Iranian Agriculture News Agency

گزارش فائو از پیامدهای مکانیزاسیون کشاورزی پایدار

افزایش سود با عملیات بعد از برداشت در مزرعه/ نگهداری ماشین‌ها باعث بیشترین بازگشت سرمایه در بلندمدت است

مکانیزاسیون همواره نقش مهمی در عملیات پس از تولید بازی می‌کند عملیاتی مثل، جداکردن قلاف محصولاتی مانند لوبیا، آسیاب کردن، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، انبارکردن و بازاریابی.

افزایش سود با عملیات بعد از برداشت در مزرعه/ نگهداری ماشین‌ها باعث بیشترین بازگشت سرمایه در بلندمدت است


مکانیزاسیون همواره نقش مهمی در عملیات پس از تولید بازی می‌کند عملیاتی مثل، جداکردن قلاف محصولاتی مانند لوبیا، آسیاب کردن، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، انبارکردن و بازاریابی.

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو، مکانیزاسیون پایدار در عملیات پس از تولید از طریق استفاده کارآمدتر از نیروی کار، زمان‌بندی دقیق و عملیات در مزرعه و خارج از مزرعه در سیستم‌های با بهره‌وری بالا نقش دارد.

در سال‌های اخیر ما شاهد تحولاتی بسیار عالی در طراحی ماشین‌های کشاورزی برای عملیات پس از تولید بودیم، به‌روزترین علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت این ماشین‌ها به کار برده شده است.

این تحولات باعث بهبود ظرفیت، دقت، اطمینان، بازده انرژی و استفاده آسان‌تر از تجهیزات و ماشین‌ها شده است. چنین ماشین‌هایی در حوزه کاشت، کارآمدی عملیات و کیفیت محصول نهایی برگ برنده‌ بازیگران زنجیره ارزش‌اند. در زیر مثال‌هایی از استفاده از مکانیزاسیون در عملیات پس از تولید ارائه می‌شود:


عملیات خرمن‌کوبی و آسیاب کردن

استفاده از ماشین‌های اتوماتیک در عملیات پس از برداشت مانند خرمن‌کوبی، پوست‌کندن و آسیاب کردن مرسوم شده است. عملیات خرمن‌کوبی محصولاتی مانند برنج و ذرت به‌تدریج دارد مکانیزه می‌شود. استفاده از این ماشین‌ها بازده کار را بالا برده است و بنابراین باید همگان به استفاده از آن‌ها تشویق شوند.

در آفریقای سیاه، هم در نواحی روستایی و هم درنواحی شهری، استفاده از ماشین پوست‌کن مانند پوست‌کن با غلتک پلاستیکی در عملیات فرآوری برنج و ذرت مرسوم است. بازدهی این دستگاه‌ها در مقایسه با روش بسیار دشوار سنتی استفاده از هاون خیلی زیاد است.

استفاده از ماشین‌های آسیاب با ابعاد متوسط و بزرگ برای تولید آرد غلات بسته‌بندی‌شده در آفریقا فراگیر شده است. ماشین‌هایی با ظرفیت‌های مختلف برای تامین نیاز آسیاب‌‌های دانه در مناطق شهری و نیمه شهری به تهیه‌کنندگان معرفی شده است. در مناطق روستایی آفریقا از آسیاب چکشی برای آسیاب‌ و تهیه آرد ذرت و گندم استفاده می‌شود.‌ این ماشین‌ها برای کار کوچک‌مقیاس مناطق روستایی مناسب است و با استقبال زیادی در آفریقای سیاه روبه‌رو شده است.

امکان انجام دیگر عملیات مانند تمیز کردن، جداکردن هسته، دسته‌بندی کردن و بسته‌بندی هم با تجهیزات ماشینی وجود دارد.


خشک کردن

خشک کردن عملیات دیگری است که استفاده از ماشین‌آلات در آن مفید است. خشک کردن محصول از عملیات مهم آماده‌سازی غذا پس از تولید است که می‌تواند ازبین‌رفتن محصول بعد از برداشت را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد.

انواع مختلفی از خشک‌کن‌ها برای عملیات خشک کردن در مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد. این خشک‌کن‌ها می‌توانند رطوبت محصولات را پیش از انبارکردن، تا سطح بهینه آن کاهش دهند. برای مثال، خشک کردن محصولات باغی مانند میوه و سبزیجات با استفاده از خشک‌کن خورشیدی به افزایش طول عمر مفید محصول کمک چشم‌گیری می‌کند.


فرآوری ریشه‌ها و غده‌ها

از ماشین‌های فرآوری پس از برداشت به‌طور گسترده‌ای برای فرآوری ریشه‌ها و غده‌ها مانند سیب‌زمینی شیرین استفاده می‌شود. عملیات پس از برداشت شامل این موارد است: ورقه کردن، رنده کردن و له کردن.

ماشین‌های فرآوری ریشه‌ها و غده‌ها هم در ابعاد مختلف مناسب برای عملیات کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارند. بسته به ابعاد عملیات و منبع انرژی در دسترس، این ماشین‌ها با نیروی دستی یا با استفاده از موتورهای دیزلی یا بنزینی یا برقی کار می‌کنند.


حمل‌ونقل

نبود حمل‌ونقل به عنوان یکی از موانع بسیار مهم دسترسی کشاورزان خرد به بازار، باعث ایجاد نیاز بیشتر به درآمد می‌شود. حمل‌ونقل محصولات از مزرعه به خانه و از آن جا به بازار به وسایل حمل‌ونقل در دسترس بستگی دارد؛ وسایلی مانند: گاری‌هایی که حیوانات آن را می‌کشند، گاری‌هایی که به ماشین‌های چهارچرخ متصل می‌شوند یا تراکتورهای تک‌محور و کامیون‌ها. ظرفیت‌سازی در راستای آموزش ساخت تجهیزات حمل‌ونقل مانند گاری‌ها و استفاده مناسب از تجهیزات حمل‌ونقل بسیار مهم است.


سرویس‌های خدماتی سیار

سرعت تدارک خدمات سیار مکانیزاسیون پس از برداشت در طول عملیات پس از تولید افزایش یافته است و بنابراین کارآفرینان برای انجام عملیاتی مثل خرمن‌کوبی برنج و پوست‌کندن ذرت برای کشاورزان سرویس‌های خدماتی سیار پس از برداشت تامین می‌کنند.

آن‌ها برای انجام این کار ماشین‌های مکانیزه خود مانند پوست‌کن ذرت را روی چهارچرخه‌ها یا تراکتورهای تک‌محور یا کامیون‌های کوچک سوار می‌کنند و پیرامون مزرعه حرکت می‌کنند تا به کشاورزان خدمات‌رسانی کنند. این کار باعث می‌شود تا کشاورزان هزینه اضافی حمل محصول به جایی که ماشین هست و برگرداندن محصول فرآوری‌شده را تحمل نکنند و در نتیجه درآمدشان افزایش می‌یابد.


تعمیر و نگهداری

اطمینان از نگهداری درست از ماشین‌هایی که در عملیات پس از تولید استفاده می‌شوند، در طول عمر عملیاتی‌شان، بسیار مهم است. نیاز مهم دیگر این است که ماشین‌ها و تجهیزات باید در سطح بهینه امنیت و کارآمدی کار کنند و در هر زمانی که به آن‌ها نیاز است در دسترس باشند.

علاوه بر این اگر تمام پارامترهای کارکردن و نگهداری که تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند رعایت شود، ماشین‌هایی که از آن‌ها خوب نگهداری شده است کارکرد رضایت‌بخشی خواهند داشت. این کار به این موارد کمک می‌کند: افزایش عمر استفاده از ماشین، اطمینان از در دسترس بودن و آمادگی آن، اطمینان از امنیت عملیات و کسانی که با ماشین کار می‌کنند و به‌دست آوردن بیشترین بازگشت سرمایه در بلندمدت./


ترجمه: صبا نائلی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید