Iranian Agriculture News Agency

با رأی اعتماد پارلمان لبنان به دولت جدید سعد حریری؛

غازی زعیر، وزیر کشاورزی لبنان شد/ وزیر سابق، مخالف واردات محصولات کشاورزی از سوریه بود

پارلمان لبنان با 87 رأی مثبت به دولت جدید این کشور به ریاست "سعد حریری" رأی اعتماد داد.

غازی زعیر، وزیر کشاورزی لبنان شد/ وزیر سابق، مخالف واردات محصولات کشاورزی از سوریه بود


پارلمان لبنان با 87 رأی مثبت به دولت جدید این کشور به ریاست "سعد حریری" رأی اعتماد داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در دولت سعد حریری، غسان حاصبانی وزیر بهداشت، مروان حماده وزیر آموزش و پرورش، طلال ارسلان وزیر مهاجرت، غازی زعیر وزیر کشاورزی، میشل فرعون وزیر مشاور دولت، علی قانصو وزیر مشاور دولت، علی حسن‌خلیل وزیر دارایی، محمد فنیش وزیر جوانان و ورزش، جان اوگاسبیان وزیر مشاور دولت و یعقوب الصراف وزیر دفاع هستند.

همچنین جبران باسیل وزیر امور خارجه و نهاد المشنوق وزیر کشور کنونی لبنان در سمت خود ابقا شده‌اند.

در همین حال حسین الحاج حسن وزیر صنعت، سلیم جریصاتی وزیر دادگستری، محمد کباره وزیر کار، ایمن شقیر وزیر مشاور دولت، جمال الجراح وزیر ارتباطات، طلال المرعبی وزیر مشاور دولت، غطاس خوری وزیر فرهنگ، بیار رفول وزیر مشاور دولت، نقولا توینی وزیر مشاور دولت، بیار بوعاصی وزیر امور اجتماعی، طارق‌الخطیب وزیر محیط زیست، سزار ابوخلیل وزیر انرژی و آب، رائد الخوری وزیر اقتصاد و بازرگانی، عنایه عزالدین وزیر مشاور دولت و اوادیس کادنیان وزیر گردشگری لبنان شدند.

به گزارش ایانا، اگرچه لبنان از لحاظ فعالیت‌های کشاورزی (از لحاظ فراهم بودن آب و حاصلخیزی خاک) دارای وضعیت مناسبی است، اما بخش کشاورزی بزرگی ندارد. بخش کشاورزی تنها با جذب ۱۲ درصد نیروی کار کم‌اهمیت‌ترین بخش اقتصادی لبنان است و تنها ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود که آن را در پایین‌ترین رده در میان بخش‌های اقتصادی دیگر قرار می‌دهد.

البته پیش از این، "اکرم شهیب" وزیر کشاورزی سابق لبنان در آغاز تابستان جاری با اتخاذ تصمیمی ناگهانی که "سیاسی" ارزیابی شد، دستور داد تا جلوی واردات محصولات کشاورزی سوریه به لبنان گرفته شود. اتفاقی که از سوی دمشق بی‌پاسخ نماند و در واکنشی سریع هشدار داد که اگر بیروت این تصمیم را لغو نکند، با پاسخی مناسب و شدید تلافی خواهد کرد.

تا آنجا که روزنامه لبنانی السفیر در این باره نوشت "ابرهای بحرانی جدید در آسمان روابط لبنان و سوریه پدیدار شده است که بی‌ارتباط با پیچیدگی‌های موجود در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور و صف‌بندی‌های داخلی لبنان بین طرفداران "بشار الاسد" رئیس جمهوری سوریه و دشمنان او نیست."

اکرم شهیب، وزیر کشاورزی سابق لبنان از نزدیکان "ولید جنبلاط" رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان بود. جنبلاط از سرسخت‌ترین دشمنان لبنانی رئیس جمهوری سوریه است که از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه مانند جبهه النصره به‌عنوان انقلابی یاد می‌کند.

وزیر کشاورزی لبنان علت مخالفت ناگهانی خود با ادامه واردات میوه و سبزیجات سوریه به لبنان را که واکنش‌های منفی زیادی در پی داشته، حمایت از کشاورزان لبنانی و محصولات تولیدی آنها اعلام کرده است.

السفیر روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه این تصمیم شهیب را در چارچوب جنگ همه‌جانبه علیه سوریه تلقی کرده بود و احتمال داد دمشق اقدام های تلافی جویانه خود را شروع کند و در نتیجه باید منتظر بدتر شدن روابط بین دو کشور بود.

البته اکرم شهیب زیر بار سیاسی بودن این تصمیمش نرفت و تأکید کرد این اقدام فقط برای حمایت از کشاورزان لبنانی و محصولات تولیدی آنها به‌ویژه در ماه رمضان اتخاذ شده است.

او مقابله به مثل سوریه و جلوگیری از ورود محصولات لبنان به این کشور را بی‌تأثیر دانست و دلیل آن را هم این دانست که بیشتر تولیدات کشاورزی لبنان به استثنای موز و مرکبات از طریق دریا صادر می‌شود.

در آن هنگام السفیر به نقل از منابع سوری نوشت: مقامات سوریه بر خلاف قوانین و بدون دریافت عوارض گمرکی، اجازه دادند موزهای تولیدی لبنان از طریق سوریه به اکوادور صادر شود و درست در پایان مهلت زمانی این توافق، وزیر کشاورزی لبنان تصمیم گرفت مانع از ورود محصولات کشاورزی سوریه به لبنان شود، آیا این مزد همکاری سوریه است؟

منابع سوری خاطرنشان کرده‌اند، "تصمیم اکرم شهیب که بیش از همه به مصرف‌کنندگان لبنانی ضرر خواهد زد، ناشی از کینه‌های شخصی و رفتاری خصمانه و فاقد هرگونه معیار اخلاقی و اقتصادی است."

حال با توجه به استقرار دولت جدید و تحولات تازه در سوریه موضع جدید لبنان، دست کم این پرسش برای بهره‌برداران بخش کشاورزی دو کشور ایجاد می‌شود که درباره تصمیم‌هایی مشابه آنچه اکرم شهیب می‌گرفت چه خواهد بود!؟/

S-951008-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید