Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور در گفت‌وگو با ایانا:

کارخانه‌های لبنی در شاخه نشسته و بُن می‌بُرند!/ قرض‌الحسنه یک‌هزار میلیارد تومانی دامداران به کارخانه‌ها

وزارت جهاد کشاورزی از نحوه عملکرد کارخانه‌های صنایع لبنی، گلایه‌مند است.

کارخانه‌های لبنی در شاخه نشسته و بُن می‌بُرند!/ قرض‌الحسنه یک‌هزار میلیارد تومانی دامداران به کارخانه‌ها


وزارت جهاد کشاورزی از نحوه عملکرد کارخانه‌های صنایع لبنی، گلایه‌مند است.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه قیمت خرید شیرخام کاهش یافته است، گفت: متأسفانه کارخانه‌ها مانند کسانی شده‌اند که در شاخه نشسته و بن می‌برند.

محمدرضا ملاصالحی افزود: متأسفانه با وجود اینکه عرضه شیر زیاد نشده و مصرف هم به‌طور ملموس افزایش نیافته، اما قیمت محصولات نهایی کارخانه‌ها در برخی اقلام تا 10 درصد نیز افزایش یافته است؛ در حالی که قیمت شیرخام خریداری شده از دامداران، بین 50 تا 100 تومان افت کرده است.

به گفته وی، هم‌اکنون گزارش‌هایی که از کارخانه‌های مختلف می‌رسد، نشان از کاهش قیمت شیرخام دارد و از طرف دیگر، دستمزد دامداران در فاصله‌ای 60 تا 90 روزه پرداخت می‌شود. یعنی پولی که امروز به حساب دامدار واریز می‌شود، مربوط به محصولی است که دو تا سه ماه قبل فروخته است؛ بنابراین هم نرخ خرید شیرخام کاهش یافته، هم مدت پرداخت زیاد شده و هم محصول نهایی، گران‌تر از ماه‌های گذشته به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور ادامه داد: اگر فرض را بر این بگیریم که سالانه شش میلیون تن شیرخام وارد کارخانه‌ها می‌شود، بعد از تقسیم این عدد بر 365 روز و ضرب آن در 60 روز (دو ماه) نزدیک به یک میلیون تن خواهد شد. به عبارتی با احتساب قیمت آن، این نتیجه استنباط می‌شود که بیش از یک‌هزار میلیارد تومان، حق دامداران در جیب کارخانه‌ها بلوکه شده است و در حقیقت مانند وام قرض‌الحسنه‌ای است که دامداران به کارخانه‌ها داده باشند.

ملاصالحی در پایان در واکنش به این پرسش که چرا ارگان‌های نظارتی سکوت اختیار کرده‌اند، عنوان کرد: هرچند که این دستگاه‌های نظارتی در چنین مواقعی باید ورود کنند و اجازه ندهند تا حق دامداران پایمال شود، اما جریمه کردن کارخانه متخلف یا گران‌فروش، چه دردی از دامدار بی‌چاره دوا می‌کند؟ آن هم با پروسه بلندمدتی که در رسیدگی به پرونده‌های این متخلفان طی می‌شود؛ بنابراین برای این موضوع باید راهکاری اساسی اندیشید تا یکبار برای همیشه، گران‌فروشی یا تخلف از بین برود./

V-950930-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید