Iranian Agriculture News Agency

با موافقت نمایندگان

ضریب حفاظت جنگل‌ها در طول برنامه ششم 10 درصد افزایش می‌یابد/ پسماندهای رها شده در جنگل ساماندهی می‌شوند

نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مکلف به ارتقای ۱۰ درصدی ضریب حفاظت از جنگل‌ها به صورت سالیانه کردند.

ضریب حفاظت جنگل‌ها در طول برنامه ششم 10 درصد افزایش می‌یابد/ پسماندهای رها شده در جنگل ساماندهی می‌شوند

نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مکلف به ارتقای ۱۰ درصدی ضریب حفاظت از جنگل‌ها به صورت سالیانه کردند.
به گزارش ایانا از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات برنامه ششم توسعه کل کشور، با 6 بند از ماده 48 این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن دولت ضمن احیای 850 هزار هکتار از جنگل‌های کشور طی برنامه ششم توسعه مکلف به ارتقای 10 درصدی ضریب حفاظت از جنگل‌ها به صورت سالیانه شد .

طبق ماده 48 این لایحه، دولت موظف است جهت حفاظت از محیط‌زیست اقدامات زیر را انجام دهد :

در بند "ی" این ماده آمده است: احیاء، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها درسطح هشتصد و پانزده هزارهکتار از جنگل‌های کشور باید پیگیری شود. همچنین بر اساس بند "س" این ماده؛ عملیات آبخیزداری و حفاظت از خاک و آبخوان حداقل درسطح 10 ‌‌میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی اجرا خواهد شد.

در بند "ع" ماده 48 دولت مکلف می‌شود در طول برنامه ششم توسعه عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران را در سطح یک میلیون و 140 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی پیگیری کند. همچنین بر اساس بند "ف" این ماده تهیه نقشه‌های حدنگاری(کاداستر) منابع‌طبیعی و اراضی کشاورزی حداقل درسطح یکصد و سی و دو میلیون هکتار در طول برنامه ششم در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار می‌گیرد.

در بند ص این ماده آمده است: ارتقاء پوشش 100 درصدی حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و اراضی ملی و دولتی و مناطق چهارگانه زیست‌محیطی با مشارکت جوامع محلی انجام پذیرد و ضریب حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور به‌منظور پایداری جنگل‌ها و همچنین تعادل‌بخشی دام و مرتع سالانه حداقل 10 درصد ارتقاء یابد.

بر اساس بند "ق" این ماده؛ رفع تداخل موضوع ماده(54) قانون رفع موانع تولید و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت ماه سال 1394 سالانه حداقل 10 درصد در تمام موارد، از جمله اراضی که در خصوص آنها حکم قضایی صادر شده است .


مدیریت حداقل ۲۰ درصد از حجم پسماندهای موجود با روش مناسب

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی ماده 48 لایحه برنامه ششم توسعه، با مدیریت سالانه حداقل ۲۰ درصد از حجم پسماندهای موجود با روش‌های مناسب موافقت کردند .

در بند "ز" ماده 48 دولت مکلف است بر اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماند به‌ویژه در سواحل دریاها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌های حاشیه تالاب‌ها و مدیریت سالانه حداقل بیست درصد از حجم پسماندهای موجود با روش‌های مناسب نظارت کند. بر اساس تبصره این بند در محدوده و حریم شهرها، سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف است بر اقدامات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این خصوص نظارت کند .

در بند "ح" تأکید شده‌است: طراحی و اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌ تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری دستگاههای اجرائی، نظامی(در زمان صلح) و انتظامی پیگیری شود. همچنین نمایندگان در بند "ط" عنوان کردند: اجرای تأسیسات جمع‌آوری، تصفیه، بازچرخانی و مدیریت پساب و فاضلاب در شهرک‌های صنعتی واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و سایر واحدهایی که فاضلاب با آلایندگی بیش از حدمجاز از استانداردهای ملی تولید می‌نمایند .

بر اساس تبصره این بند دولت مجاز است ازطریق تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نسبت به اجرای سیاست جمع‌آوری، تصفیه، بازچرخانی و مدیریت پساب و فاضلاب در واحدهای تولیدی-صنعتی، خدماتی و سایر واحدهایی که فاضلاب با آلایندگی بیش از حد مجاز از استانداردهای ملی را تولید می کنند، اقدام کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید