Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

برداشت از بستر رودخانه‌های خراسان جنوبی رو به افزایش است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با انتقاد از افزایش برداشت از بستر رودخانه‌ها، گفت: رودخانه‌ها مهم‌ترین بستر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بوده که در حال از بین رفتن است.

برداشت از بستر رودخانه‌های خراسان جنوبی رو به افزایش است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با انتقاد از افزایش برداشت از بستر رودخانه‌ها، گفت: رودخانه‌ها مهم‌ترین بستر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بوده که در حال از بین رفتن است .

به‌گزارش ایانا به نقل از پاون حسین امامی در کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌ها و مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که با بیشترین مخاطرات طبیعی مواجه است و اکنون نیز با دو مخاطره خشکسالی شدید و سیلاب مواجه هستیم .

وی یکی از مهم‌ترین مخاطرات استان را خشکسالی عنوان کرد و گفت: خشکسالی‌های چندین ساله منابع آبی را به شدت با تنش روبه رو کرده‌‎است و باید تلاش کنیم تا با مدیریت درست این تنش را کاهش دهیم .

وی با اشاره به وجود سیلاب‌های شدید در خراسان جنوبی که همراه با خسارات مالی و جانی بوده‌است، گفت: به دلیل خشکسالی وضعیت پوشش گیاهی استان آسیب‌پذیر شده و بخش زیادی از ریزش‌ها به صورت روان آب جاری می‌شود و بارندگی از نرمال به سمت رگبارهای شدید پیش رفته که این امر میزان آسیب پذیری و خطر سیلاب را به شدت افزایش داده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نظام نامه مدیریت سیلاب وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شده، افزود: در این نظام نامه شرح وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی معین شده‌است و باید سیلاب را پیشگیری و مخاطرات آن را به حداقل برسانیم .

وی افزود: در این نظام نامه فعالیت‌های مدیریت سیلاب در مجموعه وزارت نیرو، به سه مقطع زمانی قبل از صدور پیش آگاهی، از پیش آگاهی تا پایان رخداد سیل و پس از فروکش نمودن سیل طبقه‌بندی شده‌است .

وی با بیان اینکه نقاط حادثه خیزسیلاب در استان شناسایی و اقدامات خوبی در حال انجام است، عنوان کرد: در بحث آزادسازی حریم رودخانه‌ها نیز اقدامات مناسبی انجام شده‌است و امیدواریم با نظام نامه مدون شاهد این باشیم که در آینده سیلاب خطر و آسیب نباشد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سیلاب با اقدامات مناسب قابل کنترل است، بیان کرد: در ایران سیلاب تلفات مالی و انسانی چشمگیری دارد و امیدواریم با ساماندهی این امر اقدامات موازی انجام شود در حوزه آبخیزداری باید موازی باشد تا شهری ایمن داشته باشیم .

امامی عملیات آبخیزداری در بالادست را از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از وقوع سیل دانست و گفت: متاسفانه اکنون علی رغم تبعات جدی سیلاب هنوز شاهد بارگذاری در محدوده‌هایی همچون شهر بیرجند هستیم که در پهنه سیلابی قرار دارند .

وی به تعیین بستر حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: این مهم با اولویت بندی در سه حوزه کویر لوت و فلات مرکزی در حال انجام و مشاور گرفته شده است و همچنین باید مناطق آسیب‌پذیر در شهرها و روستاها شناسایی و ساماندهی شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در چندسال اخیر حجم برداشت از رودخانه‌ها افزایش یافته است، گفت: بر اثر این برداشت‌ها گودال‌های عمیقی ایجاد شده که در زمان سیل پرآب می‌شود و می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برای ساکنین منطقه داشته باشد .

رئیس کارگروه سیل خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید در مجوزهای برداشت از بستر رودخانه‌ها عمق و شرایط برداشت رعایت شود، ادامه داد: رودخانه‌ها مهم‌ترین بستر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است که متاسفانه برداشت از آن افزایش یافته و تبدیل به نقطه حادثه‌خیز شده است .

امامی بیان کرد: امسال چهار پیمانکار به دلیل عدم رعایت اصول فنی و برداشت غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها به دستگاه قضا معرفی و جریمه شدند .

وی یادآور شد: بخش زیادی از بستر رودخانه‌ها محل انباشت نخاله‌های ساختمانی شده که می‌تواند موجب آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، گفت: امسال به شهرداری‌ها برای جداسازی آب فضای سبز از شبکه آب شرب اعتبار خوبی اختصاص یافته است که امیدواریم تا پایان امسال این مهم تحقق یابد .

وی با اشاره به اینکه در امر جایگزینی چاه برای شهرداری‌ها هیچ گونه محدودیتی نداریم، عنوان کرد: به میزانی که انشعابات آب شرب از فضای سبز جدا سازی شود، مجوز حفرچاه صادر می‌کنیم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید