Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با ایانا:

تولیدکنندگان دام بزرگ کارت ویژه می‌گیرند/ حضور 450 تأمین‌کننده بزرگ دام سبک در کشور/ چوبدار و قصاب، عامل گرانی گوشت قرمز

نماینده بخش تأمین‌کنندگان دام کشور، عاملان اصلی گرانی گوشت قرمز در بازار را معرفی کرد.

تولیدکنندگان دام بزرگ کارت ویژه می‌گیرند/ حضور 450 تأمین‌کننده بزرگ دام سبک در کشور/ چوبدار و قصاب، عامل گرانی گوشت قرمز


نماینده بخش تأمین‌کنندگان دام کشور، عاملان اصلی گرانی گوشت قرمز در بازار را معرفی کرد.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در دام سبک، چوبدار و در دام سنگین، قصاب‌ها با بازار بازی می‌کنند و همین‌ها عامل اصلی گرانی گوشت هستند.

منصور پوریان با اشاره به اینکه قیمت عرضه دام در دامداری، بسیار ارزان‌تر از آن چیزی است که در بازار گوشت دیده می‌شود، افزود: اکنون دامدارها بر اساس نرخ مصوب هماهنگ شده با وزارت جهاد کشاورزی، دام زنده را به فروش می‌رسانند و از این بابت، هیچ اتهامی متوجه آنها نیست.

به گفته وی، قیمت دام سبک وقتی به دست چوبدار می‌افتد، با رشدی سرسام‌آور روبه‌رو شده و تمام محاسبه‌ها را به هم می‌ریزد. به‌طوری‌که آنها میش را با نرخ 10 هزار تومان در هر کیلوگرم، از دامدار خریده و با نرخ 14 هزار و 500 تومان به کشتارگاه می‌فروشند. بره نیز که در دامداری، بین 12 تا 13 هزار تومان قیمت دارد، در دست چوبدار به 17 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. بنابراین اختلاف فاحش قیمتی از همین قسمت‌ها آغاز می‌شود.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور بیان کرد: اما در دام سنگین که چوبدار جایگاهی ندارد، قصاب‌ها مانور بیشتری روی لاشه داده و نرخ آن را از 12 تا 12 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم گوساله زنده به نرخی می‌رسانند که اکنون در قصابی‌ها شاهد آن هستیم و هیچ نظارتی هم بر نحوه عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد. البته این گروه، در افزایش نرخ گوشت گوسفندی نیز سهم دارند. حال وقتی تولیدکنندگان بر نرخ تعیین شده پایبند بوده و سود چندانی هم نمی‌برند، چرا باید بخش‌های غیرتولیدی بازار، با سودهای کلان، جیب مردم را به ناحق خالی کرده و سلامت آنها را به واسطه کاهش مصرف مواد پروتئینی به خطر بیندازند؟

پوریان ادامه داد: اکنون 450 واحد بزرگ دام سبک در کشور فعال هستند که هر کدام، توانایی عرضه دوهزار گوسفند در هر هفته را دارند؛ بنابراین نگرانی از بابت تأمین دام وجود ندارد؛ آن هم در شرایطی که آمار بره‌های تازه متولدشده به بیش از 13 میلیون رأس می‌رسد.

وی در پایان ساماندهی چوبداران و حذف واسطه‌های بی‌مورد از بازار گوشت را ضروری دانست و تأکید کرد: اکنون در حال ساماندهی تولیدکنندگان بزرگ دام هستیم. به این ترتیب که برای هرکدام از آنها کارت ویژه‌ای صادر می‌شود که نرخ فروش دام بر اساس قیمت مصوب و با هماهنگی شورای تأمین‌کنندگان باشد. البته اصرار بر این است که چوبدارها نیز چنین کارتی دریافت کرده و تحت مدیریت شورا با قیمت‌های معقول، فعالیت کنند./

V-951013-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید