Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای عالی جنگل گفت:

استفاده از کارگزاران جدید و تشکل‌ها برای حفاظت جنگل/ جنگل تأمین‌کننده آب است/ 15 طرح تمدید قرار داد نشد

رئیس شورای عالی جنگل از تغییر رویکردهای مدیریتی در جنگل خبر داد و گفت: برای دستیابی به این اهداف از کارگزاران جدید و تشکل‌های مردم نهاد استفاده خواهیم کرد.

استفاده از کارگزاران جدید و تشکل‌ها برای حفاظت جنگل/ جنگل تأمین‌کننده آب است/ 15 طرح تمدید قرار داد نشد

رئیس شورای عالی جنگل از تغییر رویکردهای مدیریتی در جنگل خبر داد و گفت: برای دستیابی به این اهداف از کارگزاران جدید و تشکل‌های مردم نهاد استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، ناصر مقدسی در نشست خبری "نحوه اجرایی ساختن طرح استراحت جنگل" که امروز در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، تنفس جنگل را یک اقدام کلان راهبردی برای امنیت و حیات ایران دانست.

وی افزود: نیت ما از نجات جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک گام استراتژیک مشخص است. در سه سال اخیر بیشترین تبادل اندیشه را با صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم.

رئیس شورای عالی جنگل بیان کرد: بر اساس پیشینه 50 سال تجربه مدیریت در جنگل‌های شمال و دو تا سه سال کار با نهادهای علمی و اساتید، ما به این نقطه رسیدیم که باید تحولی عظیم در شیوه مدیریت جنگل صورت گیرد.

مقدسی با اشاره به اینکه در رویکرد جدید بهره‌برداری تجاری و صنعتی از تمام سطوح جنگل‌های شمال طی 10 سال متوقف می‌ شود، بر عدم رهاسازی جنگل در طی این مدت تأکید کرد.

به گفته وی، فقدان مدیریت و طراحی حتی برای یک وجب از خاک جنگل توسط مدیران سازمان جنگل‌ها تأیید نمی‌شود؛ زیرا این مسئله مشکل‌آفرین خواهد بود.

مقدسی ادامه داد: تمام دو میلیون هکتار سطح جنگل‌های شمال کشور تحت حفاظت قرار خواهد گرفت و با مجریان دارای سلامت و صلاحیات قراردادهای حفاظتی منعقد خواهد شد.

وی عنوان کرد: در دوره جدید فعالیت‌ها از کارگزاران جدید و تشکل‌ها برای مدیریت پایدار استفاده می‌کنیم. در خلال این همکاری‌ها، سنگ بنای مدیریت جدید جنگل را می‌گذاریم. اعتقاد داریم 10 سال برای جنگل زمان طولانی نیست و در طی این مدت کوتاه، باید برای مدیریت پایدارو آمایش جنگل برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

رئیس شورای عالی جنگل تأکید کرد: پس از اتمام 10 سال و انجام مطالعات، بخش‌هایی از جنگل مطلقاً حفاظتی می‌شود درباره سایر کاربری‌ها نیز بر اساس مطالعات انجام شده، تصمیم‌گیری خواهد شد.

مقدسی درباره اینکه چگونه جلوی قاچاق چوب با قطع بهره‌برداری از جنگل گرفته می‌شود، به ضعف یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این مسئله بارها توسط ریاست سازمان جنگل‌ها اعلام شده که برای هر 65 هزار هکتار عرصه طبیعی یک نیروی حفاظتی داریم. وقتی رژیم حقوقی مالکیتی در کشوری دولتی است، میل به تصرف و تجاوز هم افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در اروپا جنگل خصوصی است، اما گارد جنگل یکی از مقتدرترین نهادهایی است که اجازه نمی‌دهد افراد حتی در جنگل‌های خصوصی از قوانین تخطی کنند.

مقدسی گفت: به کرات درباره توانمندسازی یگان حفاظت مسائلی مطرح شده، اما به آن جامه عمل پوشانده نشده است. باید استانداردها و تجهیزات مورد نیاز یگان حفاظت را تأمین کنیم. سازمان باید قد و قواره این وظیفه مهم را پیدا کند. باید برای حاکمیت جا بیفتد که منابع طبیعی ثروت عمومی است و ضروری است که برای نسل آینده حفظ شود.

وی درباره از دست رفتن مشاغل با اجرای طرح تنفس به ویژه در صنایع چوب افزود: در الگوی مدل آینده ما، صنایع بزرگ در کنار جنگل‌های هیرکانی هیچ جایگاهی ندارند. استقرار صنایع بزرگ برای جنگل‌های کوچک شمال که در هندسه خشک ایران یک کمان ابروی باریک است، منطقی نبوده و کسی حق ندارد جنگل‌های شمال را از سرزمین ایران منفک کند.

رئیس شورای عالی جنگل بیان کرد: استقرار صنایع بزرگ در جنگل‌های هیرکانی درست نیست. ما هرگز برای صنایع بزرگ نمی‌توانیم ماهانه 300 هزار متر مکعب چوب تامین کنیم. جنگل طبیعی کارکرد حیاتی برای ما دارد. تأمین آب کلانشهری مثل تهران، دامنه جنوبی و شمالی البرز را به عهده دارد.

مقدسی ادامه داد: به‌موجب اعداد رسمی میزان چوب جنگل‌های شمال فقط 10 درصد نیاز صنایع را تأمین می‌کند. اگرچه به قاچاق اذعان داریم و آن را یک نقیصه می‌دانیم، اما بیش از 80 درصد منابع سلولزی کارخانه‌های شمال از طریق واردات یا سایر منابع تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: بنابراین در آینده جایی برای صنایع بزرگ در هیرکان نمی‌بینیم. توسعه صنایع کوچک یا کارگاه‌های کوچک برای اشغال‌زایی جوامع محلی در دستور کار ما خواهد بود. با زراعت چوب و گونه‌های سریع‌الرشد کارگاه‌های کوچک تداوم خواهند یافت. استقرار صنایع بزرگ متناسب با شرایط جنگل‌های ایران نیست. به همین خاطر در دهه‌های اخیر در موافقت اصولی صنایع نوشته شده که منابع اولیه کارخانه از واردات باید تأمین شود.


عقد قرارداد حفاظتی برای 140 هزار هکتار جنگل

رئیس شورای عالی جنگل با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن ابلاغیه 10 ماده‌ای وزیر جهاد کشاورزی، یادآور شد: 15 فقره طرح با اتمام مدت قرارداد، تمدید نشد. در حال حاضر عقد قرارداد حفاظت و فعالیت فنی اجتناب‌ناپذیر در دستور کار سازمان جنگل‌ها است. قرارداد بهره‌برداری از 140 هزار هکتار از جنگل‌های شمال تمام شده و باید قرارداد فعالیت‌های حفاظتی و اجتناب‌ناپذیر برای آنها منعقد شود.

مقدسی تاکید کرد: اعتبارات و منابعی که برای جنگل می‌گذاریم سرمایه است و منبعی که این همه فایده‌رسانی می‌کند باید حفظ شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که جلسه امروز پیامی برای کمیسیون تلفیق مجلس باشد و منجر به این شود که نمایندگان مردم در زمان بررسی قوانین مرتبط با جنگل، تصمیم تحول‌آمیز برای نجات جنگل بگیرند./

L-951005-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید