Iranian Agriculture News Agency

با مشارکت مردم شازند و خنداب انجام شد:

بازگشت جریان آب رودخانه قره‌سو در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با مشارکت مردم شازند و خنداب در سال آبی جاری، رودخانه قره‌سو در بستر خود جاری شده و به سد ساوه رسید.

بازگشت جریان آب رودخانه قره‌سو در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با مشارکت مردم شازند و خنداب در سال آبی جاری، رودخانه قره‌سو در بستر خود جاری شده و به سد ساوه رسید .

به گزارش ایانا به نقل از پاون، عزت اله آمره‌ای در جلسه مشترک شورای مدیران معاونت حفاظت و کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با اشاره به اهمیت و جایگاه مشارکت مسئولان ارشد استانی در تعادل بخشی منابع آب گفت: آگاه سازی مسئولان ابزار مهمی در استفاده بهینه از منابع آبی بوده که این مهم با برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد در استان مرکزی به ثمر رسیده‌است .

وی افزود: با توجه به اینکه آب یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعهٔ پایدار در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود، تنش و بحران‌های آبی در کشور می‌تواند تأثیر مخربی بر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد. لذا لازم است مسئولان دولتی، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌های مختلف، برنامه‌هایی را تدوین کنند که میزان مصرف آب جامعه را به سمت متعادل هدایت کنند؛ چرا که مسئولان دولتی در صورت دارا بودن بینشی واقع بینانه و پایدار در رابطه با منابع آب، خود سفیرانی بر اجرای طرح‌های تعادل بخشی و نجات منابع طبیعی و آب خواهند بود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بابیان اینکه استفاده بهینه از آب یکی از ضروریات جامعه است ادامه داد: تغییر در نوع نگرش کشاورزان و ورود به کشاورزی نوین نیازمند فرهنگ سازی است و باید با مدیریت وهمکاری خوب کشاورزان، برداشت آب در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم .

وی با ابراز رضایت از همکاری مردم با متولیان بخش آب، افزود: از جمله اقداماتی که در این زمینه با مشارکت کشاورزان انجام شده نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی بوده‌است .

آمره‌ای بیان کرد: طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی و تعطیلی چاه‌های مختص به پرورش ماهی بسیار راهکار خوبی برای تقویت آب سفره‌های زیرزمینی است که در استان مرکزی و با مشارکت بهره‌برداران در سال جاری نیز اجرایی شد .

از طرف دیگر امسال نیز همچون سال گذشته با همکاری مردم و مسئولان شهرستان‌های حوزه رودخانه قره چای همچون شازند و خنداب همه بندهای انحرافی و سردهنه‌های مسیر رودخانهٔ قره چای در فصل غیر زراعی بازگشایی شد که این امر سبب جاری شدن آب رودخانه و رسیدن به سد ساوه، تغذیه مناسب سفره‌های آب زیرزمینی و ذخیره آب جهت فصول زراعی و احیاء اکوسیستم رودخانه شد .

وی ادامه داد: این امر نشان از پیگیری و توان این شرکت در مدیریت منابع آب سطحی و تعامل سازنده با مردم و مسئولین دارد چرا که عدم نظارت و مدیریت صحیح و بهره برداری بی رویه توسط انسان‌ها عامل اصلی نابودی رودخانه قره چای است و این اتفاق نشان داد با اطلاع رسانی عمومی و آگاه‌سازی، مشارکت مردم افزایش می‌یابد و آنان در حفاظت و نگهداری منابع آب همراه و همسو خواهند شد .

آمره‌ای لازمه اجرای کامل طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را همکاری تمام دستگاه‌ها و مردم دانست و افزود: در واقع بحران کم آبی باید دغدغه همه مردم و مسئولان باشد تا با همکاری یکدیگر بتوانیم منابع آب زیرزمینی را حفظ کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید