Iranian Agriculture News Agency

گندمکار نمونه در گفت‌وگو با ایانا:

نحوه پرداخت تسهیلات به کشاورزان بسیار سختگیرانه است

افزایش قیمت نهاده‌ها همراه با افزایش نرخ تورم باعث شد که قیمت تولید برای کشاورزان افزایش یابد، این در حالی است که دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی تورم را در نظر نگرفته است، ضمن اینکه برخی از پرداخت‌ها با تأخیر سه ماهه و در چند قسط صورت گرفت.

نحوه پرداخت تسهیلات به کشاورزان بسیار سختگیرانه است


افزایش قیمت نهاده‌ها همراه با افزایش نرخ تورم باعث شد که قیمت تولید برای کشاورزان افزایش یابد، این در حالی است که دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی تورم را در نظر نگرفته است، ضمن اینکه برخی از پرداخت‌ها با تأخیر سه ماهه و در چند قسط صورت گرفت.

گندمکار نمونه سال 96 که در جشن برداشت محصول امسال از سوی رئیس جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت ، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان اینکه شرایط حاکم بر تولید و بازار انگیزه کشاورزان را کاهش داده است، گفت: قیمت خرید تضمنی تنها دو درصد افزایش یافته است، در حالی که با توجه به نرخ تورم قیمت نهاده‌های کشاورزی 10 تا 12 درصد افزایش داشته‌اند.

حسین نصیری افزود: کشاورزان هر چقدر هم در مدیریت مزارع دقت داشته باشند، وقتی منابع ملی پاسخگوی نیاز مزرعه نباشد و آنها نتوانند نهاده‌ها را در فصل مناسب تهیه کنند، رسیدن به بهره‌وری مناسب و افزایش تولید امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با انتقاد از تأخیر در پرداخت بهای خرید تضمینی به کشاورزان، تأکید کرد: گندمکاران هر سال زراعی شش ماه تلاش و هزینه می‌کنند تا محصولشان به ثمر بنشیند که اگر این زمان را به تأخیر سه ماهه پرداخت بهای خرید تضمینی اضافه کنیم، خواب سرمایه آنان به 9 ماه می‌رسد. این خواب سرمایه در حالی است که بیشتر کشاورزان در پرداخت مطالبات به بانک کشاورزی و بسیاری دیگر دچار مشکل هستند و مجبور به پرداخت دیرکرد و سود بالا به این بانک هستند.

این گندمکار نمونه خواستار هماهنگی دولت با بانک کشاورزی در دریافت مطالبات از کشاورزان شد و ادامه داد: اگر دولت در پرداخت بهای خرید تضمینی به کشاورزان و تأمین منابع مالی آن مشکل دارد باید هماهنگی‌های لازم را با ارگان‌های ذی ربط ازجمله بانک کشاورزی انجام دهد تا در این میان کشاورزان به دلیل دیرکرد پرداخت سود بالا دچار سختی و زیان در تولید نشوند.

نصیری با بیان اینکه نحوه پرداخت تسهیلات به کشاورزان بسیار سختگیرانه است، بیان کرد: میزان سود سپرده‌ای بانکی 20 درصد است که اگر سود 14 تا 16 درصد تسهیلات پرداختی به کشاورزان را از این سود کم کنیم، برای خواب 9 ماهه سرمایه کشاورز سودی معادل شش تا چهار درصد باقی می‌ماند، از نظر شما آیا این سود برای زحمات یک‌ساله کشاورز منطقی است؟ آیا این روند سختگیرانه پرداخت تسهیلات، دریافت سودهای بالای تسهیلات و بهای خرید تضمینی نباید انگیزه کشاورزان برای تولید را کاهش دهد؟

تکذیب تأخیر در پرداخت

عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با رد ادعای تأخیر سه ماه در پرداخت مطالبات گندمکاران، اظهار کرد: گندم‌هایی که در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر خریداری و به انبار منتقل شدند، بهای آنها در یک فاصله زمانی 10 تا 12 روزه به کشاورزان پرداخت شد.

وی عنوان کرد: تقریباً از مرداد به بعد بود که دولت دچار کمبود منابع مالی در پرداخت شد و این تأخیر در پرداخت بیشتر مربوط به مناطق سردسیر می‌شد، اما در مجموع هیچگاه تأخیر در پرداخت به سه ماه نرسید.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که وقتی قیمت نهاده‌ها مطابق با نرخ تورم افزیش یافته، چرا در تعیین قیمت خرید تضمینی به نرخ تورم توجه نشده است، یادآور شد: این انتقاد قابل پذیرش است و به‌نظر ما نیز قیمت تعیین‌شده عدد پایینی است. قیمت خرید تضمینی گندم حداقل باید پنج تا شش درصد از نرخی که هم‌اکنون تعیین شده (یک‌هزار و 300 تومان) بالاتر باشد و حدود یک‌هزار و 1470 تومان تعیین شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایانا که آیا فکر نمی‌کنید این شرایط باعث افت تولید و از دست رفتن خوداتکایی گندم بشود، اضافه کرد: خیر این اتفاق نخواهد افتاد و بر اساس برنامه‌های انجام شده حتی ما شاهد رشد تولید هم خواهیم بود، زیرا این دستاورد درحالی اتفاق افتاد که ما کاهش سطح زیر کشت داشته‌ایم و این کاهش سطح زیر کشت و افزایش بهره‌وری ادامه خواهد داشت./

G-951004-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید