Iranian Agriculture News Agency

اعلام پایان "کمپین یادگاری تو به زمین"

درسی که سامسونگ به مجریان "طرح جنگلانه" داد/ 121 هزار نهال کاشته شده، هدیه ماندگار به کره زمین

امروز کمپین یادگاری تو به زمین که در راستای مسئولیت اجتماعی سامسونگ راه‌اندازی شده بود، به پایان رسید. کمپینی که اجرای حساب شده آن در 110 هکتار از عرصه‌های جنگلی جواهرده رامسر، می‌تواند الگوی مناسبی برای کمپین‌های ایرانی باشد که اغلب ایده‌هایی خوب با اجراهایی بد هستند.

درسی که سامسونگ به مجریان "طرح جنگلانه" داد/ 121 هزار نهال کاشته شده، هدیه ماندگار به کره زمین


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - لیلا مرگن:

امروز کمپین یادگاری تو به زمین که در راستای مسئولیت اجتماعی سامسونگ راه‌اندازی شده بود، به پایان رسید. کمپینی که اجرای حساب شده آن در 110 هکتار از عرصه‌های جنگلی جواهرده رامسر، می‌تواند الگوی مناسبی برای کمپین‌های ایرانی باشد که بیشتر ایده‌هایی خوب با اجراهایی بد هستند. طرح جنگلانه به عنوان یک کمپین و ایده خوب که با اجرای بد همراه شده است، از جمله کمپین‌هایی است که با بازخوانی برنامه‌های دو ماه گذشته سازمان جنگل‌ها در همکاری مشترک با یک برند تولید کننده لوازم الکترونیک، می‌تواند در مسیر درست هدایت شود.

"کمپین یادگاری تو به زمین" نمونه‌ای حساب شده از همکاری بین دو مجموعه‌ است. بام سوک هانگ، مدیر عامل سامسونگ ایران در نشستی خبری که در هتل هما برگزار شد، زمین را میراث مشترک همه ما معرفی می‌کند. وی می‌گوید: با انتشار دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای حیات خود و درختان را در معرض خطر قرار می‌دهیم.

به گفته سوک هانگ مجموعه تحت مدیریتش تنها به فکر تولید لوازم الکترونیک نیست بلکه به سرمایه‌گذاری برای آینده و محیط زیستی سبزتر هم می‌اندیشد به همین دلیل به فکر یک هدیه ماندگار برای زمین بوده است.

وی ادامه می‌دهد: ماندگارترین هدیه سامسونگ به کره زمین همین 120 هزار نهالی است که با کمک و حمایت شما دوستان و محیط‌زیستی‌ها داخل زمین کاشته است.


استفاده از تخصص در اجرای پروژه

آن‌طور که مهسا سرافرازی، مجری پروژه کمپین یادگاری تو به زمین می‌گوید، سامسونگ برای انجام مسئولیت اجتماعی اش تاکید داشته که کاری ماندگار در ایران انجام دهد. این کار باید به پایداری محیط و بهبود شرایط محیط زیستی ایران هم کمک کند. به همین دلیل سازمان جنگل‌ها به عنوان امین و مشاور علمی این شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیک انتخاب می‌شود تا با تجربیات علمی این مجموعه، بهترین نقطه برای انجام مسئولیت اجتماعی سامسونگ انتخاب شود. در همین راستا چهار نقطه از کشور در جنگل‌های ارسباران، زاگرس، هیرکانی و قشم برای سرمایه‌گذاری سبز این شرکت انتخاب می‌شود اما در نهایت چون برای این تولیدکننده لوازم الکترونیک موفقیت پروژه بسیار مهم بوده، 121 هزار اصله نهال در 110 هکتار از عرصه‌های جنگلی (حفره‌های داخل جنگل)، واقع در جواهرده رامسر کشت می‌شود. در این عرصه گونه‌های ون، کاج سیاه، افرا، شیردار، بلوط ایرانی، پیسه‌آ، گیلاس وحشی و گلابی وحشی به پیشنهاد سازمان جنگل‌ها مستقر می‌شود.

به گفته سرافرازی، عرصه کشت نهال به توصیه مشاور، توسط سیم خاردار مهار می‌شود اما نکته جالب توجه، تلاش این شرکت سازنده لوازم الکترونیک برای اجرای عملیات نگهداری و پس از کاشت است. مجری پروژه کمیپن یادگاری تو برای زمین می‌گوید: متعهد شده‌ایم دو سال عملیات مراقبت نهال‌های کشت شده را متقبل شویم تا نهال‌ها مستقر شوند. ضمن آنکه اگر در این مدت نهالی خشک شد، به جای آن نهال جدید بکاریم.

کوروش خلعتبری لیماکی، مدیر کل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها نیز در ارتباط با عملیات نگهداری از پروژه اجرا شده، بیان می‌کند: با وجود آنکه در شمال کشور بارش‌ باران مناسب است، اما پیش‌بینی می‌کنیم در دو تابستان نیازمند آبیاری نهال‌ها باشیم.

به گفته وی هزینه جنگل‌کاری در منطقه جواهرده با توجه به اینکه در ارتفاعات واقع شده حدود شش میلیون تومان در هکتار است و اگر عرصه جنگل‌کاری در مناطق پایین دست و جلگه واقع شده باشد، به‌طور میانگین سه میلیون و 300 هزار هکتار هزینه خواهد داشت.



فقدان برنامه‌ریزی منسجم در طرح جنگلانه

بر خلاف برنامه‌ریزی مدون سامسونگ که با در نظر گرفتن تمام زوایای فنی عملیات جنگل‌کاری انجام شده، طرح جنگلانه که به پیشنهاد یکی از سمن‌های محیط زیستی در کشور در حال اجراست، هیچ یک از قواعد فنی جنگل‌کاری را در دل خود ندارد. محل کاشت بذر و نهال‌هایی که مردم با صرف وقت گران‌بهای خود در روزهای تعطیل درون زمین می‌کارند، نه‌تنها با حصار کشی کنترل نمی‌شود بلکه تکلیف عملیات نگهداری آنها پس از کشت نیز مشخص نیست. این طرح اگرچه در ذات خود زیباست، اما چراغ سبزی به دولت نشان می‌دهد که می‌توان جنگل‌ کاری را با مشارکت مردم و بدون صرف حتی یک ریال هم انجام داد. اجرای این طرح مشارکتی هزینه نگهداری را هم تحت الشعاع قرار داده و تخصیص اعتبارات این بخش رو به کاهش گذاشته است. ضمن آنکه نظارت‌های کارشناسی در اجرای جنگلانه ضعیف است. به نحوی که در برخی مناطق جمع‌آوری بذر برای کشت در عرصه نیز بدون مشارکت کارشناسان و متخصصان انجام می‌شود.

این ناهماهنگی در اجرای پروژه جنگلانه، بدون شک برای منابع طبیعی کشور تبعات منفی زیادی خواهد داشت و این اثرات منفی اثر مثبت مشارکت مردم در کاشت درخت را هم خنثی می‌کند.

در بسیاری از پروژه‌های ایران، کیفیت فدای کمیت می‌شود و به جای آنکه به دنبال اجرای درست یک برنامه باشیم، تلاش می‌کنیم آمارهای جذاب ارایه دهیم تا عملکردمان را مطلوب جلوه دهیم، اما این پروژه مشترک سازمان جنگل‌ها و شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی به ما می‌آموزد که بر اساس مسئولیت و وظیفه اجتماعی خود به جای پر کردن جداول عملکردهایمان، سطحی کوچک را با شیوه‌های درست و علمی تحت مدیریت قرار دهیم.

در نشست امروز، ناصر مقدسی قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها همکاری مشترک با یکی از برندهای تولیدکننده لوازم الکترونیک را الگویی برای مشارکت‌های آتی با سایر برندهای آلوده‌کننده محیط زیست معرفی کرد. وی در این نشست اظهار امیدواری کرد که سایر برندهای آلوده‌کننده محیط زیست نیز فعالیت‌های خود را صرفا معطوف به حوزه بازیافت و... نکرده و در احیای جنگل‌ها نیز مشارکت کنند./

L-951027-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید