Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

پنبه وارداتی 400 تا 600 تومان گران‌تر از پنبه داخلی/ دلایل بی‌رغبتی کشاورزان به کشت پنبه

در حال حاضر صنایع نساجی هر کیلوگرم پنبه داخلی را هفت‌هزار تا هفت‌هزار 200 تومان می‌خرند، این درحالی است که قیمت پنبه وارداتی حداقل هفت‌هزار و 600 تومان است.

پنبه وارداتی 400 تا 600 تومان گران‌تر از پنبه داخلی/ دلایل بی‌رغبتی کشاورزان به کشت پنبه


در حال حاضر صنایع نساجی هر کیلوگرم پنبه داخلی را هفت‌هزار تا هفت‌هزار 200 تومان می‌خرند، این درحالی است که قیمت پنبه وارداتی حداقل هفت‌هزار و 600 تومان است.

مدیرعامل صندوق پنبه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه نیاز صنایع نساجی کشور 100 هزار تن است، گفت: 40 هزار تن از این نیاز در داخل کشور تولید و 60 هزار تن آن از طریق واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تأمین می‌شود.

محمدحسین کاویانی با تأکید بر کیفیت بالای پنبه تولیدی کشور، افزود: در سال‌های نه‌چندان دور، پنبه ایران به بیش از 20 کشور جهان صادر می‌شد، اما امروز با کاهش سطح زیر کشت این محصول، صنایع نساجی برای تامین نیاز خود مجبور به واردات پنبه هستند.

وی بذر نامرغوب و هزینه بالای برداشت را از دلایل اصلی بی‌رغبتی کشاورزان به کشت پنبه دانست و بیان کرد: این عوامل باعث شده است که پنبه در مقایسه با سایر محصولات از صرفه اقتصادی پایین‌تری برخودار باشد.

کاویانی ادامه داد: کشت رقم‌های پنبه‌ای که در حال حاضر در اختیار کشاورزان است حداقل هشت ماه از سال زمین را اشغال می‌کند و فقط برداشت آنها دو تا سه ماه زمان می‌برد، زیرا محصول یکدست نبوده و به تدریج آماده برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: زمان برداشت پنبه مصادف با زمستان است که این امر باعث سختی کار برای کارگران و افزایش دستمز می‌شود که در نهایت قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه برداشت سنتی و با دست پنبه باعث ریزش این محصول و کاهش تولید می‌شود، یادآور شد: به‌دلیل گرانی ماشین‌آلات برداشت پنبه، امکان دسترسی همه کشاورزان به این ماشین‌آلات وجود ندارد.

کاویانی خواستار توزیع بذر باکیفیت و تأمین ادوات برداشت پنبه با قیمت مناسب برای کشاورزان شد و تأکید کرد: تأمین بذور باکیفیت و اصلاح‌شده که رشد یکدست داشته باشند و پرداخت یارانه‌های برای خرید ماشین‌آلات برداشت می‌تواند عملکرد پنبه کشور را در واحد سطح تا بیش از دو برابر افزایش دهد.

وی بر استفاده از پنبه در تناوب کشت تأکید کرد و اظهار داشت: در توسعه و خودکفایی کشت گندم علاوه بر استفاده از کلزا باید به کشت پنبه نیز توجه شود؛ زیرا دانه پنبه هم مانند کلزا در صنایع روغن‌کشی استفاده شده و تناوب آن با گندم باعث کاهش آفات و بیماری‌ها در گندم می‌شود، ضمن اینکه ریشه‌های پنبه در عمق بیشتری از ریشه‌های گندم قرار می‌گیرد که زمینه‌های احیاء خاک را فراهم می‌سازد.

کاویانی در پایان اضافه کرد: امسال حدود ۶۶ هزار هکتار از مزارع کشور زیر کشت پنبه رفت و به‌نظر می‌رسد میزان تولید پنبه وش در سال جاری به ۱۵۰ هزار تن و پنبه محلوج استحصلال شده از آن به حدود ۴۰ هزار تن برسد./

G-951006-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید