Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همایش 'چتر همکاری' در اتاق اصفهان:

۲۷.۵ میلیارد مترمکعب آب از مزرعه تا سفره غذایی مردم اسراف می‌شود/ کاهش نیاز کشاورزان برای تولید مواد غذایی با پویش جلوگیری از اسراف غذا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه احیای تالاب بین المللی گاوخونی دغدغه همه ایرانیان است، گفت: نباید به مساله خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی نگاه قومیتی و منطقه ای شود.

۲۷.۵ میلیارد مترمکعب آب از مزرعه تا سفره غذایی مردم اسراف می‌شود/ کاهش نیاز کشاورزان برای تولید مواد غذایی با پویش جلوگیری از اسراف غذا


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه احیای تالاب بین المللی گاوخونی دغدغه همه ایرانیان است گفت: نباید به مساله خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی نگاه قومیتی و منطقه ای شود.

به گزارش ایانا از سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار روز دوشنبه در همایش 'چتر همکاری' در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان افزود: به جای این نوع نگرش غلط که خود خطر بزرگی برای کشور محسوب می شود، باید با دید ملی و جهانی به موضوع پرداخته شود.
معاون رئیس جمهوری افزود: دولت یازدهم حقابه طبیعت را به رسمیت شناخته، اما منابع آبی در سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ این مشکل تنها شامل حال زاینده رود و تالاب گاوخونی اصفهان نیست، بلکه رودخانه ها و تالاب های سایر استان ها از جمله خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، ارومیه و دیگر استان های کشور وضعی شاید به نسبت بدتر از اصفهان داشته باشند.
ابتکار افزود: به عنوان نمونه ۱۲ تالاب استان فارس از مجموع ۱۴ تالاب آن خشک شده است و مردم سایر استان هایی که با این مشکل مواجه شده اند خواهان احیای رودخانه‌ها و تالاب‌های مناطق خود هستند.
ابتکار یکی از دلایل عمده آن را کاهش بارندگی ها دانست و گفت: براساس آمار موجود تا یک ماه پیش ۷۶ درصدی بارندگی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
ابتکار خاطرنشان کرد: حقابه زاینده رود صفر شده است و تنها راه ادامه کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف است.
ی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های مقابله با گردوغبار گفت: اجرای این برنامه نیازمند همت عمومی و اعتبارات است و در برنامه ششم توسعه نیز به محیط زیست توجه ویژه شده است.
وی گفت: یکی از موضوعات خاص و محورهای اصلی برنامه ششم که امیدوارم مجلس نیر به آن توجه شود مساله آب و محیط زیست است که می‌تواند به کاهش آسیب‌ها و خسارات به طبیعت و سلامت ایران کمک کند.

ابتکار با تاکید بر اینکه نقش مردم در کاهش آسیب‌های زیست محیطی بسیار تاثیر گذار است، تصریح کرد: البته ضروری است که مسئولان زیرساخت‌های مناسب مشارکت شهروندان را نیز فراهم کنند.

وی با بیان اینکه احیای تالاب گاوخونی و جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده رود مطالبه‌ای بسیار خوب و دغدغه همه ایرانیان است، اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که ما دغدغه‌هایی را که برای تالاب گاوخونی و زاینده رود داریم برای تالاب جازموریان، بختگان، هامون و سایر تالاب های نیز داریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پویش ملی جلوگیری از اسراف غذا گفت: یکی از راه حل‌های ملی برای جلوگیری از مصرف آب، پویش جلوگیری از اسراف غذاست زیرا منجر به کاهش نیاز کشاورزان برای تولید مواد غذایی خواهد شد.
وی یادآوری کرد: ۲۷.۵ میلیارد مترمکعب آب از مزرعه تا سفره غذایی مردم اسراف می‌شود و این نشان‌ دهنده شیوه غلط الگوی زندگی در ایران است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبود شاخص آلودگی هوا در کشور نسبت به سال ۹۲ گفت: امروز وضعیت هوای کلان‌شهرها که ۳۵ میلیون شهروند در آن‌ها تنفس می‌کنند، از سال ۹۲ بهتر و تعداد روزهای سالم و پاک نسبت به آن سال سه برابر شده است.
وی با بیان اینکه در بررسی های صورت گرفته مشخص شده که کانون‌های گرد و غبار اصفهان ناشی از تالاب گاوخونی نیست گفت: این تالاب هنوز رطوبت دارد و نفس می‌کشد.
همایش چتر همکاری، با رویکرد تعامل بیشتر برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان از سوی پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان با همکاری اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید