید کسب و کار کشاورزی را ترویج داد، چراکه کشور از این نظر در بین همسایگان‌اش از موقعیت بهتری برخوردار است. در چند سال گذشته با توجه به تاثیر کمتر تغییرات آب و هوایی که در این منطقه نسبت به جاهای دیگر داشته، توانسته ذرت بیشتری را تولید کند، که در واقع مواد غذایی اصلی برخی از کشورهای همسایه هم به‌شمار می‌رود.

بنابراین، به کشاورزان فرصتی برای رشد محصول و درآمد بیشتر برای کشور داده شد. با این حال، کشاورزان از دولت خواستار تصویب قوانینی برای حفاظت برخی از شهروندان آسیب پذیر شدند که ممکن است توسط برخی از افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

بیشتر دیده می‌شود که چگونه برخی از بازرگانان، برای تهیه ذرت با قیمت بالاتر، باعث بالارفتن قیمت mealie غذا (غذایی که با آرد و ذرت درست می‌شود) می‌شوند.

این در حالی است که هر کس نمی‌تواند ذرت را پرورش دهد و از آن سو معاش خانواده به آن وابسته است. برخی از افراد، فاقد زمین برای رشد محصول هستند و مجبورند این محصول را خریداری کنند؛ بنابراین باید دولت از این دست از روش‌‌های سودجویانه جلوگیری کند./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.daily-mail.co.zm/


پی‌نوشت:

١- جمهوری زامبیا:کشوری است واقع در مرکز متمایل به جنوب آفریقا، که دارای 752 هزار و 618 کیلومترمربع وسعت است و از این نظر سی و هشتمین کشور بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود. زامبیا از کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا بزرگتر است؛ صادرات زامبیا را مس کبالت، تنباکو و پنبه تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید